پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادی –محمود مصدق: وزیر نفت برگزاری سومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز را در تهران مبارک دانست و گفت: استقبال سران
 «جی.ای.سی.اف» از این اجلاس نشان می‌دهد که اعضای این مجمع، به کشورمان به عنوان یک بازیگر مهم در بازار انرژی نگاه می‌کنند.

وزیر نفت: ایران برای بازگشت به سهم خود از کسی اجازه نمی گیرد

به گزارش خبرنگار ما، بیژن زنگنه صبح دیروز در مراسم گشایش نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز،  با خوش آمدگویی به وزیران و رؤسای هیأتهای کشورهای حاضر در این اجلاس گفت: بدون تردید این نشست زمینه را برای تبادل نظر، همکاری‌های هرچه بیشتر و همگرایی میان اعضای کنونی مجمع و نیز تشویق دیگر دولت‌ها برای پیوستن به «جی. ای. سی. اف» هموار می‌کند.

 زنگنه درباره انتخاب دبیرکل اجلاس کشورهای صادرکننده گاز نیز گفت: این موضوع در اجلاس عادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و دبیرکل جدید به مدت دو سال انتخاب خواهد شد.

وزیر نفت که در ادامه پاسخگوی خبرنگاران بود، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای افزایش صادرات نفت خود از اوپک اجازه می‌گیرد یا خیر؟ گفت: ایران برای بازگشت به سهم خود در بازار نفت، از کسی اجازه نخواهد گرفت. البته ما بر اساس وظیفه خود، نامه‌ای را به اوپک ارسال کردیم و گفتیم که پس از لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش خواهیم داد . وی درباره تأثیرگذاری مجمع کشورهای صادرکننده گاز بر عرضه و قیمت گاز در دهه آینده گفت: تاثیرگذاری پایین مجمع به «جی.ای.سی.اف»  مربوط نمی‌شود، بلکه ساختار بازار جهانی گاز چنین شرایطی را اقتضا می‌کند. در واقع این اجلاس در حال حاضر نمی‌تواند روی عرضه و قیمت گاز تأثیرگذار باشد و هنگامی که به سمت فروش گاز به صورت تک محموله رسیدیم و این فروش‌ها افزایش یافت، قطعاً مجمع کشورهای جهانی صادرکننده گاز می‌تواند در قیمت گاز نیز تأثیرگذار باشد.

وزیر نفت در ادامه، کشورهای همسایه را اولویت صادرات گاز ایران خواند و گفت: البته قصد صدور گاز خود را به صورت LNG به اروپا داریم . صادرات گاز با خط لوله از طریق خاک ترکیه نیز بستگی به نظر این کشور دارد. باید ببینیم که گاز را برای مصرف خود می‌خواهد یا اینکه می‌خواهد آن را ترانزیت کند که در این صورت بحث تعرفه انتقال پیش می‌آید . به هر حال ما تا ابد نمی توانیم منتظر ترکیه باشیم، بنابراین برای این منظور دنبال بازارهای جدید خواهیم بود زنگنه در پاسخ به این پرسش که به نظرش بین نفت و گاز، کدام یک ایران را به قدرت می‌رساند، گفت: آنچه که سبب قدرت کشور می‌شود، عقل است؛ اگر در کارها عقل و تدبیر داشته باشیم، می‌توانیم قدرتمند شویم . سال‌ها پیش بعضی ها می‌گفتند اگر نفت نداشتیم به ژاپن تبدیل می‌شدیم. اما من پاسخ دادم که وجه اشتراک ما با افغانستان بیشتر از ژاپن است، بنابراین اگر نفت نداشتیم به افغانستان تبدیل می‌شدیم.

همچنین در حاشیه این مراسم، امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز را فرصت مناسبی برای تبادل نظر در حوزه گاز خواند و گفت: در این اجلاس افزون بر مباحث گاز، مسایل عمده دیگری نیز وجود دارد و این فرصتی است که از طریق «برجام» به دست آمده است.

وی با تأکید بر اینکه مجمع «جی. ای. سی. اف» در حوزه قیمت گذاری گاز فعالیتی انجام نمی دهد، گفت: امیدواریم در آینده این مجمع به بلوغ کامل برسد و 10 تا 15 سال آینده بتواند در زمینه های عرضه و قیمت در بازار های جهانی اثرگذاری داشته باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.