قدس آنلاین - یزد : اولین همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی با حضور استادان دانشگاه و مسئولان راهنمایی و رانندگی در دانشگاه یزد برگزار شد.

برگزاری اولین همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی در دانشگاه یزد

به گزارش قدس آنلاین  ازیزد ، رییس دانشگاه یزد گفت: تاکید بر فرهنگ در این همایش قابل توجه است چرا که باید تصادفات و قانون گریزی را یکبار با نگاه روانشناسی و جامعه‌شناسی تحلیل کنیم و خیلی بیشتر از این کاری که الان در دانشگاه یزد کلید خورد باید برای پیدا کردن ریشه این مشکلات کار کرد.

دکتر محمد صالح اولیا  با بیان اینکه باید ببینیم مردم یزد که مردمی آرام هستند چرا در رانندگی خلاف این را به ثبت رسانده‌اند اظهارداشت : دانش و نگرش افراد بر رفتار تأثیر دارد و دانشگاه وظیفه دارد با اصلاح نگرش و ارائه دانش، رفتارها را اصلاح کند علاوه بر آن سیستم‌های شهری مانند معماری، شهرسازی و ترافیک و سیستم حقوقی هم می‌تواند مؤثر باشد و صرف آموزش نمی‌تواند فرهنگ‌ساز باشد.
وی تصریح کرد: در قالب قطب علمی ترافیک که در دانشگاه یزد راه‌اندازی شد باید این تعامل افزایش یابد و راه حل‌ها و نتایج این همایش علمی در عمل به کار برده شود.
مسئولان استانی حمایت نکردند
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد و دبیر علمی همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی گفت: این همایش به منظورآسیب‌شناسی علمی و تدوین راه‌های پیشگیری و پیشنهاد برای برون رفت از وضع موجود است.
دکتر مهدی رحیمی اظهارداشت : ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش در دانشگاه یزد رسید که ۴۵ مورد تأیید و ۲۰  مورد ارائه شد و محورهای این همایش روانشناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تدابیر حقوقی و قضایی، هنرو معماری و شهرسازی و مدیریت و اقتصاد است.
وی افزود: برای برگزاری همایش با مشکل مالی و حمایتی مواجه بودیم ضمن اینکه استانداری و شهرداری یزد هیچ حمایتی از این همایش که به معضل استانی و ملی می‌پرداخت انجام ندادند تنها نهادی که با ما همکاری کرد راهنمایی و رانندگی بوده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد : هدف عمده ما برای برگزاری این همایش رویکرد علمی بود و اینکه برنامه‌ریزان و مسئولان اجرایی کشور بر اساس برون داد یک همایش علمی و دانشگاهی بتوانند برنامه‌ریزی کنند.
 


افزایش فقر نتیجه تصادفات است
رییس پلیس راهنمایی رانندگی استان در خصوص آمار تصادفات و نقش پلیس راهور گفت: کاهش ۲۵ درصدی تصادفات در فروردین ۹۵ نسبت به سال ۹۴ در استان یزد یک نکته مثبت است ولی تعداد فوتی و مجروح از طریق موتورسواران بسیار بالاست.
سرهنگ منصور جمشیدی افزود : افزایش فقر نتیجه تصادفات است به طوری که تعداد ایتام و خانواده‌های تک سرپرست در کشور به دلیل تصادفات افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۴ پنج پاسگاه راهنمایی و رانندگی در مرکز شهر یزد و توابع آن ایجاد کردیم همچنین برای اولین بار در استان یزد به منظور تربیت نیروی انسانی کارشناسی تصادفات را راه اندازی کردیم.
وی اظهارداشت :۲۱۹ دستگاه دوربین کنترل ترافیک در استان نصب شد که ۱۰۰ مورد آن در مرکز استان است و در این خصوص جزء استان‌های رتبه اول کشور هستیم و پس از نصب این دوربین‌ها آرامش و نظم ترافیکی بیشتری را شاهد هستم.
رییس پلیس راهنمایی رانندگی استان با بیان اینکه مادر تصادفات سرعت غیر مجاز است، گفت: تردد کامیون‌ها برای اولین بار نظام‌مند شد و برای تردد آنها در معابر شهری محدودیت زمانی لحاظ شد.
وی خاطرنشان ساخت : اصلاح هندسی معابر را با جدیت پیگیری کردیم که بیش از ۱۰۰۰ نقطه اصلاح معابر در استان داشتیم و ۱۲ پل مکانیزه عابر پیاده در سال 95 نصب یا راه‌اندازی شده است.
جمشیدی گفت: پیگیر راه اندازی خطوط بی. آر. تی در یزد هستیم که تا نیمه اول سال ۹۵ راه اندازی می‌شوند تا حمل و نقل عمومی جایگزین موتور سیکلت شود و مردم نیز باید تفکر خود را نسبت به استفاده از خودروهای شخصی تغییر دهند.

مهندس حمل و نقل و ترافیک باید انسان محور فکر کند نه وسیله محور

دکتر مهدی فلاح تفتی، استادیار دانشگاه یزد در خصوص نقش برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری در بهبود رفتار رانندگی و سفر شهروندان گفت: مشکلات ترافیکی در شهرها به خصوصیات شخصی و روحی روانی افراد مربوط است همچنین عوامل بیرونی مانند آموزشهای ناکافی و نامناسب آموزشگاه رانندگی، مناسب نبودن راه‌ها و افزایش ترافیک و وابستگی بیش از حد به خودروهای شخصی می‌تواند تأثیر گذار در این موضوع باشد.
وی افزود: رویکرد سیستمی در حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد همچنین طراحی محیط حمل و نقل و وسیله حمل و نقل نقش مهندسان برای هدایت کاربران را برجسته می‌کند که مسئولیت دارند باید توجه شود.
فلاح تفتی تصریح کرد: مهندس حمل و نقل و ترافیک باید انسان محور فکر کند نه وسیله محور ضمن اینکه بهره‌وری از فناوری اطلاعات و کم کردن مراجعات حضوری، دور کاری برای کارهایی که قابلیت این شیوه را دارند می‌تواند صد در صد مفید در کاهش ترافیک باشد.
وی در بیان راهکارها افزود: تسهیلات زیرساختی و ایمنی برای دوچرخه سواری و ایجاد شبکه به هم پیوسته پیاده و دوچرخه همچنین نظم و توسعه در حمل و نقل عمومی می‌تواند برای خالی شدن معابر از خودروهای تک سرنشین و ترافیک مؤثر باشد.
استادیار دانشگاه یزد خاطرنشان ساخت : بدون ایجاد محدودیت در استفاده از خودروهای شخصی نمی‌توان میزان استفاده از آن را کاهش و استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش داد.
به گفته وی در شهر، پراکندگی کاربری‌ها و ادارات و مدارس جانمایی و آرایش شهرسازی که توجیه منطقی ندارد هم باعث ترافیک بالا در شهر می‌شود.
وی گفت: علایم عمودی و افقی استاندارد و افزایش روشنایی در حومه و ورودی‌های شهرها در کاهش تصادف مفید است که کمتر توجه می‌شود.

بهبود رفتارهای رانندگی در بستر تبادلات علمی

سید کاظم علوی لنگرودی رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد گفت: علوم تربیتی و روانشناسی با همه حوزه‌های علوم رفتاری جامعه ارتباط دارد و برای بهبود این رفتارها تصمیمات آکادمیک و علمی اتخاذ می‌کند.

وی تصریح کرد: در عصر امروز با توجه به رشد و توسعه صنعت و فناوری و گسترش و تولید خودروها یکی از نمودهای رفتاری بحث رانندگی است و استادان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با همکاری سایر رشته‌های مرتبط از یک سال گذشته شروع به کار برای اجرای این همایش کرده‌اند و آسیب شناسی و ریشه یابی مشکلات در این خصوص را پیگیری کردند و اولین همایش ملی فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی طراحی شد.
رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد افزود: مطمئناً این همایش با نتایج ارزشمندی در بستر تبادلات علمی برای بهبود رفتارهای رانندگی در سطح استان در بر خواهد داشت وامیدواریم با حمایت مسئولان استانی و دانشگاهی یزد شاهد افزایش همایش‌های علمی و دانشگاهی برای بهبود رفتار اجتماعی باشیم.

آگاه‌سازی، ظرفیت سازی و توانمندسازی
 استادیار دانشگاه شهید بهشتی در خصوص آموزش حقوق بشر و فرهنگ رانندگی گفت: باید از سه دیدگاه آگاه‌سازی، ظرفیت سازی و توانمندسازی به طور پیوسته به هم به این موضوع نگاه کرد یعنی باید ابتدا مردم از حقوق شهروندی خود مطلع باشند، اینکه وجود پلیس خوب و جاده و علائم خوب حق رانندگان است.
دکتر رضا اسلامی افزود: از دیدگاه حقوق بشری نداشتن معابر استاندارد و علائم راهنمایی و رانندگی و خودروهای دود زا جنایت بشری است و از طرف دیگر تخلفات رانندگی مانند استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و سرعت غیرمجاز رفتار مجرمانه است.
وی ظرفیت‌سازی را اینگونه تعبیر کرد: ظرفیت‌سازی یعنی توجه به حقوق دیگران و این باید در مدارس آموزش داده شود.
اسلامی خاطرنشان ساخت : رانندگی یک تعامل شهروندی و مرتبط با شأن انسانی است و رانندگی آیینه رفتار یک فرد در خانواده، محیط کار و مشخص کننده رفتار مردم یک جامعه در محیط بین‌الملل است.
استادیار دانشگاه شهید بهشتی افزود : از آموزشگاه‌های رانندگی نباید غافل شویم آنها می‌توانند حقوق و کرامت انسانی هم را آموزش دهند ضمن اینکه سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها باید در این خصوص مطالبه‌گر باشند.
شایان ذکر است در این همایش اختراع دو جوان یزدی با محوریت پیشگیری از تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی راننده که در مرحله تولید است معرفی شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.