پیشنهاد سردبیر

مصطفی لعل شاطری: قدس ویژه خراسان - امام جمعه مشهد در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در حرم مطهر رضوی با اشاره به اقدام‌های بجا و سنجیده مدیریت شهری و استان در تدارک امکانات مورد نیاز در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی گفت: ...

امام جمعه مشهد: تساهل و تسامح  در دین معنا  ندارد

لازم است از ستاد اربعین خراسان رضوی که با مدیریت استاندار و معاون زیارتِ این ستاد، فعالانه در جریان اربعین اقدام کردند و نیز شهرداری مشهد که نظافت و خدمات زائران را در شهر مقدس نجف در این ایام عهده‌دار بوده و موکب‌های پرافتخار و باعظمتی در مسیر راهپیمایی به نام موکب امام رضا (ع) در نجف اشرف بین راه نجف و کربلا و کاظمین ایجاد کردند، تشکر شود.

آیت‌ الله سید احمد علم الهدی درباره این حرکت خودجوش و مردمی بیان داشت: سه پندار انحرافی غلط در میان افراد متداول است که اربعین امسال، پاسخگوی این سه انحراف بود. انحراف اول این بود که یک عده منفی‌ نگر، در گوشه و کنار بر این باور بودند که اسلام ناتوان و شیعه از گردونه دنیا در حال خارج شدن است و در مقابل فعالیت‌ها، سیاست استکبارستیزی و ضدآمریکایی این نظام، دنیا را دشمن اسلام کرده است؛ اما اربعین امسال، پاسخ همه این خرافات و منفی‌نگری‌ها را به نحوی منحصر به فرد بیان داشت.

وی با اشاره به حضور بیش از 20 میلیون زائر در اربعین امسال و دانستن آن به عنوان نشانی از قدرت اسلام و شیعه عنوان کرد: امسال از چهار طرفِ کربلا در شعاع 50 کیلومتر بیست ‌و چند میلیون نفر فریاد می‌زدند «یا حسین»! آیا این ضعف شیعه است؟ این ناتوانی شیعه است؟ این شکست اسلام است؟ این سقوط دین است؟ تمامی این امور بوسیله انقلاب، رویکردهای استکبارستیزانه و تقابل با دشمنان اسلام به وجود آمده است. عظمتِ اربعین پاسخگوی این منفی‌نگری‌ها است.

امام جمعه مشهد با اشاره به رویکرد برخی مسؤولان فرهنگی در زمینه جذب جوانان بیان داشت: پندار انحرافی دوم که اربعین پاسخش را داد، پندار غلط عده‌ای است که متأسفانه در مسؤولیت‌های فرهنگی نظام قرار دارند. آنان بر این باورند که برای جذب نسل جوان به سمت دین باید تسامح و تساهل دینی ایجاد کرد و باید در مقابل منکرات شرعیه، مروج بی‌بندوباری باشند. آنان می‌گویند برای اینکه جوانان جذب شوند، نباید در دین سختگیری کرد. اما باید از آنان پرسید که عدم سختگیری به چه معناست؟ یعنی بی‌بندوباری، فحشا، فساد، شهوت‌رانی و عیاشی برای جوان آزاد باشد؟ آیا ایجاد تساهل و تسامح دینی درمان جذب جوان به‌طرف اسلام است؟ این افراد باید آگاه باشند که اربعین امسال تودهنی محکم به این اشخاصِ یاوه‌گو، این فکرهای غلط و پندارهای نابجا و منحرف بود!

وی افزود: باید دانست که امروزه راه جذب جوانان، تساهل و تسامح دینی نیست، بلکه راه جذب جوانان، حسینی کردن آنان است. باید جوانان را به امام حسین(ع) و به اهل ‌بیت(ع) علاقه‌مند کرد. جوانان در اربعین امسال به عشق سیدالشهدا(ع) راه افتادند و این امر یک راهپیمایی ساده نبود. باید دانست که امام حسین(ع) این چنین جوانان را جذب می‌کند، نه این‌گونه که یک عده افرادی که برای عیاشی خویش و رضایت خاطرِ گروهی که دست در دستشان دارند و می‌خواهند آنان راضی باشند، تساهل و تسامح دینی را رواج می‌دهند و در نتیجه بی‌بندوباری را در مملکت افزایش و بی‌حجابی را توسعه دهند!

عضو مجلس خبرگان رهبری اشاره داشت: جوانی که با تساهل و تسامح دینی جذب دین شود، جذب دین نشده، بلکه او دین را زیر پای خود گذاشته است. جوان جذب دین، جوانی است که در بین‌الحرمین دستانش را بلند می‌کند، به سینه می‌گذارد و می‌گوید «یا ابوالفضل(ع)». جوان جذب دین، کسی است که پایش آبله ‌زده، استراحت نمی‌کند، نمی‌خوابد و با همان حال می‌آید بین حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع). این جوان جذب دین است.

آیت الله علم الهدی با تشریح پندار غلط سومی که اربعین پاسخ آن را داد، بیان داشت: متأسفانه عده‌ای از جریان‌های سیاسی در حال ترویج این نکته هستند که دین، ولایت و روحانیت در نسل امروز مرجعیت ندارد. آن‌ها این مسایل را به این دلیل که راه برای فرصت‌‌طلبی‌ها و قدرت‌‌طلبی خود باز کنند، مطرح می‌کنند. اما اربعین امسال نشان داد، هیچ قدرتی همچون مرجعیتِ نسلِ امروز و به مانند اسلام و دین وجود ندارد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در گزارش‌های رسانه ملی شاهد این موضوع بودیم کسانی که زرق و برق اروپا، شهوت‌رانی غرب، معیارهای زیبا، هنر و عرصه‌‌های قدرت در دنیا را دیده بودند، از نقاط مختلف دنیا در این مراسم موکب راه‌اندازی کردند که از زائران پذیرایی کنند. باید دانست، این تنها گوشه‌ای از قدرت مرجعیت دین و روحانیت است. از این رو افرادی که بر این باورند که می‌توانند با اربابان آمریکایی و انگلیسی خود وارد این مملکت شوند، باید آگاه باشند که قدرت مرجعیت دین و روحانیت در دنیا تازه آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.