قدس آنلاین: دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از مشارکت ۲۰ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور در دهه کرامت خبر داد.

مشارکت  ۲۰ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور در دهه کرامت

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت، سیدجواد جعفری دبیر جشنواره، محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سالن نشست‌های کانون برگزار شد.
*مشارکت ۲۰هزار کانون مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
حجت‌الاسلام ‌حمیدرضا ارباب‌سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) از لحظه‌ای که کلید خورد، همواره بر بخش مردمی تأکید داشته و برای ساماندهی و سازماندهی جریان‌های خودجوش مردمی، این مسئولیت به ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محول شد؛ چون ۸۰ هزار مسجد و مرکز دینی در کشور داریم و در سال ۸۷ با همکاری دستگاه‌های مختلف این موضوع مصوب شد و اکنون میثاق‌نامه‌ای میان دستگاه‌های عضو برقرار است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلسله برنامه‌های روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه (پنجم ذی‌القعده) و گرامی‌داشت حضرت احمد بن موسی(شاهچراغ) را از جمله برنامه‌های ویژه شورای هماهنگی جشن‌های مردمی دهه کرامت عنوان کرد.
وی تلاش برای معرفی دهه کرامت به عنوان دهه سرور و شادی ایرانیان و مسلمانان جهان» یکی از اهدافی بود که دبیر شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت به آن‌ها اشاره کرد.
ارباب‌سلیمانی با اشاره به وجود ۸۰ هزار مسجد و مرکز دینی در کشورمان گفت: اگر از ۴۰ درصد ظرفیت مساجد و مراکز دینی کشور بهره‌برداری کنیم، موج عظیمی در کشور به راه می‌افتد.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ضمن برشمردن کارگروه‌های مختلف شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت اعم از حوزه‌های علمیه، بسیج مساجد، زنان، ورزش و جوانان، دانش‌آموزی و ... گفت: امسال ۶ جلسه به آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته اختصاص دادیم. یکی از چالش‌های فراروی شورا، حفظ جایگاه برنامه‌های مردمی شورا و دولتی‌نشدن است . تلاش جدی برای جلوگیری از ورود بدعت‌های ناروا نیز یکی دیگر از چالش‌های جدی ماست.
وی افزود: آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) امسال برای نخستین بار به عضویت شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت درآمده و با توجه به موقعیتی که دارد، می‌تواند محوریت جشن‌های تهران قرار گیرد.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور گفت: مشارکت ۲۰ هزار کانون مساجد در برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری ۶۰ هزار مراسم در کانون‌ها و‌ فعالیت ۴ هزار مسجد محوری در جشن‌های دهه کرامت از جمله برنامه‌های مساجد کشور در سال جاری است. ۷۰ کانون نیز به نام مبارک یا القاب حضرت رضا و حضرت معصومه در دهه کرامت امسال افتتاح می‌شود
*جشنواره امام رضا(ع) در  ۸۴ شاخه برگزار می‌شود
سیدجواد جعفری گفت: به تبع هجرت امام رضا و خواهر گرامی ایشان و دیگر امامزادگان بزرگوار به کشورمان، اتفاق مبارکی را به نام دهه کرامت (حدفاصل میلاد حضرت فاطمه معصومه تا میلاد امام رضا) در ایران اسلامی گرامی می‌داریم. طبیعی است دستگاه‌های فرهنگی کشور همراه و همگام با مردم، برنامه‌هایی را برای تعظیم شعائر الهی و ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) برنامه‌ریزی کنند. بنابراین با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۳۶۰ نهاد، سازمان و ارگان دولتی و غیردولتی همراهی کردند و جشنواره امام رضا(ع) پایه‌گذاری شد.
وی ادامه داد: چندسالی است که دامنه برگزاری جشنواره امام رضا(ع) به مرزهای خارج از کشور هم کشیده شده و اکنون که در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره هستیم، علاوه بر ۳۱ استان کشورمان، ۲۴۰۰ نقطه دنیا در ۷۷ کشور نیز میزان جشنواره امام رضا(ع) هستند.
مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با اشاره به ۴ حوزه برجسته در این دوره از جشنواره ادامه داد: موضوع نخست، کتاب و کتابخوانی است که از نیازهای روز جامعه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است. موضوع برجسته دوم «کودک و نوجوان» ‌است. هرچه برنامه‌های تعلیمی و تربیتی از سنین پایین‌تر آغاز شود، اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد که این موضوع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌شود. بخش سوم، «بخش مردمی» جشنواره است که شورای هماهنگی جشن‌های کرامت آن را تولیت می‌کند. «توسعه در بخش بین‌الملل» چهارمین رویکرد برجسته در جشنواره چهاردهم امام رضا(ع) است که ان‌شاءالله جزئیات آن در نشستی با حضور دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشریح می‌شود.
جعفری گفت: جشنواره امام رضا(ع) در مجموع ۸۴ شاخه را شامل می‌شود که عبارتند از: فرهنگی با ۱۴ جشنواره، هنری با ۱۱ جشنواره، سینمایی با ۴ جشنواره،‌ پژوهشی با ۸ جشنواره، مطبوعاتی و دیجیتالی با ۲ جشنواره، دانشگاهیان با ۳۵ برنامه، کودک و نوجوان با ۸ جشنواره، بین‌الملل و ویژه. ان‌شاءالله دستاوردهای چهارده سال فعالیت جشنواره در نمایشگاه «کاروان آفتاب» در مشهد مقدس عرضه می‌شود.
*حضور ۱۰۰هزار داوطلب در جشنواره کتابخوانی رضوی
محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: به دو اعتبار نهاد کتابخانه‌ها در جشنواره امام رضا(ع) حضور دارد؛ نخست ارتباط با ۳۲۰۰ کتابخانه عمومی و دوم ایفای نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتاب و کتابخوانی. بنابراین افتخار ششمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نصیب ما شد.
وی ادامه داد: در جلساتی که برگزار شد، تصمیم گرفتیم روند سال‌های قبل در معرفی فقط یک کتاب برای مسابقه را تغییر دهیم و سه اثر با محوریت شخصیت حضرت رضا(ع) انتخاب کنیم تا تقریباً همه گروه‌های سنی مخاطبان را پوشش دهد. بنابراین «دوست مهربان کبوترها » نوشته مجید ملامحمدی در گروه سنی کودکان و خردسالان، «اعترافات غلامان»‌ اثر حمید شاه‌آبادی در گروه سنی نوجوان و «امام علی‌بن موسی‌الرضا»‌ منتشره از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتخاب شدند.
الهیاری ادامه داد: فایل کتاب‌ها به صورت PDF، بریل و گویا نیز تهیه شد تا مخاطبان معلول و آن‌هایی که دسترسی به نسخه کاغذی ندارند، از شرکت در مسابقه محروم نشوند. با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امکان شرکت فارسی‌زبانان خارج از کشور نیز در مسابقه فراهم شد در طراحی سوالات و پرسش‌نامه نیز با سازمان سنجش مشورت کردیم تا کاملا استاندارد باشد.
دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: موعد شرکت در مسابقه کتابخوانی الکترونیکی تا ۳۱ تیرماه است و تا روز گذشته، ۵۳ هزار شرکت‌کننده در این بخش داشته‌ایم و پی‌بینی می‌کنیم دست‌کم همین تعداد شرکت‌کننده مکتوب نیز داشته باشیم. ان‌شاءالله اختتامیه ۱۹ مرداد در تهران برگزار می‌شود.
*شرکت ۵۲هزار نفر در جشنواره کودک و نوجوان رضوی
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره امام رضا(ع) بهترین و کوتاهترین راه برای کانون بود که بتواند معارف دین را در دل کودکان احیا کند. امسال هفتمین دوره است که با جشنواره امام رضا(ع) همکاری داریم.
وی ادامه داد: هر سال ۱۵۳۲ مربی و کارشناس کانون در جشنواره رضوی توفیق خدمت دارند که در طول سال بالغ بر ۳۰ هزار ساعت می‌شود.
قمرزاده ادامه داد: امسال ۵۲ هزار نفر در هشت رشته (قصه‌گویی، خوشنویسی، نقاشی، معرفی شخصیت، شعرسرایی، کاردستی، نشریه نگاری و داستان کوتا رضوی) شرکت کرده‌اند. مرحله استانی در حال اتمام است و در مرحله کشوری، ۲۰ درصد از برگزیدگان استانی انتخاب و در دهه کرامت تجلیل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.