قدس آنلاین/ طیبه مروت: موضوع رابطه ایران و آمریکا و چگونگی برخورد ایران با قدرتهای بزرگ یکی از موضوعات چالش برانگیز جمهوری اسلامی در عمر۳۷ ساله اوست. چالشی که در مقاطع مختلف سیاسی و انتخاباتی دستاویز جلب نظر موافقان رابطه با آمریکا شده است.

انقلاب اسلامی نه با اسلحه بلکه با شعار صادر شد

*با کدخدا ببندیم؟!

انتخابات ریاست جمهوری 92، باردیگر بستر طرح این موضوع را فراهم کرد. در بین نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری داستان «کدخدا»ی حسن روحانی با واکنش برخی فعالان سیاسی و رسانه ها مواجه شد. او در اردیبهشت 92 و تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری از سیاست خارجی خود رونمایی کرد.

روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم. از این رو مذاکره با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین تراست، برساند. آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال (سال 92) راه مذاکره را باز گذاشتند، دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می تواند این رابطه را برقرار کند.

 *پرده دوم رئیس جمهور ؛ داستان قهر و آشتی

قطعه دوم پازل سیاست خارجی حسن روحانی را می توان در ماجرای قهر وآشتی ایران و آمریکا جُست. او در همان روزهای پایانی تبلیغات ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران قرار نیست تا روز قیامت با آمریکا قهر باشد، از منافع ملی سخن گفت و پرده دوم سیاستهای خود را برای نمایش آماده کرد.

روحانی که معتقد به کاهش تنش بین ایران و قدرتهای بزرگ بخصوص آمریکا بود، موافقت تلویحی رهبر انقلاب با مذاکره با آمریکا -که در نوروزهمان سال درمشهد بیان شد - را فرصتی برای حل مشکل پرونده ای هسته ای ایران و رفع تحریم ها عنوان کرد. نکته دیگری که در سخنان حسن روحانی حائز اهمیت بود، مسأله احتمال بروز جنگ در سال 82 بود. قطعات پازل سیاستهای روحانی این نگره فکری او را که «نمی‌توانیم مقابل قدرت‌های بزرگ آن هم با شعارهای توخالی بایستیم» درذهن مخاطب تقویت کرد.  

 اما این همه ماجرا نیست. دکتر حسن روحانی که در دوران دفاع مقدس در شورای عالی دفاع در کنار آیت الله هاشمی خدمت می کرد، خود از افرادی بود که ایستادگی دربرابر شیطان بزرگ را نه در قالب یک شعار توخالی، که اصلی برای پیشبرد آرمانهای انقلاب می دانست. گرچه ممکن است گذشت زمان نیازها و اولویت های یک ملت را دستخوش تغییر کند، اما باید توجه داشت که مسأله استکبار ستیزی و عدم اعتماد به غرب و بخصوص آمریکا با معنای انقلابی بودن ملت ایران درهم آمیخته است.

کما اینکه آمریکا در اولین مذاکره رسمی بین دوکشور و در ماجرای اجرای برجام غیر قابل اعتماد بودن را خود را به اثبات رساند. این رسوایی اخلاقی در سیاست آمریکایی چنان آشکار شد که حتی صدای دوستان غربی او را نیز درآورد!

چنانچه «رابرت فیسک» تحلیلگر انگلیسی طی یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» نوشت که روحانی نباید به آمریکا اعتماد می­کرد!

رهبر معظم انقلاب نیز روزگذشته با تأکید براینکه مشکلات ایران و آمریکا با مذاکره غیرقابل حل است، فرمودند: «چندین سال است موضوع بی‌اعتمادی به آمریکا را تکرار می‌کنیم اما برخی سختشان بود که این واقعیت را بپذیرند....  آمریکایی‌ها می‌خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند؛ مذاکره با چنین کشوری مانع جدی در پیشرفت کشور است».

*پرچم تفکر انقلاب

دکتر حسین نجابت با اشاره به سخنان رئیس جمهور پیرامون نحوه مواجه با قدرت­های بزرگ جهانی به خبرنگارقدس گفت: اساس سخن رئیس جمهورکه گفت با شعار توخالی نمی توان دربرابر قدرت های بزرگ ایستاد، درست است، اما با شعار تؤام با شعورمی توان در برابر قدرتهای جهانی ایستاد. همانگونه انقلاب اسلامی شعاری بود که از شعور ملت ایران برخاست و همین انگیزه بالای ملت ما باعث وحشت دشمن شده و غرب نیز سعی می کند آن را تحت الشعاع قرار دهد زیرا فرهنگ انقلاب اسلامی نه با اسلحه که با شعار مردم ایران صادر شده است. وی تأکید کرد: شعار پرچم یک تفکر است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به شعارهای اساسی مردم ایران اظهارداشت: ملت ایران 4دهه است که با شعار «مرگ برآمریکا» و«ما می توانیم» دربرابر سلطه غرب و تحریم های ظالمانه آن ایستادگی کرده است.

این کارشناس سیاسی با تأکید براینکه شعار بدون عمل اثری ندارد، تصریح کرد: شعار درصورتی ظرفیت ایستادگی ملت را افزایش می دهد که با ادراک و عمل مؤثر همراه باشد.

*اختلاف دیدگاه در توسعه؛ آری یا نه؟

دکتر نجابت با اشاره به سابقه سخنان رئیس جمهور دررابطه با مذاکره و رابطه با آمریکا گفت: بسیاری از اطرافیان رئیس جمهور به پیوستن به سازمان های بین المللی تأکید دارند و آن را زمینه توسعه می دانند، درحالی که تفکرانقلاب اسلامی بسیاری از قوانین این سازمان ها را ظالمانه می داند.

وی به وجود اختلاف دیدگاه و ادبیات بین نیروهای انقلاب اشاره کرد و افزود: در بحث سیاست خارجی بین دیدگاه آقای روحانی و برخی دیگر از نیروهای انقلاب اختلاف دیدگاه وجود دارد، رئیس جمهور و تیم ایشان معتقدند برای دستیابی به توسعه باید به سازمان های جهانی پیوست اما گروه دیگر معتقدند که برای توسعه باید ابتدا روی پا خود ایستاد و بعد از کسب قدرت با آنها تعامل کنیم.

نجابت با تأکید براینکه تجربه برجام صحت دیدگاه دوم را ثابت کرد، اظهارداشت: در مذاکرات هسته ای تا زمانی که ما به غنی سازی20درصد دست نیافتیم هیچ یک از قدرت­های بزرگ جهان حاضر به مذاکره با ما نشدند.

این استاد دانشگاه باتأکید براینکه دولتمردان ما باید با ادبیاتی محکم و از موضع قدرت با دنیای غرب سخن بگویند، گفت: نوع ادبیات دولتمردان ما نباید از اختلاف نظرها و ادبیات حکایت کند تا زمینه سوء استفاده دشمن را فراهم نسازد.

دکتر حسین نجابت تدوین راهبرد نهایی در سیاست خارجی همسو با دیدگاه های امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب را تنها راه جلوگیری از تضعیف موضع دولتمردان در برابر غرب دانست و تصریح کرد: اگر آرمان های انقلاب درسیاستهای خارجی حفظ شود، هم زمینه توسعه اقتصادی – سیاسی میسر خواهد شد و هم توسعه فرهنگی.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.