قدس آنلاین/ طیبه مروت: هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی ادعا کرد سندی محرمانه که به رؤیت این خبرگزاری رسیده، نشان می‌دهد که محدودیت‌های کلیدی در برنامه هسته‌ای ایران، اندکی بیش از یک‌دهه بعد، کاهش خواهند یافت. آسوشیتدپرس ادعا کرده این سند، تنها بخش مرتبط با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است که هنوز علنی نشده است.

آژانس محرم اسرار ایران هست؟

 یک دیپلمات که حوزه کاری‌اش برای بیش از یک‌‌دهه برنامه هسته‌ای ایران بوده، سند یاد شده را در اختیار رسانه مربوط قرار داده است. یک دیپلمات دیگر نیز که همین سند را در اختیار داشته، صحت آن را تأیید کرده‌ بود.

انتشار این گزارش با واکنش سیاسیون مواجه شد. دوشنبه گذشته، کمالوندی در نامه‌ای رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به درج اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران در یک رسانه، واکنش نشان داد و مراتب اعتراض مقامات ایران را به مدیران آژانس اعلام کرد. نامه‌ای که سخنگوی سازمان انرژی اتمی به آژانس ارسال کرد، اما بی‌جواب نماند و سه‌روز پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای، درز سند محرمانه مربوط به توافق هسته‌ای توسط این نهاد را رد کرد.

در این بیانیه که در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، آمده است: «هفته جاری نامه‌ای از ایران درخصوص درز احتمالی بخشی از سند اعلامیه اولیه پروتکل الحاقی ایران توسط آژانس را دریافت کردیم. آژانس به این نامه (ایران) پاسخ داده و قویاً با آن مخالفت کرده است و هرگونه اظهارنظری را درخصوص درز بخشی از سند اعلامیه اولیه پروتکل الحاقی ایران توسط آژانس رد می‌کند».

یک گزارش و دو روی یک سکه

اما واکنش‌هایی که به نشر سند محرمانه توافق هسته‌ای جالب‌توجه است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با گذشت تنها چندساعت از انتشار این سند نسبت به آن واکنش نشان داد. ظریف روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، سند ادعایی منتشر شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس را مایه «افتخار» دانسته و تأکید کرده بود که «ان‌شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود که ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید». همچنین چند روز بعد از انتشار این خبر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما درباره افشای بخشی از برنامه بلندمدت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در آسوشیتدپرس منتشر شده است، گفت بخش‌هایی که منتشر شده محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه باقی بماند؛ تلقی ما این است که این اسناد از آژانس درز کرده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در همین خصوص گفته بود ما از آژانس خواسته‌ایم که این برنامه محرمانه بماند و دلیلی ندارد که همگان بخواهند از آن مطلع شوند. او انتشار این اسناد را «خلف وعده» خوانده و گفت: «با انتشار این سند، مردم ما مطلع می‌شوند ما چه پیش‌بینی‌های درست و مناسبی برای توسعه صنعت هسته‌ای کشورمان داشته‌ایم».

اما این‌همه ماجرا نبود و وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به این قضیه واکنش نشان داد. به گزارش جروزالم پست، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنشی سریع به این خبر، گزارش آسوشیتدپرس مبنی بر کاهش گریز هسته‌ای ایران پس از یک دهه، از یک سال به 6‌ ماه را رد کرد. مارک تونر افزود: نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن تا ابد به قوت خود باقی خواند ماند». مارک تونر تأکید کرد که هیچ سند محرمانه یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست.

فعالیت‌های هسته‌ای ضد ضربه!

با این‌وجود، دکتر کمالوندی در برنامه تلویزیونی «متن و حاشیه» درباره درز اطلاعات محرمانه کشورمان با بیان اینکه آژانس اعلام کرده که درز اطلاعات از جانب او نبوده، گفت: ما به افشای بخش‌هایی از سند آژانس اعتراض کردیم و تذکر هم دادیم و خود آژانس نیز نگرانی دارد.   

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: تلقی ما این است که سه کشور در افشای این اطلاعات نقش دارند و ما نیز به این موضوع اعتراض کردیم که البته اگر همه این اسناد هم افشا شود ترسی نداریم؛ اما نباید اینقدر سریع در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

به‌گفته وی اگر همه سند همکاری ایران و آژانس هم بیرون بیاید نمی‌تواند به امنیت و فعالیت‌های هسته‌ای ما ضربه بزند.

بی‌اعتمادی ایران به آژانس

علاوه بر واکنش‌ها و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی، اعضای هیأت نظارت بر برجام در مجلس نیز نسبت به آنچه آن را بی‌اخلاقی حرفه‌ای آژانس می‌نامیدند، واکنش نشان دادند و مراتب اعتراض خود را اعلام کردند. دکتر سیدحسین نقوی‌حسینی که منتقدان جدی مذاکرات و توافق صورت‌گرفته بین ایران و 1+5 بود، در گفت‌وگو با قدس انتشار اسناد محرنامه برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران در آسوشیتدپرس را اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات بین ایران و سازمان انرژی اتمی عنوان کرد. او با بیان اینکه اطلاعات منتشره، نقشه راه آینده هسته‌ای کشور بوده و حتی در اختیار اعضای کمیسیون برجام مجلس نیز قرار نگرفته، همچنان معتقد است که این اسناد از سوی آژانس به بیرون درز پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از مدیرکل آژانس خواست تا به ایران برای حفظ اطلاعات محرمانه تضمین بدهد. به‌گفته وی این دومین‌باری است که آژانس اعتماد ایران را نسبت به حفظ اسناد محرمانه هسته‌ای سلب کرده است.

در عین‌حال و در شرایطی‌که آژانس درز سند محرمانه مربوط به توافق هسته‌ای توسط این نهاد را رد کرده است، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: جمهوری اسلامی در حال‌حاضر باید در مسیر بازرسی‌های آژانس تأخیر ایجاد کند. در رابطه با این مسأله باید در سومین گزارشی که وزارت خارجه تا دو ماه و نیم دیگر از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارایه می‌دهد، زمینه امنیتی برای اسناد ارایه شده و تأسیسات تحت بازرسی توسط آژانس پیش‌بینی شود.   

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.