سیدجواد حسینی در پاسخ به این سؤال که در 2 سال گذشته چند آموزشگاه هیأت امنایی در استان تأسیس شده است، گفت: هم اکنون 100 مدرسه هیأت امنایی در خراسان رضوي دایر است و در این مدت 30 مدرسه هیدت امنایی تأسیس شده که رشد افزایش 30 درصدی داشتهایم و در این مدارس 28 هزار و 289 دانش آموز به تحصیل اشتغال دارند.
وی یکی از برنامههای پیش روی آموزش و پرورش را در سال تحصیلی جدید ایجاد هنرستانها در جوار شهرکها و مراکز صنعتی استان برشمرد و در این زمینه افزود: مقدمات اجرای این امر بسیار مهم فراهم شده است و هم اکنون حدود 42 درصد دانشآموزان استان در رشتههای فنی و 58 درصد در سایر رشتهها در حال تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي با بیان اینکه هم اکنون 7/8 دهم درصد دانشآموزان کشور در خراسان رضوي مشغول تحصیل هستند، افزود: 13 درصد از دانشآموزان استثنایی کشور و 14 درصد دانشآموزان کشور در مدارس نمونه غیردولتی استان مشغول تحصیل هستند که نشانگر عدالت آموزشی در همه ابعاد در 3 سال گذشته بوده است.
حسینی با بیان اینکه طرح توزیع متوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی در مدارس دولتی، هیأت امنایی، غیردولتی، نمونه و همچنین مدارس امام رضا(ع) در رشتههای علوم تجربی به لحاظ کمی، علوم انسانی به لحاظ کیفی و رشتههای ریاضی و فنی و حرفهای از نظر ارتقای کمی و کیفی در دستور کار قراردارد، گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده 45 درصد دانشآموزان استان باید در رشتههای فنی تحصیل کنند و در همین راستا هم طرحهای مختلفی از جمله اعزام هادیان فنی، تجاری کردن محصولات دانشآموزان، ایجاد ارتباط بین هنرستانها و مراکز صنعتی با ایجاد دبیرخانههای مختلف و دفتر ارتباط با دانشگاه در استان به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اینکه 40 رشته هنرستانی و 140 رشته کاردانش در سطح 900 هنرستان در استان ایجاد شده است، بر لزوم افزایش مدارس جدید در این رابطه تأکید کرد و افزود: متأسفانه هنوز 724 مدرسه در استان 2 نوبته هستند و از این میزان 358 مدرسه پسرانه و 279 مدرسه دخترانه است.
حسینی همچنین با اشاره به نام نویسی دانشآموزان از ابتدای تیرماه گفت: هیچ مدرسهای حق گرفتن هزینه به صورت اجباری از خانوادهها ندارد و در صورت مشاهده و شکایتی با مدیران متخلف برخورد قانونی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي در پاسخ به پرسشی در این باره که مدیران مدارس هزینههایی متفاوت برای سرویس مدارس، کتاب و دیگر موارد دریافت میکنند، گفت: برخی هزینهها شامل بیمه دانشآموز، خرید کتاب براساس قانون و ضابطه از خانوادهها دریافت میشود و ارتباطی به شهریه مدارس ندارد و هزینههایی مانند ایاب و ذهاب و سرویسهای دانش آموزی نیز براساس قانون انجمن اولیا و مربیان به صورت داوطلبانه است و اولیای دانشآموزان به صورت اختیاری مبالغی را براساس توافق بین والدین و اعضای انجمن پرداخت میکنند وهیچ گونه اجباری هم برای پرداخت خارج از آن ندارند و هزینه سرویس دانش آموزان توسط اولیا از این طریق پرداخت میشود.
حسینی با اشاره به آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در سطح استان گفت: در سال جاری 54 هزار و 370 دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم در 339 حوزه امتحانی در استان شرکت کردهاند که از این شمار 12 هزار دانش آموز شامل 3 هزار و 900 نفر در مقطع متوسطه اول و 8 هزار و 100 نفر هم در مقطع متوسطه دوم پس از قبولی در آزمون مجوز ورود به این مدارس را کسب خواهند کرد.
وی با اعلام اینکه در سطح استان 139 مدرسه نمونه دولتی شامل 53 آموزشگاه دردوره متوسطه اول و 74 آموزشگاه در مقطع متوسطه دوم و 12 هنرستان آماده پذیرش دانشآموزان شدهاند، افزود: با توجه به افزایش 600 مدرسه در سال تحصیلی گذشته کمبودی در ارتباط با فضاهای آموزشی برای کلاس اولیها نداریم و در این مدت با همه محدودیتهای مالی بیش از 105 طرح در زمینههای مختلف در سطح استان اجرا وبیش از 85 رتبه برتر کشوری در آموزش و پرورش خراسان رضوي به دست آمده است.
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش خراسان رضوي هم درباره دریافت شهریه در مدارس هیأت امنایی گفت: مدارس هیأت امنایی حق دریافت وجهی از والدین دانشآموزان برای ثبت نام ندارند و تنها برای ارایه خدمات فوق برنامه و مصوبات انجمن اولیا و کارشناسان مربوطه و هیأت امنا میتوانند مانند مدارس دولتی عمل کنند.
علی ابری اول با تأکید بر اینکه مدارس هیأت امنایی با مدارس دولتی تفاوتی ندارند، گفت: همان گونه که مدارس دولتی اداره میشوند، این مدارس هم زیر نظر هیأت امنا و انجمن اولیا و شورای مدرسه اداره میشود و تنها برای برنامههای فوق برنامه با تصویب هیأت امنا و در صورت تمایل ولی دانش آموز برای شرکت در کلاسهای فوق برنامه مطابق ضوابط وجهی پیشنهاد میشود و اولیا با رضایت خود و مقدورات و امکانات آموزشگاه وجهی را به صورت اختیاری پرداخت میکنند.
وی با اشاره به اینکه مدارس هیأت امنایی با جذب کمکهای مردمی و نیت خیر خیران شرایط مطلوبی را برای دانشآموزان مهیا میسازند، گفت: در شرایط کنونی این مدارس مانند سایر مدارس دولتی سرانه دانشآموزی دریافت میکنند و اگر کمکهای اولیای دانش آموز نباشد، این مدارس قادر به اجرای خدمات فوق برنامه تحصیلی نخواهند شد و جا دارد نهادهای بالادستی برای راستی آزمایی میزان ساعات درسهای فوق برنامه و وجوه دریافتی نظارت کنند و مدیران هم از دریافت هرگونه وجهی خارج از ضوابط اعلام شده خودداری نمایند؛ در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.
سیدجواد حسینی در پاسخ به این سؤال که در 2 سال گذشته چند آموزشگاه هیأت امنایی در استان تأسیس شده است، گفت: هم اکنون 100 مدرسه هیأت امنایی در خراسان رضوي دایر است و در این مدت 30 مدرسه هیدت امنایی تأسیس شده که رشد افزایش 30 درصدی داشتهایم و در این مدارس 28 هزار و 289 دانش آموز به تحصیل اشتغال دارند.
وی یکی از برنامههای پیش روی آموزش و پرورش را در سال تحصیلی جدید ایجاد هنرستانها در جوار شهرکها و مراکز صنعتی استان برشمرد و در این زمینه افزود: مقدمات اجرای این امر بسیار مهم فراهم شده است و هم اکنون حدود 42 درصد دانشآموزان استان در رشتههای فنی و 58 درصد در سایر رشتهها در حال تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي با بیان اینکه هم اکنون 7/8 دهم درصد دانشآموزان کشور در خراسان رضوي مشغول تحصیل هستند، افزود: 13 درصد از دانشآموزان استثنایی کشور و 14 درصد دانشآموزان کشور در مدارس نمونه غیردولتی استان مشغول تحصیل هستند که نشانگر عدالت آموزشی در همه ابعاد در 3 سال گذشته بوده است.
حسینی با بیان اینکه طرح توزیع متوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی در مدارس دولتی، هیأت امنایی، غیردولتی، نمونه و همچنین مدارس امام رضا(ع) در رشتههای علوم تجربی به لحاظ کمی، علوم انسانی به لحاظ کیفی و رشتههای ریاضی و فنی و حرفهای از نظر ارتقای کمی و کیفی در دستور کار قراردارد، گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده 45 درصد دانشآموزان استان باید در رشتههای فنی تحصیل کنند و در همین راستا هم طرحهای مختلفی از جمله اعزام هادیان فنی، تجاری کردن محصولات دانشآموزان، ایجاد ارتباط بین هنرستانها و مراکز صنعتی با ایجاد دبیرخانههای مختلف و دفتر ارتباط با دانشگاه در استان به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اینکه 40 رشته هنرستانی و 140 رشته کاردانش در سطح 900 هنرستان در استان ایجاد شده است، بر لزوم افزایش مدارس جدید در این رابطه تأکید کرد و افزود: متأسفانه هنوز 724 مدرسه در استان 2 نوبته هستند و از این میزان 358 مدرسه پسرانه و 279 مدرسه دخترانه است.
حسینی همچنین با اشاره به نام نویسی دانشآموزان از ابتدای تیرماه گفت: هیچ مدرسهای حق گرفتن هزینه به صورت اجباری از خانوادهها ندارد و در صورت مشاهده و شکایتی با مدیران متخلف برخورد قانونی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي در پاسخ به پرسشی در این باره که مدیران مدارس هزینههایی متفاوت برای سرویس مدارس، کتاب و دیگر موارد دریافت میکنند، گفت: برخی هزینهها شامل بیمه دانشآموز، خرید کتاب براساس قانون و ضابطه از خانوادهها دریافت میشود و ارتباطی به شهریه مدارس ندارد و هزینههایی مانند ایاب و ذهاب و سرویسهای دانش آموزی نیز براساس قانون انجمن اولیا و مربیان به صورت داوطلبانه است و اولیای دانشآموزان به صورت اختیاری مبالغی را براساس توافق بین والدین و اعضای انجمن پرداخت میکنند وهیچ گونه اجباری هم برای پرداخت خارج از آن ندارند و هزینه سرویس دانش آموزان توسط اولیا از این طریق پرداخت میشود.
حسینی با اشاره به آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در سطح استان گفت: در سال جاری 54 هزار و 370 دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم در 339 حوزه امتحانی در استان شرکت کردهاند که از این شمار 12 هزار دانش آموز شامل 3 هزار و 900 نفر در مقطع متوسطه اول و 8 هزار و 100 نفر هم در مقطع متوسطه دوم پس از قبولی در آزمون مجوز ورود به این مدارس را کسب خواهند کرد.
وی با اعلام اینکه در سطح استان 139 مدرسه نمونه دولتی شامل 53 آموزشگاه دردوره متوسطه اول و 74 آموزشگاه در مقطع متوسطه دوم و 12 هنرستان آماده پذیرش دانشآموزان شدهاند، افزود: با توجه به افزایش 600 مدرسه در سال تحصیلی گذشته کمبودی در ارتباط با فضاهای آموزشی برای کلاس اولیها نداریم و در این مدت با همه محدودیتهای مالی بیش از 105 طرح در زمینههای مختلف در سطح استان اجرا وبیش از 85 رتبه برتر کشوری در آموزش و پرورش خراسان رضوي به دست آمده است.
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش خراسان رضوي هم درباره دریافت شهریه در مدارس هیأت امنایی گفت: مدارس هیأت امنایی حق دریافت وجهی از والدین دانشآموزان برای ثبت نام ندارند و تنها برای ارایه خدمات فوق برنامه و مصوبات انجمن اولیا و کارشناسان مربوطه و هیأت امنا میتوانند مانند مدارس دولتی عمل کنند.
علی ابری اول با تأکید بر اینکه مدارس هیأت امنایی با مدارس دولتی تفاوتی ندارند، گفت: همان گونه که مدارس دولتی اداره میشوند، این مدارس هم زیر نظر هیأت امنا و انجمن اولیا و شورای مدرسه اداره میشود و تنها برای برنامههای فوق برنامه با تصویب هیأت امنا و در صورت تمایل ولی دانش آموز برای شرکت در کلاسهای فوق برنامه مطابق ضوابط وجهی پیشنهاد میشود و اولیا با رضایت خود و مقدورات و امکانات آموزشگاه وجهی را به صورت اختیاری پرداخت میکنند.
وی با اشاره به اینکه مدارس هیأت امنایی با جذب کمکهای مردمی و نیت خیر خیران شرایط مطلوبی را برای دانشآموزان مهیا میسازند، گفت: در شرایط کنونی این مدارس مانند سایر مدارس دولتی سرانه دانشآموزی دریافت میکنند و اگر کمکهای اولیای دانش آموز نباشد، این مدارس قادر به اجرای خدمات فوق برنامه تحصیلی نخواهند شد و جا دارد نهادهای بالادستی برای راستی آزمایی میزان ساعات درسهای فوق برنامه و وجوه دریافتی نظارت کنند و مدیران هم از دریافت هرگونه وجهی خارج از ضوابط اعلام شده خودداری نمایند؛ در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.
نظر شما