قدس آنلاین/ زهره کهندل: مشکلات خدماتی و رفاهی دانشجویان همواره از دغدغه‌های اصلی آنان بوده است. افزایش نرخ غذای دانشجویی و کیفیت آن، وضعیت خوابگاه‌ها و میزان خدمت‌رسانی ، وام دانشجویی و تسهیلات دیگر از مسایلی بوده که در کنار دغدغه‌های آموزشی، ذهن دانشجویان را درگیر کرده است. در گفت‌و‌گو با دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، به بررسی چند مورد از خدمات رفاهی و مسایل صنفی دانشجویان پرداختیم که مشروح آن را می‌خوانید.

همه تقاضاهای وام دانشجویی پوشش داده می شود

با شروع فصل تحصیلی جدید، دانشجویان شاهد افزایش نرخ غذای دانشجویی خواهند بود. این افزایش بر چه اساسی است؟

هر سال بر اساس نرخ تورم، غذای رایانه‌ای دانشجویان بر اساس هزینه‌هایی که دانشگاه‌ها دارند را جداسازی می‌کنیم و بعد از مشخص‌شدن در هیأت امنا، میزان افزایش برای شروع سال تحصیلی (کمتر از نرخ تورم) مصوب می شود. غذای کم‌هزینه دانشجویی که 700 تومان است و در سال جدید 800 تومان می شود یعنی میزان افزایش ها کمتر از نرخ تورم است.

برای دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی چطور؟

دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی خودشان تصمیم می‌گیرند. از آنجا که تعرفه‌ای برای غذای کم‌هزینه داریم، همه غذاها کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا می‌کنند تا فشار جدید و جدی به دانشجویان وارد نشود.

فضاهای رفاهی در دانشگاه‌ها رتبه‌بندی شدند. آخرین وضعیت این رتبه‌بندی را تشریح می‌کنید؟

سال گذشته خوابگاه‌ها را رتبه‌بندی کردیم که بین رتبه 1 تا 5 توزیع شدند.متأسفانه 57 خوابگاه در رتبه 5 هستند که بنا داریم امسال با کمک خود دانشگاه‌ها، رتبه خوابگاه‌ها را بالا بیاوریم تا در سال آینده خوابگاه رتبه 5 نداشته باشیم. با دانشگاه‌ها هماهنگ شده است که طی قراردادهایی که با صندوق رفاه می‌بندند، رتبه خوابگاه‌هایشان ارتقا یابد.

چند خوابگاه در کشور داریم؟

حدود یک هزار و 60 ساختمان خوابگاه داریم که خوابگاه‌های رتبه 1 و 2 حدود 30 درصد و رتبه 4 و 5 حدود 35 درصد هستند. مابقی هم در رتبه 3 قرار دارند که متوسط است. علاوه بر این، رتبه‌بندی غذاخوری دانشگاه‌ها هم آغاز شده که بخشی از آن در سال گذشته و بخشی هم امسال انجام می شود تا غذاخوری‌هایی که از استاندارد دور هستند، با اعتبارات دانشگاه‌ها و کمک صندوق رفاه به سمت غذاخوری‌هایی با استانداردهای لازم هدایت شوند.

شاهد رشد اعتبارات صندوق رفاه بودیم. این افزایش اعتبار برای اعطای وام‌های دانشجویی به چه شکلی سهمیه‌بندی شد؟

وامی که سال 93 نسبت به 94 به دانشجویان دکترا داده شد، 400 درصد رشد داشت. به این علت که سال 93 تازه آغاز به کار کرده بودیم و اعتباری که به ما دادند، بالا نبود. سال 93 اعتبارات صندوق 4 میلیارد تومان بود و در سال 94 حدود 16 میلیارد تومان وام به دانشجویان دکترا داده شد. امسال این عدد بیشتر خواهد شد زیرا با هماهنگی سازمان مدیریت و مذاکره با یکی از بانک‌ها، اعتبار خودمان را به همراه رقمی که سازمان مدیریت به ما داده، به‌صورت سپرده در بانک می‌گذاریم و حدود 3 برابر آن را از بانک خواهیم گرفت تا کل دانشجویان دکترا (غیر از بورسیهها که مقرری می‌گیرند) بتوانند از مقرری به‌صورت وام استفاده کنند. رقم مشخص نیست اما امیدواریم با کمکی که بانک می‌کند، کلیه تقاضاهای دانشجویی را پوشش بدهیم.

وام‎ها به چه شکلی توزیع می‌شود؟

توزیع این وام متوازن خواهد بود و کمک‌هزینه به دانشجویان دکترا، رقمی بین 600 تا 700 هزار تومان در ماه خواهد بود. امیدواریم با شروع سال تحصیلی که درخواست‌ها می‌رسد، کلیه تقاضاهای وام دانشجویی را پوشش دهیم.

پرداخت پژوهانه دانشجویان دکترا هم منظم خواهد شد؟

البته از همان اول قرار بود که رقم پژوهانه به صورت ماهانه پرداخت شود، اوایل کار که این طرح اجرا شد، پرداخت ها 3 ماه یکبار یا 6 ماه یکبار بود اما امیدواریم که منظم شود. سال گذشته این کمک هزینه 500 تا 600 هزار تومان بود و امسال به 600 تا 700 هزار تومان  می‌رسد. با تسهیلاتی که قرار است بگیریم، امیدواریم همه دانشجویان دکترا را پوشش دهیم و پرداخت‌ها منظم شود؛ ماهانه یا 2 ماه یکبار.

برنامه وزارت علوم برای حمایت از نخبگان چیست؟

وزارتخانه برنامه‌های متفاوت و متنوعی را در این رابطه دارد. ادامه تحصیل این گروه بدون آزمون و در قالب آیین‌نامه استعدادهای درخشان دنبال می‌شود؛ چه در مقطع ارشد و چه دکتری. کسانی که از نظر معدل شرایط لازم را داشته باشند بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها به این افراد اختصاص می‌یابد. در صندوق رفاه توجه ویژه‏ای را برای نخبگان در نظر گرفتیم و در اعطای تسهیلات توجه بیشتری به آنها می‌شود.

از نظر اشتغال چطور؟

حوزه اشتغال فقط بر عهده وزارتخانه نیست و امری چندجانبه است. اما سوق‌دادن دانشجویان به سمت بازار کار و طرح‌های اشتغال‌زا با در اولویت قراردادن نخبگان انجام می‌شود. در هر طرحی که در دانشگاه‌ها شروع می‌شود، باز هم دانشجویان نخبه در اولویت قرار دارند. در حوزه‌های مختلف وزارتخانه و معاونت‌های آن، مسیرهای مختلفی برای خدمت‌رسانی به این دانشجویان پیش‌بینی شده است. ما نیز در حوزه پشتیبانی، نخبگان را در اولویت پرداخت وام قرار داده‌ایم و سهمیه و تعرفه وام آنها نیز بیشتر است. به دنبال این هستیم که برای دانشجویان نخبه، معافیت‌های بازپرداختی داشته باشیم که از سیاست‌های کلی صندوق رفاه است. تلاش داریم که چتر حمایتی وام‌های دانشجویی را پوشش دهیم اما به صورت هدفمندتر و بیشتر برای نخبگان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.