قدس آنلاین: فرصت مشهد۲۰۱۷، بهترین موقعیت تحقق اقتصادمقاومتی است.

فرصت مشهد۲۰۱۷، بهترین موقعیت تحقق اقتصادمقاومتی

به گزارش قدس آنلاین، قبل از پرداختن به موضوع مقاله، شاید بهتر باشد برای تفهیم اهمیت موضوع به ذکر دو نمونه پرداخته شود: چندسال قبل، موضوع انتخاب کشور میزبان مسابقات جهانی فوتبال 2022 با حضور سران ورزشی و سیاسی کشورهای مختلف دنیا درمجمع فیفا برگزار گردید که در پایان مراسم قرعه کشی، کشور قطر به عنوان میزبان مسابقات 2022 برگزیده شد. بدنبال آن مدت چند روز در آن کشور، مردم و مسئولین مختلف نه تنها حوزه های ورزشی بلکه مسئولین امور فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و... به جشن و پایکوبی پرداختند و علیرغم اینکه حدود10 سال مانده به برگزاری این رویداد، همه با یک عزم ملی در تکاپوی حداکثری بهره وری تبلیغاتی و اجتماعی از حضور افراد مختلف کشورهای منتخب دنیا در کشور خود گردیدند. بماند اینکه اکنون معلوم شده پادشاه قطر میلیونها دلار پول نفتی را در قالب رشوه و.... به دست اندرکاران این مجمع پرداخت کرده تا این میزبانی را بدست آورد. علیرغم اینکه ماهیت این رویداد، موضوع ورزشی و آن هم فقط فوتبال میباشد اما کمپانیها و تشکلهای مختلف صاحب برند دنیا برای حضور در کشور قطر، آن هم در زمان کوتاه یعنی کمتراز یکماه برگزاری مسابقات مزبور، درحال رایزنی و انجام هزینه‌های میلیاردی هستند که کالا وخدمات و تاحدودی سیاستهای خود را به آن کشور که بسیاری از کشورهای دنیا در آنجا حضور خواهند داشت، ارائه کنند. درصورتیکه اگر بخواهند در زمان دیگر به تبلیغ و ارائه محصول خود بپردازند باید دهها برابر هزینه کنند. چرا که دروهله اول لازمست بصورت پراکنده ودر مکانهای جغرافیایی متعدد حضور یافته و سپس اینکه در دنیای پیچیده ارتباطات و تبلیغات و شبکه های بسیار گسترده اجتماعی معلوم نیست که چقدر بتوانند محصولات واهداف ومقاصد خود را درمعرض دید حداکثر افراد بگذارند؟ بدین ترتیب چنین موقعیتهایی که همه نگاهها و دوربینها و اینکه افراد تاثیرگذاردر زمان و مکان خاص نیز حضور دارند، لاجرم و بالطبع بهترین زمان معرفی محصول مدنظر خواهد بود. همینطور درزمینه سایر رویدادهای دیگر مثل برگزاری سمینارهای بین المللی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که می بینیم، چگونه شرکتها وتشکلها و انجمنهای صنوف مختلف بدنبال شکار چنین لحظه‌هایی هستند!
درادامه به نمونه شاهد دیگری پرداخته خواهد شد: چندسال قبل برای ماموریتی به کشور افغانستان جهت حضور درنمایشگاه صنایع غذایی اعزام شدم. درآنجا علیرغم حضور کشورهای متعددی همچون پاکستان، ترکمنستان وبخصوص چین که بعضاً محصولات آنان دربسته بندی شیک‌تر وباقیمت کمتر عرضه می گردید، اما محصولات غذایی کشورمان بویژه تولیداتی که بنام مشهدالرضا شناخته میشد برای بسیاری ازمردم بازدیدکننده بیشتر طالب داشت. با خود گفتم وجود بابرکت امام هشتم چقدر مهم وارزشمند است که ما از آن غافلیم. همچنین در طی زمانهای اخیرکه هیئتهای مختلف تجاری ازکشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران وبویژه مشهد سفر می کنند بخصوص از کشورهای اسلامی همچون لبنان وعراق که شیعیان بسیاری دارند، همه بدنبال محصولاتی بوده که تولید آن درمشهد باشد وبخاطر عشق و علاقه ای که به نام ثامن الحجج(ع) دارند آن را متبرک دانسته و با علاقه ویژه دنبال تهیه آن هستنند. علاوه بر این موارد، موضوع برند حلال مسئله جدیدی می باشد که خوشبختانه مدتی است کشورهای دنیا اعم ازمسلمان وغیرمسلمان متقاضی وطالب سرسخت آن هستند، وماین موارد نیز از پتانسیلهای مفیدی است که به آن توجهی نشده است.
با مقدمه فوق الذکر اکنون به رویداد بزرگ مشهد2017 می پردازم. درست است که اصل این رویداد، ورزشی نیست و بعبارتی شاید عامه‌پسند نبوده و اینکه مثل مسابقه فوتبال همه اقشار جامعه نیز بدنبال دیدن نتایج آن نباشند، اما مسئله مهمی که بایستی مدنظر قرارگیرد و در واقع مزیت آن می باشد اینست که اولا: مشهد در این سال طبق اعلام سازمان آیسسکو(نهاد فرهنگی، علمی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود و طبعا حضور سران و اندیشمندان فرهنگی بلاد مختلف که تاثیرگذاری عمقی و ریشه ای در بین جامعه خود دارند را درپیش رو داریم. مشخص نیست چندسال دیگر کسب این عنوان برای مشهد یا شهرهای مهم دیگرمان تکرار شود. ثانیا: برخلاف رویدادهای ورزشی و یا گردهمایی های اقتصادی اجتماعی بین‌المللی که در زمان کوتاه چند روزه برگزار می شود، این مهم در طول بازه زمانی یکساله انجام خواهدگرفت. ثالثا: ما دوران پسابرجام را داریم و امسال حضرت  آقا سال اقتصاد مقاومتی را بطور جدی مطرح کرده و از مسئولین و مردم مطالبه کردند که مسئله کلیدی ومهم مدنظر درهمین جاست، زیرا ما محصولات بی‌نظیری در کشور و بویژه استان زرخیز خودمان(خراسان رضوی) داریم که آوازه و شهره جهانی دارند از قبیل زعفران- گیاهان دارویی- محصولات باغی- خاویار- پسته و خشکبار- صنایع دستی- تولیدات و بسته های علمی فرهنگی(از کتب و تالیفات گرفته تا اقدامات و فعالیتهای موفق جهادی و حوزه بسیج سازندگی و نیز اقدامات انجام شده در زمینه های علمی و نانو و غیره)، که این موقعیت پیش آمده یعنی مشهد2017 بهترین زمان برای عرضه محصولات داخلی خودمان که تحقق واقعی و عینی اقتصاد مقاومتی است، خواهد بود. چرا که ما برای عرضه و تبلیغ محصولات داخلی خودمان که غالبا بدست توانای تولیدکنندگان، نخبگان و بویژه جوانان عزیز کشورمان انجام میشود، بایستی زمان و هزینه زیادی صرف کنیم تا خودمان را به خارج از مرزها بشناسانیم. پس کاملا لازم وضروریست مشهد2017 را خوب دریابیم.
*محمود طلوع
کارشناس مسئول ارتباطات سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.