انتخابات

مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - ۱۷ آذرماه در کشور به عنوان «زمین در تب» نامگذاری و شعار آن نیز «نقش من در کاهش تب زمین چیست؟» انتخاب شده است.

فرو نشست زمین؛ برخی می گویند چرا مردم را می ترسانید

دلیل این امر نیز افزایش گرمایش بی سابقه زمین و بروز پدیده تغییرات آب و هوایی در سراسر کره آبی ماست که گریبان همه ساکنان گیتی را گرفته است.

به همین خاطر مدیران سه نهاد مرتبط با این دغدغه جهانی در استان خراسان رضوی نشستی خبری را برگزار کردند و از آخرین وضعیت اقلیمی استان صحبت کرده و خواستار توجه همه نهادها و مردم و جدی گرفتن هشدارها دراین خصوص شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی دراین نشست گفت: یازده میلیون و 700هزار هکتار مساحت استان است که بیش از هشت میلیون هکتار آن عرصه منابع طبیعی است و حدود یک میلیون هکتار جنگل در استان وجود دارد که نیمی از آن را جنگل‌های دست کاشت تشکیل داده اند.

باقری افزود: در بحث آبخیزداری نیز 75 درصد این منابع در محدوده اقدام‌های آبخیزداری است و همه محدوده تحت نظارت این اداره، با 160 نفر نیرو در حال رصد است و به عبارت بهتر ما به ازای هر 50هزار هکتار یک نفر نیرو داریم که از استاندارد جهانی پایین تر است.

وی بیان کرد: همچنین از نظر وابستگی خانوار به مراتع 3/8 درصد وابستگی داریم که آمار بالایی است و به همین خاطر میزان فرسایش خاک در استان 15 تن است که از رقم جهانی 8 تن باز هم بالاتریم.

وی گفت: اگر به این محدوده منابع توجه لازم را نکنیم، دور نخواهد بود که به خاطر فقدان شرایط زیستی، مجبور به مهاجرت باشیم.

  سهم 8/1 ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امروز دغدغه جهانیان برای کاهش آثار مخرب بر محیط زیست است، اظهار کرد: متأسفانه کشور ما در میان 10 کشور نخست تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است و سهم ایران تولید 8/1 درصد جهانی است!

صالحی گفت: متأسفانه در اختیار بودن منابع طبیعی و خدادادی مانند گاز و ارزان بودن انرژی موجب شده تا فرهنگ مصرف بی رویه در کشور ما به شکل نادرستی انجام شود. به عنوان نمونه در سال 92 آمار مصرف یک روز گاز در کشور ما با رقم 450 میلیون مترمکعب برابر با مصرف کل گاز در اروپا بود.

  با تغییرات آب و هوایی باید زندگی کرد نه مقابله

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در دنیا مردم با اقلیم و شرایط فعلی خودشان را هماهنگ می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه در ایران شاهد به کار بردن اصطلاح اشتباهی با عنوان مبارزه با فلان پدیده جوی یا طبیعی هستیم، مثلاً مقابله با سیل! این درحالی است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان با این شرایط مقابله کرد و تنها می‌توان با آن زندگی کرد و پیش بینی لازم را برای شرایط بروز آن پدیده خاص انجام داد.

حبیبی گفت: مرکز ملی اقلیم شناسی در هواشناسی کشور در مشهد تشکیل شده و مطابق پژوهش‌های انجام گرفته، مشخص شده میانگین سرعت باد در کل کشور کاهش پیدا کرده است، بادی که یکی از عوامل جابه‌جایی گردوغبار و کاهش آلودگی هواست.

وی ادامه داد: متأسفانه به خاطر فرونشست زمین، می‌بینیم که با کمترین بارندگی، سیل جاری می‌شود و این درشرایطی است که اکثر شهرهای ایران و حتی مشهد زیرساخت لازم برای این مواجهه با شرایط این چنینی را ندارند.

  می‌گویند مردم را نترسانید!

وی تصریح کرد: متأسفانه وقتی ما (مسؤولان حوزه محیط زیست) صحبت می‌کنیم، برخی می‌گویند، چرا مردم را می‌ترسانید، اما آگاهی دادن وظیفه ماست و می‌باید برای هرگونه رخداد طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم، نه اینکه در دل بحران تازه به فکر چاره باشیم. امروز به خاطر کاهش بارش برف در ارتفاعات، برخی جانورانی که در ارتفاع زندگی می‌کردند، مانند موش زیستگاه خود را به دامنه کوه‌ها تغییر داده‌اند و اگر همین روند ادامه داشته باشد، باید منتظر پذیرایی از این جانوران در سطح شهرها باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.