قدس آنلاین/ مریم‌سادات کاظمی: هر ساله ۱۰ تا ۱۶ مرداد ( ۱ تا ۷ آگوست) به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامیده و شعاری نیز اعلام می‌شود که محور فعالیت‌های سال آینده مسؤولان بهداشتی کشورهای مختلف برای ترویج تغذیه با شیر مادر را تعیین می‌کند.

«شیر مادر» بیمه عمر فرزندان است

سازمان جهانی بهداشت، شعار خود را در سال 2016 میلادی «تغذیه با شیر مادر: کلید توسعه پایدار» معرفی کرده است. با توجه به اهمیت دوره طلایی عمر و ارتباط تغذیه با شیر مادر، کمیته کشوری شیر مادر، شعار ملی  «1000 روز طلایی: مهر مادر، شیر مادر» را در راستای اهداف جهانی برای سال 95 انتخاب کرده است. هزار روز طلایی شامل 9 ماه زندگی داخل رحمی( 270 روز) و دو سال اول زندگی کودک(730 روز) است که به عنوان ایامی حساس و طلایی در زندگی هر انسانی شناخته شده و نقش بی نظیری در آینده فرد و جامعه دارد.

از آنجا که کودکان ارزشمندترین سرمایه‌های هر جامعه ای هستند، برخورداری از شرایطی که بتوانند در همه مراحل زندگی توانایی‌های خود را به فعلیت برسانند، حق آن‌ها و لازمه توسعه پایدار خواهد بود.

آغوش پرمهر و تغذیه با شیر مادر نخستین اقدامی است که مادر برای مراقبت از کودک و بنا نهادن اساس تندرستی و رشد و تکامل جسمی، روانی و عاطفی انجام می‌دهد و این، حق هر مادر و کودک و ضامن رشد او در آینده است.

شیر مادر نخستین غذای طبیعی برای نوزاد است که همه نیازهای او را به کالری و ریز مغذی‌ها طی 6 ماه اول تأمین می‌کند که بتدریج تا پایان دو سالگی از نیم تا یک سوم نیازهای او را در برمی‌گیرد.

این اکسیر بی مانند رشد حسی، شناختی و اجتماعی کودک را تسهیل کرده، از او در برابر بیماری‌های عفونی و مزمن محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت و چاقی در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. تغذیه انحصاری با شیر مادر موجب کاهش خطر سندرم مرگ نوزاد در پی بیماری‌های رایج مانند اسهال و ذات الریه شده و روند بهبود را تسهیل می‌کند. شیردهی همچنین در سلامت و احساس نشاط مادر نیز نقش دارد، مانع از بارداری ناخواسته می‌شود، خطر ابتلا به سرطان‌های تخمدان و سینه را کاهش می‌دهد و به اقتصاد خانواده و جامعه کمک می‌کند. در واقع، روشی مطمئن و مقرون به صرفه برای تغذیه کودکان است. 

بی گمان همه والدین تمایل دارند بهترین اقدامات را برای سلامت فرزند انجام دهند، اما هنوز هم بسیاری از خانم‌ها در سراسر دنیا اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و از حمایت‌های جسمی و روانی لازم برای شروع یا ادامه شیردهی محرومند.

منبع:Organisation mondiale de la santé

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.