۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 395639

حجت الاسلام سیدمصطفی حقی روز در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خبرنگار قدس گفت: وزارت بهداشت متولی اصلی مبارزه با قلیان است و نیروی انتظامی نیز می‎ تواند در این قضیه ورود کند.

ممنوعیت عرضه قلیان در گرگان

وی با بیان این که با آتش زدن تعدادی قلیان کار درست نمی‎ شود، یادآور شد: بی توجهی به آسیب های مصرف قلیان ، سلامت جامعه و مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.
دادستان گرگان همچنین با ارایه آمارهایی در خصوص میزان مصرف، تعداد مصرف کنندگان، میزان هزینه های درمان و آمارهایی از این قبیل در سطح کشور، افزود: ما با کاسبی کسی مخالف نیستیم، اما با قدرت در مورد عرضه قلیان و به خطر افتادن سلامت جامعه ایستادگی می کنیم.
وی همچنین به آمارهایی همچون استفاده حدود ۲۳ درصد دانشجویان استان گلستان از قلیان و اینکه ۹۸٫۲ درصد افراد معتاد به موادمخدر سنتی و صنعتی ابتدا از قلیان شروع کرده‌ اند، اشاره کرد و افزود: متاسفانه قبح قلیان در جامعه از بین رفته و این درحالی است که آسیب هر وعده مصرف آن معادل ۲۰ تا ۵۰ نخ سیگار برای مصرف کننده و افراد حاضر در اطراف آن است.
دادستان گرگان از رسانه‎ ها و به ویژه صدا و سیما خواست که مردم را از تجارت کثیف مواد مخدر، گردش مالی و آسیب های مصرف مواد دخانی همچون قلیان آگاه کنند.
حجت الاسلام حقی با اشاره به این که مصرف مواد مخدر صنعتی مدرن خطرناک تر از مواد سنتی است، گفت: این مواد سلامت فرزندان و جوانان ما را در خطر انداخته است.
وی همچنین یادآور شد: براساس آخرین آمار ۵۴۰ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی وجود دارد و سال گذشته ۲۲۰ کارگاه تولید شیشه و ۲ تن شیشه کشف شد و همچنین از ابتدای امسال ۷۰ تن مواد مخدر کشف شده است و ۷۹۰ هزار نفر در کشور تحت درمان هستند.
حقی با اشاره به اینکه سه درصد جامعه معتاد هستند، افزود: این آمار معتادان رسمی مراجعه‎ کننده برای دریافت خدمات است و با آمار مخفی فاصله دارد.
به گفته رده سنی معتادان بین ۱۵ تا ۶۵ سال است که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای درمان این افراد از بودجه عمومی کشور مصرف می‎شود.
وی تصریح کرد: سه هزار نفر در سال بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‎ دهند و این درحالی است که امروز درگیر هیولای مواد مخدر صنعتی شده ایم که آسیب های بسیاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.