پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین: اقتصاد مقاومتی اولویت ها را مشخص می کند. یعنی تولید، توزیع و مصرف به گونه ای تنظیم می شود که از فروپاشی اقتصادی جامعه و وابستگی آن جلوگیری می شود و حفظ منافع را به دنبال دارد.

اقتصاد مقاومتی با تعیین اولویت ها از وابستگی جامعه جلوگیری می کند

غلامرضا جلالی، معاون بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر به محتوای اقتصاد اسلامی بازگردیم و اقتصاد را آن طور که اسلام معرفی کرده بررسی کنیم، متوجه می شویم در بخش های مختلف آن کاملا جنبه مقاومتی دارد.

 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، رنگ و بوی انقلاب فرهنگی دارد تا اقتصادی به دلیل آن که ما وقتی انقلاب کردیم و واقعیت ها را به هستی نشان دادیم و موازنه سیستم عالم را بر اساس آنچه اسلام معرفی می کند، در اختیار گرفتیم، متوجه این موضوع می شویم که اقتصاد نمی تواند به عنوان هدف زندگی قرار بگیرد.

 

وی با بیان این که نگاهِ مبتنی بر بالا بردن حجم مصرف و بهره وری در جهت مصرفِ صرف و معنا کردن توسعه در بالا رفتن حجم مصرف را نمی توان اقتصاد مقاومتی دانست به دلیل آن که مبانی فرهنگی در فرهنگ اسلام ندارد، توضیح داد: فرهنگ اسلام به ما نه اولویت مادی را گوشزد می کند نه بالا بردن مصرف جامعه را نشان گر توسعه می داند بلکه بهره گیری از منابع در حد نیاز و تقسیم درآمدها در حد نیاز واقعی جامعه را می پذیرد که این دقیقا معنای اقتصاد مقاومتی را شامل می شود.

 

به گفته جلالی در اقتصاد مقاومتی علاوه بر اولویت فرهنگ، پرهیز از مصارف حداکثری به عنوان یک اولویت قرار می گیرد ضمن آن که حفظ منابع اقتصادی نیز به عنوان یکی از الگوهاست و ما باید علاوه بر این منابع را حفظ و در تکثیر منابع اقتصادی خود نیز تلاش کنیم.

 

معاون بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تصریح کرد: در حقیقت به هر میزان منابع درآمد و تولید و نیروی کار ما افزایش پیدا کند و کارآمدی داشته باشد، به شکل بهتر و به حسب مقتضیات باشد، به اقتصاد مقاومتی نزدیک تر می شویم.

 

وی همچنین در تشریح تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضتی گفت: در اقتصاد ریاضتی آن نقاط قوت در نظر گرفته نمی شود چه بسا بخش هایی که توسعه دارد و باید آنجا هزینه کرد اما نمی توان بر حسب اقتصاد ریاضتی برنامه ریزی داشت به دلیل آن که اولویت ها را مشخص نمی کند اما بر عکس اقتصاد مقاومتی اولویت ها را مشخص می کند. یعنی تولید، توزیع و مصرف به گونه ای تنظیم می شود که از فروپاشی اقتصادی جامعه و وابستگی آن جلوگیری می شود و حفظ منافع را به دنبال دارد و از اسراف و تبذیر پرهیز کرده و در زمان های مورد نیاز، به صورت کامل هزینه می کند یعنی جایی که سبب رشد اقتصادی می شود.

 

این پژوهشگر با اشاره به تفاوت این نوع از اقتصاد با اقتصاد ریاضتی که نظام لیبرال دموکراسی تجویز می کند، بیان کرد: اقتصاد لیبرالی اصالت سرمایه را ترویج می کند و تمام اقتصاد لیبرالیسم مبتنی بر حفظ سرمایه است و اصالت در این سیستم به سرمایه گذار و سرمایه دار داده می شود. اما در اقتصاد مقاومتی بیش از آن که اصالت به سرمایه داده شود، اصالت با تعاون است چنان چه در اقتصاد اسلامی نیز به همین گونه روال مطرح بوده و اصالت آن با تعاون است.

 

وی افزود: به دیگر سخن در این اقتصاد بخش نیروی کار و سرمایه و تولید هم با تکیه بر تعاون است که سیستم اقتصاد را می چرخاند و زیاده خواهی در این جایگاه موضوعیتی نداشته و عدالت محوریت و قناعت و عدم اسراف و عدم حرص موضوعیت دارد و سلوک الی الله، جایگزین می شود و اقتصاد خود راهی برای ارتباط با خدا و ارتقا نسبت به دلسوزی به هم نوع تبدیل می شود نه چاپیدن و غارت کردن دیگران.

 

وی خاطر نشان کرد: امری که باید در جامعه ما اتفاق افتد، اولویت دادن به حقوق دیگران است که این مساله موجب می شود آن توازن شگفت انگیز اقتصادی در جامعه محقق شود نه این که انسان ها با داشته های خود رو به روی یکدیگر قرار بگیرند و منافع آن ها در تضاد با هم باشد بلکه متوجه می شوند منافع آن ها برای میل به واقعیت بوده و درک حقایق ایجاب می کند که همپوشانی داشته و هر فردی برای حفظ منافع مالی خود، منافع دیگران را نیز در نظر بگیرد. در حقیقت این عنصر عدالت و انصاف است که در اقتصاد غرب و شرق وجود ندارد.

 

معاون بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی از بین بردن را از مقتضیات اقتصاد لیبرالیستی دانست و یادآور شد: اما اقتصاد اسلامی انسان ها را به رقابت دعوت می کند و آن را منشا توسعه می داند یعنی موازنه مبتنی بر نفی موازنه منفی نه مثبت.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.