قدس آنلاین/نجمه موسوی زاده: بیکاری، واژه‌ای است که در چند سال اخیر گریبان جامعه را فرا گرفته و دلایل متعددی برای آن عنوان می‌شود. مطابق آمار رسمی کشور نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۱ درصد بود که نسبت زنان به مردان و نقاط شهری به روستایی بیشتر بوده این در حالی است که نرخ بیکاری در خراسان رضوی به نزدیک ۱۵ درصد می‌رسد که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

 وقتی تعدیل نیرو بلای جان کارگران می‌شود

افزایش آمار بیکاری در خراسان رضوی نسبت به سال‌های گذشته سبب شد تا برای تهیه گزارشی میدانی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنم، حدود ساعت 9 صبح با حضور در اداره کار به قسمت تقاضای دریافت بیمه بیکاری می‌روم. با تعجب عده زیادی را می‌بینم که در حال پر کردن فرم مربوطه هستند و در میان آن‌ها هم زن و هم مرد به چشم می‌خورد. یکی از افرادی که بر روی صندلی جدا از مابقی نشسته، با توجه به اینکه سن و سال زیادی دارد، توجهم را جلب می‌کند. در نتیجه با وی همکلام می‌شوم و علت حضورش برای دریافت مقرری بیکاری را می‌پرسم. که وی پاسخ می‌دهد: 26 سال است که در آسفالت ریزی جاده‌ها فعالیت می‌کنم و در نقاط مختلف استان و خارج از استان کار کرده‌ام و یک هفته است که به خاطر شرایط مالی نامناسب، شرکت عذر من را
خواسته‌است.
وی می‌افزاید: متأسفانه از 26 سال سابقه کاری که داشتم، تنها هشت سال سابقه بیمه دارم که مبلغ زیادی به عنوان بیمه بیکاری به من داده نمی‌شود و این در شرایطی است که یک کارگر ساده هستم و باید خانواده‌ای پنج نفره را اداره کنم.
در گوشه‌ای دیگر  جوانی را می‌بینم که با تلفن خود صحبت می‌کند و بسیار شاکی است. وقتی علتش را جویا می‌شوم،او می‌گوید: سه سال است که مسؤول حسابداری یک هتل هستم و به خاطر تغییر مدیریت و اختلافی که بین ما پیش آمد، عذر من خواسته شد، اما من تا پایان بهمن ماه امسال قرارداد کاری دارم و برای بیمه بیکاری که مراجعه کردم، می‌گویند که باید برگه‌های درخواستم را مدیر هتل تأیید و امضا کند، اما به دلیل اختلافی که وجود دارد، وی زیر بار نمی‌رود.
در حال صحبت کردن با یکی از کارگران هستم که خانمی پیشقدم شده و به سمت من می‌آید و می‌گوید: اگر برای تهیه گزارش به اینجا آمده‌اید، این مطلب را هم اضافه کنید که من سرپرست یک خانواده چهار نفره هستم و 15 سال در یک شرکت نساجی کار ‌کردم، اما در پی تعدیل نیرو نزدیک به یک ماه است که بیکار شده‌ام.
وی ادامه می‌دهد: برای من که خانم هستم و باید مخارج زندگی خود و فرزندانم را تأمین کنم، این بیکاری با نابودی حیات خانواده‌ام برابری می‌کند، چون بازار  کار نیز خراب است و خانم‌ها اصولاً مبلغی کمتر از آقایان دریافت می‌کنند.

 پرداخت هزار و 241 میلیارد ریال مقرری بیکاری در سال 94
مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی خراسان رضوی درباره آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان اظهارمی دارد: تا اسفند ماه سال 94 تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان رضوی 14 هزار و 288 نفر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، به طوری که مطابق آمار در سال 93 مبلغ 922 میلیارد ریال و در سال 94 مبلغ هزار و 241 میلیارد ریال در استان مقرری بیکاری پرداخت شده است.
محمد قوامی با بیان اینکه سال گذشته مشکل بیکاری در خراسان رضوی افزایش یافت، اضافه می‌کند: بیشترین آمار دریافت مقرری بیمه بیکاری در شهرستان مشهد با 10 هزار و 95 نفر و نیشابور با 822 نفر در سال 94 بوده است.
وی ادامه داد: بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که به صورت غیرارادی از کار اخراج می‌شوند و با مراجعه به اداره کار می‌توانند، درخواست دریافت مقرری بیمه بیکاری کنند که بنا بر میزان سابقه آن‌ها زمان و مبلغ پرداخت بیمه مشخص می‌شود.

 تعدیل نیرو، علت اصلی بیکاری
در خراسان رضوی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سال گذشته 14 هزار و 136 نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره‌‌کل کار استان مراجعه کرده‌اند، اظهار می‌دارد: آمار و اطلاعات نرخ بیکاری با اجرای طرح آمارگیری نیروی کار و توسط مرکز آمار ایران به صورت فصلی و سالیانه تولید و منتشر می‌شود. با توجه به اینکه نمونه‌ها تنها در سطح ملی و استانی بهینه‌سازی شده، اطلاعات در سطح شهرستان به دست نمی‌آید، اما در سال 94 افزایش آمار بیکاری در کل استان را داشته‌ایم.
محمود احمدی در خصوص دلایل افزایش آمار بیکاری در استان یادآور می‌شود: یکی از دلایل اصلی بیکاری در خراسان رضوی این بوده که 95 درصد اقتصاد استان در اختیار بنگاه‌های خصوصی است که این بنگاه‌ها در شرایط رکود بخشی از نیروهای خود را تعدیل می‌کنند.
وی می‌افزاید: ورود بی‌رویه کالاهای خارجی، استقبال نکردن بنگاه‌های اقتصادی از تسهیلات بانکی به دلیل نرخ سود بالا، رکود در صنعت ساختمان و ساخت‌وساز، مشکلات فروش محصول و تهیه مواد اولیه و نبود مهارت مناسب در بین جویندگان کار از عوامل دیگر بیکاری در استان به شمار می‌روند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.