یکی از سران حزب سوسیال دموکرات معتقد است در صورت رأی منفی شهروندان انگلیسی نسبت به بقای این کشور در اتحادیه اروپا باید اقدامات سلبی و بازدارنده‌ای در قبال لندن اتخاذ شود و امتیازات عضویت در اروپا از انگلیس گرفته شود.

 چرا سوسیال دموکرات‌های آلمان نگران هستند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، اظهارات اخیر معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان در خصوص عواقب و تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نشان دهنده نگرانی شدید وی و سران این حزب از رأی منفی شهروندان انگلیسی نسبت به بقای این کشور در اتحادیه اروپاست.

این نگرانی در روزهای منتهی به سوم تیرماه یعنی زمان برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. "آکسل شفر" یکی از سران  حزب سوسیال دموکرات معتقد است در صورت رأی منفی شهروندان انگلیسی نسبت به بقای این کشور در اتحادیه اروپا، باید اقدامات سلبی و بازدارنده‌ای در قبال لندن اتخاذ شود و امتیازات عضویت در اروپا از انگلیس گرفته شود.

با این حال نقطه اوج اظهارات این مقام سوسیال دموکرات، مربوط به وضعیت اتحادیه اروپا پس از رأی منفی احتمالی شهروندان انگلیسی نسبت به بقای کشورشان در اتحادیه اروپاست. شفر در این خصوص می‌گوید:

"من در خصوص تأثیر دومینویی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که نیروهای مشکوک به اروپا در دیگر کشورها را تحریک می‌کند هشدار می‌دهم.  این نگرانی بسیار بزرگ است. این خطر وجود دارد که همه نیروهای ملی‌گرا جان تازه‌ای بگیرند و این ترسناک است...".

واقعیت امر این است که رشد گروههای ملی‌گرا در کشورهای مختلف اروپایی پدیده‌ای تازه نیست. در جریان رقابتهای انتخابات پارلمانی اروپا در سال 2014 میلادی، گروههای ملی‌گرا و جریان راست افراطی توانستند بیش از یکصد کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهند، همچنین در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اتریش نیز شاهد رشد آرای ملی‌گرایان و جریان راست افراطی در این کشور بودیم، این در حالی بود که تا قبل از این، اتریش یکی از همراه‌ترین کشورها با سیاستهای کلی اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت.

نکته دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد، مربوط به شرایطی است که پس از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا رخ خواهد داد. بسیاری از مقامات اروپایی همچنان نسبت به شرایط اروپا پس از برگزاری همه‌پرسی با احتیاط سخن می‌گویند. برخی مقامات اروپایی نیز ترجیح می‌دهند پس از برگزاری همه‌پرسی سوم تیرماه امسال، در خصوص شرایط انگلیس در اتحادیه اروپا سخن بگویند.

اما مسلم است که اکثر سیاستمداران اروپایی نسبت به نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته به‌شدت نگران هستند، از این رو آینده‌پژوهی شرایط انگلیس در صورت رأی منفی احتمالی شهروندان انگلیسی در همه‌پرسی پیش رو، در دستور کار برخی مراکز تحقیقاتی و سیاسی قرار گرفته است. در این میان برخی مقامات مانند معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان با صراحت بیشتری در این خصوص سخن به میان می‌آورند.

در هر حال، رشد گروه‌های ملی‌گرا در داخل خاک اروپا مدتهاست به فعلیت رسیده است. این ملی‌گرایی تا سالهای نه‌چندان دور، نزد شهروندان اروپایی به‌شدت مذموم بود. پس از تشکیل اتحادیه اروپا و تقویت نمادهای اتحاد کشورهای اروپایی مانند واحد پول یورو و پیمان شنگن، اساساً گروههای ملی‌گرا از سوی شهروندان کشورهای مختلف اروپایی پس زده می‌شدند، اما هم‌اکنون معادله به‌طور کلی متفاوت است. متعاقب  اثبات ناتوانی احزاب و گروههای سنتی اروپایی، گروه‌های ملی‌گرا توانسته‌اند در نظرسنجی‌ها و آوردگاههای عمومی، جایگاه خود را ارتقا دهند.

این گروهها خواستار اضمحلال اروپای واحد و بازگشت به حالت قبل از تشکیل اتحادیه اروپا می‌باشند، از این رو حزب سوسیال دموکرات آلمان و دیگر احزاب حاکم بر  اروپای فعلی به‌شدت نگران رشد گروههای ملی‌گرا هستند.

هشدار اخیر آکسل شفر درهمین راستا قابل ارزیابی است. مسلماً رأی منفی شهروندان انگلیسی به بقای انگلیس در اتحادیه اروپا، رأی به ملی‌گرایی تلقی خواهد شد، در این صورت دیگر گروههای ملی‌گرا در اروپا، از جمله ملی‌گرایان در آلمان و فرانسه نیز در صدد عینیت‌بخشی به خروج کشورهایشان از اتحادیه اروپا بر خواهند آمد، مسئله‌ای که تحقق آن برای دو جریان راست و چپ میانه در اروپا یک کابوس محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.