قدس آنلاین/ مریم رفیعیان: زمین خواری و تصرف اراضی ملی سال‌هاست که به چالشی حل نشدنی در کشور تبدیل شده است.

 « با نفوذها» از زمین خواران حمایت می‌کنند!

به گفته کارشناسان این نوع زمین خواری‌ها از سوی اشخاصی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری یا با شناسایی خلأهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارک به سوء استفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند.
اما مسأله زمین خواری که عمدتاً زوایایی پیچیده دارد، چند سالی است که نفس جنگل‌های گیلان را بریده و زمین خواران در چند دهه اخیر به دلیل رشد سریع جمعیت و رشد غیرمتعارف قیمت زمین‌ها، مناطق وسیعی از جنگل‌ها در استان‌های شمالی گلستان، مازندران و گیلان را تخریب و به زمین‌های زراعی تبدیل کرده اند.
 
 قدرت زمین‌خواری از کجاست؟
سرپرســـت منابع طبیعـــی گیــلان مسأله زمین‌خواری را بـــزرگ‌تـــرین معضـــل استـــان می‌داند ومی گوید: متأسفانه کمبود نیرو، ماشین‌آلات و امکانات سبب شده، در بهترین مناطق گیلان با معضل زمین‌خواری روبه رو شویم. وی می‌افزاید: طرف مقابل ما افراد سودجویی هستند که به هیچ قانونی پایبند نیستند و حتی تا پای به شهادت رساندن افراد ما کوتاهی نمی‌کنند و ما امروز به عنوان سربازان نظام می‌خواهیم از این عرصه‌ها حفاظت کنیم.
وی وضعیت منابع طبیعی گیلان را نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بسیاری از پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه در استان انجام می‌شود که مبتنی بر نیاز نیست و مرگ منابع طبیعی را به همراه دارد.

 زمین‌خواران شیوه‌های جدید پیدا کرده‌اند
رئیس دادگستری استان گیلان هم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در زمینه مقابله و پیشگیری از زمین‌خواری اولویت‌بندی استان‌ها و مناطقی است که در معرض تهدید و آسیب این جرم قرار دارند.
احمد سیاوش پور می‌افزاید: شش اولویت مناطق استان ازجمله مرز گیلان و مازندران، دیلمان، ماسال، حیران، تالش، چمخاله در لنگرود، زیباکنار و… است که نظارت بر آن‌ها از طریق دادگستری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم و سازمان بازرسی استان با نظارت بیشتری صورت می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: سواحل گیلان و مناطق کوهستانی و ییلاقی تحت نظارت دادستان‌ها قرار دارد و حساسیت و نظارت بیشتر شده است، البته ما ادعا نداریم که هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد، ولی با اتخاذ این اقدام‌های پیشگیرانه شاهد کاهش این جرم بوده‌ایم. رئیس پلیس آگاهی گیلان هم با بیان اینکه شیوه زمین‌خواری در گیلان سبک و سیاق جدیدی پیدا کرده‌است، می‌گوید: زمین‌خواران در ابتدا زمین‌هایی را که دارای امتیازات آب و برق هستند، بمرور خاکریزی می‌کنند و بعد به فروش می‌رسانند یا تصاحب می‌کنند.
فرهاد فلاح کریمی با تأکید بر نقش حوزه جهاد کشاورزی در مقابله با پدیده زمین‌خواری تصریح می‌کند: از سازمان جهاد کشاورزی می‌خواهیم تا افرادی را که بدون داشتن مجوز اقدام به تغییر کاربری زمین و اراضی کشاورزی می‌کنند، در اسرع وقت به پلیس معرفی کنند.
وی با ابراز نگرانی از تغییر کاربری‌های اراضی بدون مجوز، می‌گوید: اگر شیوه تغییر کاربری بدون مجوز زمین‌های کشاورزی ادامه یابد، در آینده نزدیک با بحران غذا مواجه می‌شویم.

 پشتیبانی از زمین خواران
عضو سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم می‌گوید:‌ در بعضی مناطق به حدی زمین‌خواری گسترش یافته که دیگر زمینی برای زمین‌خواران نمانده است.
مصطفی افضلی‌فرد با بیان اینکه مسؤولان اجرایی متخلف در زمین‌خواری در استان‌های تهران، مازندران، گلستان، سمنان، گیلان و البرز را به مقام‌های مافوق آن‌ها معرفی کردیم، ابراز تأسف می‌کند که هیچ برخوردی با این متخلفان صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه امکاناتی که در اختیار مجموعه تعاونی‌ها قرار گرفته، تخلفات در بخش زمین‌خواری را نهادینه کرده، می‌افزاید: تعاونی‌ها با استفاده از امکاناتی چون مدیریت خدمات برق، مخابرات، آب و گاز و زیرساخت‌ها، زمین خواری را رسمیت داده اند که متأسفانه بخش نظارتی دستگاه‌های اجرایی مانند گشت‌های جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، گشت سازمان حفاظت محیط زیست و گشت شهرداری‌ها هم متأسفانه بموقع ورود پیدا نمی‌کنند و از هماهنگی لازم بین دستگاهی هم برخوردار نیستند.
افضلی فرد دلیل گسترش زمین خواری را درآمدزایی دستگاه‌ها می‌داند ومی گوید: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دلیل درآمدزایی، مُر قانون را رعایت نکرده و برای درآمدزایی از اجرای قانون چشمپوشی می‌کنند و البته مقاومت مسؤولان مرتبط در برابر اصلاح و مقابله با قانون شکنی‌ها نیز یکی دیگر از دلایل تسرّی زمین خواری است.
برخلاف سر وصدای فراوانی که درباره زمین‌خواری در رسانه‌ها صورت می‌گیرد، بسیاری از نقاط استان گیلان هستند که همچنان ساخت وسازهای بی رویه و فاقد مجوز در آن‌ها شکل می‌گیرد وحتی خدمات زیربنایی نیز به آنجا برده شده است!  بنا بر این استمرار این اقدام‌ها و برخوردهای مقطعی می‌تواند به بی تفاوت شدن رسانه‌ها در این خصوص منجر شود که این امر نیز می‌تواند زنگ خطری برای منابع طبیعی کشور محسوب شود.
از سویی رشد روز افزون واگذاری زمین‌های کشاورزی گیلان به افراد غیر بومی برای ویلاسازی و کم رغبتی کشاورزان به ادامه فعالیت به یکی از چالش‌های جدی در این استان تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.