رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور گفت : تعرض و تصرف منابع ملی و طبیعی و بروز پدیده زمین خواری بر اساس آمار و ارزیابی های انجام شده در سال گذشته نسبت به سال ۹۳ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان جنگل ها: زمین خواری ۳۰درصد کاهش یافت

 به گزارش قدس آنلاین ، خداکرم جلالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یاسوج افزود: سال گذشته بیش از ۳۵هزار هکتار از اراضی ملی در کشور از دست سودجویان و متصرفان به عرصه های منابع طبیعی بازپس گرفته شد.

وی بیان کرد: این میزان اراضی و منابع ملی در قالب اعمال تبصره یک ماده 55 قانون جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و بدون تشکیل پرونده قضایی بوده است.

جلالی گفت: حدود یکهزار و 900 هکتار از این میزان مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد بود.
وی تحقق این مهم را در نتیجه تاکید های فراوان مقام معظم رهبری، اهتمام ویژه دولت برای مقابله جدی با بروز پدیده زمین خواری و تحریک پذیری مردم و حتی رسانه ها در این راستا دانست.
جلالی با اشاره به میزان آتش سوزی ها در سال گذشته و کمبود نیروی قرق بان برای حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی در کشور نیز گفت: سال 94 بیش از 18هزار عرصه جنگلی و مرتعی طعمه حریق شد.
وی یکی از رویکردها و برنامه های مهم ، اثرگذار و امیدبخش از سوی سازمان جنگل ها و مراتع را نیز جلب مشارکت های مردمی و استفاده از توان و ظرفیت جوامع محلی برای صیانت از این عرصه ها دانست.
جلالی یادآور شد: در قالب همین برنامه راهبردی نیز سال گذشته صیانت و حراست حدود پنج میلیون هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی کشور به خود مردم واگذار شد.
وی تاکید کرد: در عرصه های واگذار شده میزان آتش سوزی ها و تخریب و تصرف اراضی ملی و طبیعی تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته و حتی نزدیک به صفرشد.
جلالی بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و گفت: مشارکت و همکاری مردم برای حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی نیز یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه است.
وی افزود: استفاده این برنامه راهبردی نیز یکی از رویکردهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع در قانون برنامه پنج ساله ششم گنجانده شده است.
جلالی تعداد نیروها و قرق بان های عرصه های جنگلی و مرتعی در کشور را حدود سه هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به حمایت و اهتمام ویژه دولت امسال بیش از دو هزار نیروی سرباز وظیفه در اختیار یگان های حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ها قرار خواهند گرفت.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات و چالش های اساسی در تخریب عرصه های طبیعی و منابع ملی بی توجهی برخی دستگاه ها و سزمان ها به موضوع پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های عمرانی است.
وی یادآور شد: با وجود تاکیدهای فراوان، قوانین و دستورالعمل ها در این زمینه اما در بسیاری از طرح های عمرانی توجهی به ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی صورت نمی گیرد.
جلالی به همراه شماری از معاونان آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای شرکت در همایش ملی دو روزه ملی علوم و مهندسی آبخیزداری امروز به یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است.
این همایش ملی که از سال 87 تاکنون در کشور استارت آن زده شده ،با هدف جلب مشارکت های مردمی ، ترویج فرهنگ حفاظت از عرصه های زیست محیطی و حاکم شدن نگرش های علمی و پژوهشی در این زمینه تاکنون در یازده استان و مرکز علمی و تحقیقاتی برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.