پیشنهاد سردبیر

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب از برگزاری هشت نشست هم اندیشی در این نهاد، با حضور نمایندگان فراکسیون های اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین و اعتدالگرایان تا یک هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات خبر داد.

برگزاری هشت نشست هم اندیشی خانه احزاب/ خانه احزاب همچنان بیجا و مکان

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، احمد شریف عصر دوشنبه در حاشیه برگزاری نخستین نشست هم اندیشی خانه احزاب در وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: افراد و نمایندگان احزاب بر اساس موضوعیت نشست ها انتخاب و برای شرکت و سخنرانی دعوت می شوند.
وی اضافه کرد: استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها در این نشست ها حضور خواهند داشت که به صورت تخصصی بحث ها را دنبال می کنند.
شریف ادامه داد: این نشست ها با محوریت بررسی نقش احزاب در انتخابات و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی برگزار خواهد شد.
شریف تاکید کرد: پیش بینی شده این نشست ها در استان ها به صورت متناظر با هماهنگی استانداری و امکاناتی که استانداری ها در اختیار خانه احزاب قرار می دهد برگزار شود و هر حزبی متولی این برنامه ها در یک یا دو استان شده است.
وی گفت: گزارش ها از نشست های استانی پس از برگزاری جمع بندی و به شورای مرکزی خانه احزاب ارایه می شود؛ قرار شده که همزمان با برگزاری نشست ها در تهران دستکم یکی از شورای مرکزی خانه احزاب در نشست های استانی هم حضور داشته باشد.
شریف یادآوری کرد: در نشست های پیشین مقرر شده برخی از دفاتر احزاب در استان ها فعال شود که دفاتر احزاب عضو شورای مرکزی متولی برگزاری نشست ها در استان ها خواهند بود.
وی افزود: قرار شده استانداری ها همکاری کرده و محل نشست را در اختیار احزاب قرار دهند و دعوت ها در اختیار استان ها باشد؛ برای برگزاری نشست های شورای مرکزی خانه احزاب وزارت کشور استقبال خوبی داشته و گفته اگر تعداد زیاد بود سالن 600نفری را در اختیار قرار دهد.

**احزاب تنها متولی ایجاد شور و نشاط در انتخابات نیستند
شریف همچنین با بیان این که متولی ایجاد شور و نشاط در انتخابات تنها احزاب نیستند گفت: این مانند پازلی است که تمام بخش ها باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.
وی در عین حال با بیان این که حضور نامزدها از تمام سلایق طبیعی است گفت: هیات های نظارت اقدام هایی صورت دادند و یک سری را رد صلاحیت و صلاحیت برخی دیگر را تایید کرده و عده ای را نیز عدم احراز زده اند و در این مرحله قرار است شورای نگهبان خود بررسی کند.

**امکان رایزنی با شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت ها
شریف همچنین در خصوص امکان رایزنی خانه احزاب با شورای نگهبان در خصوص رد و یا عدم احراز صلاحیت ها هم گفت: این مساله می تواند یکی از موضوع های مورد بحث در نشست های هم اندیشی خانه احزاب باشد که در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: اگر از طرف شورای نگهبان استقبال شود خانه احزاب شخصیت های برجسته و با سابقه ای در شورای مرکزی دارد که می توانند نظرات احزاب را به شورا منتقل کنند؛ امیدواریم با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر رکورد شکنی در انتخابات بحث صلاحیت ها به سمتی پیش رود که رکورد 88 را هم بشکنیم تا بحث امنیت ملی تضمین شود.
شریف گفت: اگر در این نشست ها به جمع بندی برسند احزاب افرادی را مامور می کنند که با شورای نگهبان نشستی داشته باشد اما تاکنون چنین نشستی نداشته اند.
وی افزود: در این ارتباط و پیش از نشست با شورای نگهبان سعی می شود از تمام احزاب فهرست نامزدهای اختصاصی احزاب را بگیریم که چند درصد تایید و یا رد صلاحیت شده اند.
رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب همچنین گفت: ابزار دمکراسی حزب است و احزاب باید دلگرم شوند و ابزار کنترل در اختیار اینهاست، مجلس ما در خیلی از جاها طرح هایی که ارایه می شود پشتوانه کارشناسی ندارد و این به علت نبود احزاب است.
وی تاکید کرد: اگر اعضا و دبیران کل احزاب تشویق نشوند وقتی می بینند هزینه های که انجام می دهند نتیجه ندارد منزوی می شوند.

**خیلی از احزاب فقط روی کاغذ است
شریف افزود: 235حزب در کشور داریم که خیلی از اینها روی کاغذ است. انگشت شمار حزب داریم که به صورت حزبی نامزد شوند.

**خانه احزاب همچنان بیجا و مکان
وی در عین حال از نبود مکانی برای خانه احزاب به منظور برگزاری نشست ها انتقاد کرد و گفت: با توجه به پیشنهاد برگزاری احزاب آسیایی در تهران در سال بعد خانه احزاب با 186 عضو حتی مکان موقت هم ندارد و احزاب ما از گرفتن یک واحد معمولی به عنوان دفتر کار خودشان نیز عاجز هستند.
شریف اظهار داشت: تاکنون دو مکان را برای خانه احزاب معرفی کردند؛ اولی در خیابان برزیل بود که گفتند متعلق به سرای محله است.
وی افزود: به مکان پیشنهادی در خیابان وحدت اسلامی، چهار راه ابوسعید هم بنا به برخی حاشیه هایی که درست شد و فضا محدود بود شورای مرکزی خانه احزاب رای ندادند.
شریف گفت: در زمینه مکان دوم هم تنها مشکل محدودیت فضا و در مجموع زیربنای آن یکصد متر و در سه طبقه بود.
وی افزود: اعضای شورای مرکزی خانه احزاب 36 نفر است که مکانی برای تشکیل نشست ندارند ما به اندازه یک سندکیا و صنف معمولی هم جا نداریم.
شریف ادامه داد: شهرداری امکانات زیادی در اختیار دارد اگر تمایل داشته باشند می توانند مکانی را تامین کنند.

**همایش فصلی خانه احزاب در بهمن امسال
شریف در عین حال از برگزاری همایش فصلی خانه احزاب که پیشتر قرار بود هشتم بهمن امسال برگزار شود در 15 همین ماه خبر داد و افزود:
از سران سه قوه برای حضور دراین همایش دعوت کرده ایم و دبیران کل 10حزب هم سخنران این همایش خواهند بود.
وی افزود: رئیس جمهوری نشست مستقلی با احزاب نداشته و به عنوان افطاری تنها در بین احزاب حضور داشت.

**فعال شدن میز انتخابات در خانه احزاب
شریف همچنین گفت: در چند دوره انتخابات گذشته میز انتخابات دایر کردیم که در این میز اعضای کمیته و به صورت متناظر در استان ها حضور داشتند و به فرآیند برگزاری انتخابات از منظر یک ارگان غیر دولتی نظارت می کردند.
وی تاکید کرد: خانه احزاب به فرآیند انتخابات که متولی آن وزارت کشور است دخالت نمی کند و تنها نظارت دارد.
نخستین نشست فصلی خانه احزاب با موضوع نقش احزاب در افزایش اعتماد عمومی و امنیت ملی عصر دوشنبه بدون حضور خبرنگاران در تالار شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.