پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ قم- حسین محمدرضایی: دوازدهمین همایش «دکترین مهدویت» با موضوع پیشگویی‌های آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی با حضور اندیشمندان و متفکران ادیان و مکاتب مختلف از صبح پنجشنبه گذشته به مدت دو روز در مرکز همایش های رسول اعظم مدرسه عالی امام موسی کاظم(علیه السلام) قم با سخنرانی دو تن از مراجع عظام تقلید برگزار شد.

ظهور با تکامل فکری بشر محقق خواهد شد

آیت‌الله مکارم شیرازی در این مراسم طی سخنانی گفت: هسته اصلی مدیریت انقلاب آخرالزمان را عبادی الصالحون به دست خواهند گرفت. امیدواریم این همایش سبب شود روشنگری بیشتری در افکار عمومی نسبت به ظهور آخرین منجی که مسأله‌ای بسیار مهم است، حاصل شود.
این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به منابع اسلامی ظهور منجی گفت: در منابع اسلامی این مطلب بسیار غنی است و در برخی موارد نشانی‌ها و ویژگی‌های ظاهری حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نیز مورد بحث قرار گرفته است. حتی خداوند در قرآن می‌فرماید، منتظر باشید که در نهایت زمین در اختیار صالحان قرار می‌گیرد و این بشارت ظهور آخر الزمان است  و در قرآن وجود حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به آب زلال تشبیه شده؛ یعنی آب زلالی که جان انسانیت را زنده می‌کند.
هسته اصلی انقلاب مهدی موعود
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه  آیه 105 سوره انبیا را مورد توجه قرار داد و گفت: ما باید به دنبال عبادی الصالحون باشیم، بندگان صالحی که هسته اصلی انقلاب مهدی موعود را تشکیل می‌دهند، اگر این هسته اصلی آماده شود، این آیه قرآن در مورد آنان محقق خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هسته اصلی انقلاب مهدی موعود باید افرادی آماده، هوشیار، دقیق و آگاه باشند، تصریح کرد: هسته مدیریت و برنامه‌ریزی انقلاب آخر الزمان را صالحان و عبادی الصالحون تشکیل می‌دهند.
این مرجع تقلید با اشاره به ویژگی‌های عبادی الصالحون تصریح کرد: عبادت‌های شبانه یکی از ویژگی‌های عبادی الصالحون است، این افراد شب‌ها به عبادت می‌پردازند تا روز آماده کار و خدمت باشند. وی ایمان قوی و محکم به خداوند در روز قیامت را از دیگر ویژگی‌های عبادی الصالحون دانست و افزود: این امر است که انسان را تربیت می‌کند، صدای برتر ما نسبت به دشمنان، ایمان جوانان ماست، همین‌هایی که آماده شهادت هستند و اراده قوی و ایمانی استوار دارند. ارتش، بسیج و سپاه ما مؤمن هستند و دشمن از همین می‌ترسد.
تحقق جامعه مهدوی با امر به معروف و نهی از منکر
آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه صالحان است، افزود: صالحان تنها نمی‌خواهند خودشان سعادتمند شوند و مسؤولیت تمام جامعه را بر دوش خود می‌بینند.
وی اضافه کرد: مایه تأسف است که مسأله امر به معروف و نهی از منکر در اصل هشتم قانون اساسی آمده و بعد از چندین سال قانون آن در مجلس نوشته شده و در شورای نگهبان تأیید شده، اما به اجرا در نیامده، در حالی که این مهم برای تحقق جامعه مهدوی ضروری است.
این مرجع تقلید با اشاره به مراحل امر به معروف و نهی از منکر گفت: مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر که مرحله عملی است و در قرآن نیز بر آن تأکید شده، زیر نظر حکومت محقق می‌شود و امر به معروف باید با نهایت محبت، ادب و احترام باشد. وی چهارمین ویژگی صالحان را توجه ویژه در انجام کار خیر عنوان کرد و افزود: این افراد به انجام کار خیر بسیار مشتاق هستند و در این کار از دیگران سبقت می‌گیرند.آیت‌الله مکارم شیرازی لزوم برنامه‌ریزی برای شکل‌گیری هسته اصلی عبادی الصالحون را یادآور شد و گفت: برخی می‌گویند هرچه فساد بیشتر شود، زمینه ظهور بیشتر فراهم می‌شود، این درست نیست، بلکه با شکل‌گیری انسان‌های صالح، زمینه ظهور فراهم می‌شود.
وی با اشاره به حضور خیل عظیم زائران در مسجد مقدس جمکران، اظهار داشت: میلیون‌ها جمعیت به عشق امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می‌کنند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز همین کار را انجام می‌دهند و اینکه ایشان در مسؤولیتشان موفقند، یکی از اسرارش توسل ویژه ایشان به حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) است.
تکامل عقلانی و فکری بشر ضروری است
آیت الله جعفر سبحانی نیز در اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که صبح روز گذشته انجام شد، با بیان اینکه تکامل عقلانی و فکری بشر برای یأس از نظام‌‌های امروزی و امید به سعادت با ظهور منجی لازم است، تصریح کرد: تکامل عقلانی و فکری بشر راه فرار از سیستم‌های حقوق بشری غرب است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در جهان انقلاب‌های گوناگونی انجام شده است، اظهار داشت: نبوت انبیا هم با وجود فراگیری منطقه‌ای و دربرگیری بخشی از جهان کلی نبوده و نبوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز در عین خاتم بودن، هنوز فراگیر نشده است.وی ادامه داد: در میان تمام انقلاب‌ها، خداوند وعده داده که انقلابی در آخرالزمان هست که سراسر جهان را فراگرفته، فراگیر می‌شود و بعثت انبیا را تکمیل خواهد کرد.این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: روزگاری می‌رسد که صالحان بر زمین چیره می‌شوند و در زبور نیز بر همین امر تأکید شده که این همان وعده موعود است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم به طور مکرر در مورد حیات زمین برای اثبات معاد بحث کرده است، خاطرنشان کرد: در آیه‌ای از سوره حدید خداوند به نحو دیگری حیات زمین را مورد بحث قرار می‌دهد که این بحث در مورد حیات مادی زمین نیست، بلکه درباره حیات معنوی زمین است.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به شرایط انقلاب‌های گوناگون جهان تصریح کرد: انقلابی که حضرت امام(ره) انجام داد، در زمان قدیم امکان‌پذیر نبود، مرحوم آیت‌الله شیرازی در بحث تنباکو انقلاب کرد، اما شرایط در همان حد بود، آیت‌الله کاشانی انقلاب کرد، اما در حد خود و این شرایط انقلاب‌های گوناگون را نشان می‌دهد و انقلاب امام خمینی(ره) نیز طبق شرایط خود، اساسی و ریشه‌ای بود.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) شرایط خاصی دارد، افزود: انقلاب مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) انقلاب فرهنگی است تا تکامل فرهنگی به وجود نیاید، امکان ندارد فرد بتواند بشریت را مورد تأثیر توحید قرار دهد و بشر به استقبال این انقلاب برود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: تا فرد تکامل فرهنگی و عقلی پیدا نکند، امکان ندارد حضرت بتواند ظهور کند.وی با تأکید بر ضرورت تکامل عقلانی و فکری بشر برای یأس از نظام‌های امروزی و امید به سعادت با ظهور منجی، تصریح کرد: شرط دوم ظهور و انقلاب امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) انقلاب صنعتی است.‌ انقلاب حضرت باید زمینه‌ای باشد که هنگامی که پیام می‌رساند، در گام نخست این پیام تمام جهان را فرا بگیرد.
آیت‌الله سبحانی سومین شرط تحقق انقلاب جهانی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) را انتظار فرج دانست و گفت: انتظار فرج این نیست که دست روی دست بگذاریم و دعا کنیم، این است که آمادگی ملت‌ها را افزایش دهیم و پیام حضرت و پیام انقلاب جهانی ایشان را به جهانیان برسانیم. این مرجع تقلید تصریح کرد: با انتقال پیام حضرت باید جمعیتی منتظر را برای ظهور ایشان آماده کنیم؛ زمانی که امام خمینی(ره) انقلاب کرد، جوانان کشور در روز 22 بهمن به پیام ایشان لبیک گفتند و در زمان ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیز تمام جهان باید آماده ظهور بوده و منتظر پیام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشند.
وی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده از مهدویت در جهان تصریح کرد: همه ادیان الهی و بسیاری از مادی‌گرایان و فرقه‌های دیگر نیز منتظر فرج هستند و هرکدام متناسب با شرایط، اعتقاداتی به ظهور منجی دارند.
انرژی فوق هسته ای
دبیر دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه و ضرورت برگزاری این همایش اظهار داشت: ضرورت برگزاری این همایش به دلیل اهمیت موضوع موعود باوری و مهدویت در میان مکتب شیعه، ادیان گوناگون الهی و حتی مکاتب بشری بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی با بیان اینکه مهدویت رمز هویت ماست، اظهار داشت: اندیشه مهدویت بسیار سترگ و شگرف است که اگر بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، می توانیم منتظر واقعی باشیم؛ زیرا این اندیشه در حقیقت انرژی فوق هسته‌ای در دست شیعه است؛ هر چند که از آن کم استفاده کرده‌ایم و کوتاهی‌هایی داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.