پیشنهاد سردبیر

نخست وزیر عراق گفت: بخش عمده نفت تولیدی در مناطق تحت سلطه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه از طریق ترکیه قاچاق می‌شود.

نخست وزیر عراق: ترکیه به قاچاق نفت داعش کمک می‌کند

به گزارش قدس Hنلاین به نقل از ایسنا از رویترز، ترکیه بارها با قاطعیت هرگونه دخالت سازمان یافته در قاچاق نفت از بخش‌های تحت کنترل داعش در سوریه یا عراق را رد کرده و می‌گوید در مبارزه با شبکه‌های قاچاق سوخت که در مرزهای این کشور چندین دهه فعال بوده‌اند پیشرفت‌هایی حاصل کرده است.

این در حالی است که نخست وزیر عراق در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان بر اهمیت توقف قاچاق نفت از سوی تروریست‌های داعش که بخش عمده آن از طریق ترکیه صورت می‌گیرد تاکید کرد.

این اظهارات نخست‌وزیر عراق در شرایطی است که تنش‌ها بین بغداد و آنکارا بالاگرفته است. ترکیه نیروهای مسلح خود را در مرز با عراق مستقر کرده است.

سخنان العبادی مشابه اظهارات اخیر مقامات روسی است مبنی بر اینکه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و خانواده‌اش به‌طور شخصی از قاچاق نفت از مناطق تحت حاکمیت داعش نفع می‌برند.

اردوغان این اتهامات را رد کرده و گفته است که اگر صحت چنین اتهاماتی ثابت شود وی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

اتهامات در خصوص نقش ترکیه در قاچاق نفت داعش پس از آن مطرح شد که جنگنده‌های ترکیه‌ای یک جنگنده روسی را در مرز سوریه منهدم کردند. اقدامی که جدی‌ترین رخداد بین روسیه و ترکیه در نیم‌قرن اخیر به حساب می‌آید.

این در حالی است که یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات روسیه علیه ترکیه را کم‌اهمیت جلوه داده و می‌گوید: مقدار نفتی که از سوریه به ترکیه قاچاق می‌شود کمتر از آن است که فردی از آن بهره‌ قابل توجه ببرد.

جنگنده‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا اخیرا میادین نفتی تحت کنترل داعش در شرق سوریه را در راستای مبارزه برای قطع منابع مالی این گروه تروریستی افزایش داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.