۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 327302

قدس آنلاین- حسینعلی پورافضلی: مردم این دیار اما مکه و مدینه و بقیع و نجف و کربلا و کاظمین و سامرا را در مشهد الرضا می جویند و می یابند، حرمی که که سرشار از عطر مقدس ملکوت و رایحه نجیب گل‌های محمدی و یاس و نرگس است.

زیارت با پای پیاده؛ گام در عرش خدا

به گزارش قدس آنلاین، هوا سرد باشد یا گرم فرقی نمی کند، محبوبیت تو در دل شیعیان رازی است که سختی ها و رنج سفر را برعاشقانت گوارا می کند و آنها را با پای پیاده به مزارت می کشاند. آنها که از تو دورند ، روز و شب تو رامی‌خوانند و از تو تمنا می‌ کنند که آنان را بطلبی و آنها که به زیارتت نایل آمده‌اند ، تقاضا می‌کنند که آنان را از فیض زیارت دوباره‌ات محروم نفرمایی.

حقیقت آن است که زیارت با پای پیاده، بزرگداشتی است که از گذشته بوده و اختصاص به زمان خاصی ندارد، مطابق روایات، حضرت آدم هزار بار به زیارت خانه خدا رفت؛ در حالی که این مسیر را به وسیله قدم‌هایش پیمود.(1)

زیارت با پای پیاده، توصیه اهل بیت(ع)
در دین مبین اسلام نیز، زیارت با پای پیاده، سنتی حسنه شمرده شده و سفارش بسیاری بر آن شده است. امام صادق (ع)، محبوب‌ترین وسیله تقرب بنده به خداوند را زیارت خانه او با پای پیاده دانسته و می‌فرمایند: یک حج با پای پیاده، برابر با هفتاد حج است.(2) تشرف با پای پیاده به بارگاه ائمه اطهار (ع) نیز مورد تأکید بسیاری قرار گرفته و امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر که پیاده به زیارت امیر مؤمنان (ع) رود، خداوند متعال به هر گامى ثواب یک حجّ و یک عمره براى او نوشته می‌شود، و اگر پیاده برگردد، به هر گامى، براى او ثواب دو حجّ و دو عمره می‌نویسند.(3)

حاکمان حکومت‌های شیعی مانند حکومت آل‌بویه و حکومت صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشته‌اند. بنا به نوشته ابن جوزی، جلال الدوله، یکی از نوادگان عضدالدوله،(4)در سال 431 ه. ق با فرزندان و جمعی از یاران خود برای زیارت، رهسپار نجف شده و از خندق شهر کوفه تا مشهد امیرالمؤمنین (ع) در نجف را که یک فرسنگ فاصله بود، پیاده و با پای برهنه پیمود.(5)در زمان حکومت صفویه نیز اهتمام بسیاری بر زیارت با پای پیاده صورت گرفته است. شاه عباس صفوی و علمای بزرگ عصر ایشان همچون مرحوم شیخ بهایی، برای رواج فرهنگ زیارت در بین مردم، در سال 1009 ه. ق از اصفهان عزم مشهد کرده و با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی‌الرضا (ع) رفت. (6)
علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی‌الرضا (ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی (قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدندمیرزا حسین نوری (قده) اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائرین امام حسین (ع) به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام می‌کردند و این سفر، سه روز به طول می‌انجامید(7)

زیارت امام رضا(ع) زیارت خدا در عرش

مردم این دیار اما مکه و مدینه و بقیع و نجف و کربلا و کاظمین و سامرا را در مشهد الرضا می جویند و می یابند، حرمی که که سرشار از عطر مقدس ملکوت و رایحه نجیب گل‌های محمدی و یاس و نرگس است.

رسول خدا محمد بن عبدالله ـ صلوات الله عليه و آله ـ خاتم پيامبران و برترين، بهترين و با فضيلت‏ ترين مخلوق خدا است. كسي كه آن حضرت را زيارت كند، مثل آن است كه خدا را در عرش زيارت كرده است.
زيد شحام مي‏ گويد: از امام صادق(عليه‌السلام) پرسيدم: پاداش كسي كه رسول خدا را زيارت كند چيست؟
فرمود: مانند كسي است كه خدارا در عرشش زيارت كرده است.
پرسيدم: ثواب كسي كه يكي از شما را زيارت كند، چيست؟
فرمود: مانند پاداش كسي است كه رسول خدا ـ صلوات الله عليه وآله ـ را زيارت كرده باشد.
در روايت‏هاي مختلفي پاداش زيارت حضرت رضاـ عليه السلام مانند پاداش كسي قرار داده شده است كه رسول خداـ صلوات الله عليه وآله را زيارت كرده باشد.
امام موسي بن جعفر(عليه‌السلام) فرمود: پسرم، علي (عليه السلام) مظلومانه با سم كشته خواهد شد و در طوس در كنار هارون دفن مي‏شود. هر كس اورا زيارت كند، مانند آن است كه رسول خدا ـ صلوات الله عليه وآله ـ را زيارت كرده است.
جناب شيخ طوسي ـ قدس سره ـ از حضرت رضا(عليه‌السلام) در اين باره اين گونه نقل كرده است: حسن بن علي بن فضال مي‏ گويد: از امام علي بن موسي الرضا ـ عليه السلامـ شنيدم كه فرمود: در خراسان بقعه ‏اي است كه در آينده محل رفت و آمد فرشتگان مي‏ گردد و همواره تازماني كه قيامت فرا رسدو در صور دميده شود گروهي از ملائكه از آسمان به سوي آن بقعه فرود مي‏ آيند و گروهي از آنان از آن جا به آسمان مي‏ روند.
پرسيدند: اي پسر رسول خدا! اين بقعه، چه بقعه ‏اي است؟
حضرت فرمود: سوگند به خدا اين بقعه بوستاني از بوستان هاي بهشتي است، هر كه مرا در آن بقعه زيارت كند، مانند كسي است كه رسول خداـ صلوات الله عليه وآله را زيارت كرده و خدا براي او پاداش هزار حج نيكو و هزار عمره قبول شده را خواهد نوشت و من و پدرانم روز قيامت شفيع او خواهيم بود.

پانوشتها:

1. وسايل الشيعه، حر عاملي محمد بن حسن: ج۱۱ ص۱۳۲.
2.من لايحضره الفقيه: ج۳ ص۵۳.
3.فرحه الغري، ابن طاووس عبد الكريم بن احمد: ۷۵.

4.رحله ابن بطوطه، تحفه النظار في غرائب الأمصار و عجائب الأسفار، ابن بطوطه محمد بن عبد الله: ج۳ ص۱۳۳.
5.ابوشجاع عضدالدوله يا فناخسرو )پناه خسرو) يكي از امراي خاندان آل بويه در ايران و عراق بود. او بزرگترين امير اين خاندان شمرده مي‌شود.
6. المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم، ابن الجوزي ابي الفرج عبدالرحمن بن علي بن محمد بن علي: ج ۸، ص ۱۰۵.
7.روح مجرد، حسيني طهراني سيد محمد حسين: ۵۵۳.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.