پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: مدیر کل هوا شناسی خراسان رضوی و رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی به تبیین ابعاد اقلیم، تغییرات آن و چشم انداز رخدادهای جوی پیش رو پرداخت.

 بارش‌های خوب بهاره برای خراسان رضوی

حبیبی نوخندان با بیان اینکه تغییر اقلیم، ویژگی ذاتی کره زمین است، افزود: با بررسی دوره‌های گذشته زمین شناسی شاهد وقوع تغییراتی همانند دوره‌های یخچالی یا دوره‌های گرم در کره زمین هستیم. ولی در دوره حاضر با دخالت و دستکاری بشر در عوامل محیطی این تغییرات از حال طبیعی خارج و به صورت لجام گسیخته ای در حال شکل‌گیری می‌باشد.
او افزود: از مهم‌ترین عوامل ایجاد شده توسط انسان می‌توان به تولید و انتشار بسیار زیاد گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن به واسطه استفاده از سوخت‌های فسیلی، تغییر کاربری اراضی و ... به صورت فزآینده ای اشاره کرد که پیامد آن گرم شدن معنی دار کره زمین و به تبع آن تغییرات شدید و غیر طبیعی اقلیم می‌باشد.
به گفته وی از نشانه‌های بارز تغییر اقلیم، تغییر الگوهای بارشی از ملایم و مداوم به رگباری و کوتاه مدت بوده و کاهش بارش‌های منجمد و در مجموع تغییر فصول طبیعی است.

 تغییر اقلیم و شیوع بیماری‌های نوظهور
مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: از دیگر نشانه‌های اثرات تغییر اقلیم  ناشی از فعالیت بشر کاهش ذخایر آب زیرزمینی، افزایش روان آب‌ها، نشست سطح دشتها، شیوع بیماری‌های نوظهور است.
وی افزود: پیش بینی‌های هواشناسی بر دو نوع کوتاه مدت و فصلی بوده که پیش آگاهی‌های کوتاه مدت از دقت بسیاری بالایی برخوردار می‌باشند و تا 72 ساعت آینده شرایط جوی را بیان می‌نمایند.
رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی در مورد پیش بینی‌های فصلی اظهار داشت : مهم‌ترین و دقیق‌ترین اطلاع رسانی از طریق پژوهشکده اقلیم شناسی، تنها مرکز موجود در کشور می‌باشد که تا حدود پنج ماه آینده را مشخص می‌نماید.

 ارایه خبرهای غیرتخصصی توسط دستگاه‌های غیرمرتبط
وی اظهار کرد: متأسفانه برخی دستگاه‌ها و افراد با اقتباس از برخی منابع خارجی اقدام به صدور پیش آگاهی‌های ناصحیح کرده و با نام هواشناسی اطلاع رسانی می‌کنند که مردم نباید توجهی به اینگونه اطلاعات بنمایند.
مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری بارندگی متوسط کل استان خراسان رضوی حدود 90 میلی‌متر می‌باشد که در مدت مشابه سال گذشته 132 و در دوره آماری 112 میلی‌متر بوده ولی چشم انداز پیش‌بینی‌ها امید به ازدیاد بارش‌ها در ماه‌های پیش رو دارد.
حبیبی نوخندان خواستار توجه ویژه مسؤولان و مردم همانند پیشینیان به مدیریت منابع آبی موجود با توجه به روند اقلیم پیش رو شد.
وی گفت: گذشتگان برای آب احترام و ارزش خاصی قایل بوده و با توجه به اقلیم خشک منطقه نسبت به مدیریت منابع اهتمام می‌ورزیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.