پیشنهاد سردبیر

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 410573

معاون رئیس جمهوری آمریکا معتقد است موفقیت این کشور در اعمال فشارهای بی‌سابقه بر ایران باعث حضور تهران بر سر میز مذاکره شد.

ایران نه دوست است و نه شریک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای در فارن افرز به فرصت‌هایی اشاره کرد که دولت بعدی آمریکا باید در عرصه بین‌الملل به آنها توجه خاصی داشته باشد.

در بخشی از این مقاله آمده است آمریکا همانطور که توافق هسته‌ای با ایران به انجام رسید این کشور باید در موارد و موضوعاتی که دارای همپوشانی منافع با روسیه است به همکاری با مسکو ادامه دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: پیشرفت امور بین الملل اغلب نیازمند همکاری با آنهایی است که تفاهم نداریم. به همین دلیل است که دولت ما از فرصت استفاده کرد و بعد از سه دهه تنش با ایران در راستای توافق هسته‌ای گام برداشت. تهران نه یک دوست است و نه یک شریک. اما تمایل ما در راستای شکستن تابوها و تعامل مستقیم به همراه موفقیت ما در اعمال فشارهای بی‌سابقه بین‌الملل بر ایران برای مذاکره به شکل مسالمت آمیزی باعث رفع یکی از بزرگترین تهدیدهای عرصه جهانی شد.

بایدن افزود: اکنون که یک سال از آن زمان می‌گذرد، توافق گویای مسائل بسیاری است: توافق درحال اجرا است. ایران به شکلی که امکان راستی آزمایی آن وجود دارد دو سوم سانتریفیوژهای خود را برچیده و 98 درصد از اورانیوم با غنای پایین خود را ( که برای تولید 10 سلاح هسته‌ای کافی بود) از کشور خارج کرده، هسته راکتور پلوتونیوم اراک را خارج کرده و درون آن را با سیمان پر کرده و به بازرسان بین‌الملل دسترسی بی سابقه به تمام زنجیره ذخایر هسته‌ای داده است. این توافق تمام مسیرهای دسترسی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده و در عین حال احتمال تعامل بیشتر با تهران درصورت مشاهده رفتارهای  مناسب را رد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.