پیشنهاد سردبیر

به گزارش گروه معارف قدس آنلاین- فاطمه فاطمی: چون مدیریت اوقات فراغت برای فرزندان جامعه ضابطه و زیربنای درستی ندارد و الگوی مناسبی در سبک زندگی اسلامی ایرانی که باید اساس کار رفتارها باشد، وجود ندارد، جوانان خود به دنبال یافتن الگوهای اوقات فراغت می روند.

چرا جوانان فضای مجازی را به دنیای واقعی ترجیح می دهند؟

مجید ابهری، استاد دانشگاه و رفتارشناس درباره چرایی تمایل جوانان به حضور در فضای مجازی به جای محیط واقعی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: سبک زندگی اصلی ترین بستر برای بروز و ظهور رفتارهای اجتماعی است، با توجه به تغییرات سبک زندگی در دو دهه اخیر به ویژه تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای از یک سو و فقدان آموزش مهارت های زندگی به والدین و فرزندان در برقراری روابط عاطفی و تفاهم از سوی دیگر، متاسفانه ملاحظه می شود چون مدیریت اوقات فراغت برای فرزندان جامعه ضابطه و زیربنای درستی ندارد و الگوی مناسبی در سبک زندگی اسلامی ایرانی که باید اساس کار رفتارها باشد، وجود ندارد، جوانان خود به دنبال یافتن الگوهای اوقات فراغت  می روند و در این میان فضای مجازی نخستین و اصلی ترین جایی است که میل ورود به آن را دارند.

 

وی دیده شدن و جلب توجه را اصلی ترین مشکل و خواسته جوان و نوجوان دانست و اظهار کرد: فضای مجازی فرصت دیده شدن را به آنها می دهد به گونه ای که تصاویر و نظراتشان را منعکس می کنند و به دلیل کمبود عزت نفس و اعتمادبنفس، فضای مجازی دوست صمیمی آنها می شود؛ اما نکته مهم آن است که در این فضا به دلیل آزادی های بی بندوبار و امکان ورود به گروه های مختلف، جوانان و نوجوانان فضای مجازی را به عنوان دوست واقعی خود انتخاب می کند و اکثر وقت خود را صرف گشت و گذار در این فضا می کنند.

 

ابهری در تشریح آسیب ها و عواقب سوء چنین دوستی بی قاعده و بدون چارچوبی بین جوان و فضای مجازی تصریح کرد: گسست فکری و دینیِ متاثر از فضای مجازی و نیز گسست نسل ها از نظر فاصله گرفتن از هویت فرهنگی در پی چنین رویکردی به وجود می آید، دومین آسیب و عارضه برقراری روابط نامشروع و غیراخلاقی با جنس مخالف و آزادی های موجود در این باره است.

 

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: سومین آسیب، اعتیاد جوانان به فکر مجازی است، چراکه تماشای تصاویر و فیلم های غیراخلاقی به عنوان جاذبه، جوان را به سوی خود کشانده و در ادامه القای شبهات دینی، فعالیت گسترده عرفان های کاذب همچون شیطان پرستی، عرفان حلقه و کابالا و تفکر جنسی در ارتباط با جنس مخالف، از حضور بی رویه نوجوان و جوان در فضای مجازی حاصل می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از دوستی بی رویه جوان با فضای مجازی جلوگیری کرد، گفت: مهمترین عامل در این زمینه آموزش مهارتِ مناسب گزینی دوست است، این مهارت ابتدا باید توسط خانواده به فرزندان آموخته شود اما وقتی والدین خود این مهارت را ندارند چگونه می توانند به فرزندان بیاموزند، از این رو، رسالت رسانه ها و خانواده در این میدان آشکار می شود، آموزش گزینش دوست در خانواده و مدرسه و تمرین آن توسط نهادها و مسئولان، آسیب ها و عوارض ناشی از کابرد  نامناسب و غیراخلاقی فضای مجازی را کاهش داده و از اهرم های پیشگیری حضور نامناسب در فضای مجازی به شمار می رود.

 

ابهری در تشریح تاثیرات منفی حضور جوانان در فضای مجازی بر کاهش تمایل آنها به ازدواج تاکید کرد: بحث اعتیاد به فکر مجازی و انحرافات اخلاقی ناشی از آن، باعث ازدواج گریزی و فرار از مجاری منطقی و روابط عقلانی و دینی و ارزشی ازدواج می شود، متاسفانه همسرگزینی های کاذبی که در برخی سایت های غیراخلاقی در فضای مجازی ترویج می شود بر دوست یابی و ارتباط با جنس مخالف تاکید دارد نه ازدواج و اینچنین وقتی جوان از نظر جنسی نیازی حس نکرد دیگر درصدد ازدواج بر نمی آید.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیان عواقب سوء حضور در فضای مجازی به معنای ممانعت از استفاده جوانان از این فضا نیست، خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند ما با شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی مواجه هستیم از این رو، باید چارچوب های منطقی شکل و نحوه کاربرد فضای مجازی به جوانان آموخته و بسترهای فرهنگی فکری این استفاده ایجاد شود و سپس کابرد این فضا به جوان آموزش داده شود و اینگونه می توان امیدوار بود که فضای مجازی در مسیر صحیح به کار رود وگرنه باید روز به روز شاهد افزایش رفتارهای غیراخلاقی به دلیل حضور نامناسب در این فضا باشیم.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.