۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 415107

قدس آنلاین: اگر بخواهیم سنتی باقی بمانیم یا منزوی و یا منفعل می شویم؛ موج اسلام خواهی در جهان و منطقه وجود دارد و حوزه نباید از ایجاد موج گسترده در جهان کوتاهی کند که متاسفانه به دلیل سرعت بالای ترویج تمدن ها، در این مسیر عقب مانده است.

مشخصات حوزه انقلابی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میر باقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی شب گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان در دیدار با علما و روحانیان حوزه علمیه همدان با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع)، گفت: مهمتر از یتیمی که پدر خود را از دست داده است؛ فردی است که از امام خود جدا افتاده و دشمن در پی منحرف کردن او است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره انقلابی ماندن حوزه های علمیه، اظهار داشت: انقلابی ماندن حوزه به شعار انقلابی دادن نیست، بلکه باید حوزه با توجه به رسالت و هدف انقلاب اسلامی، انقلابی عمل کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطر نشان کرد: امروز تمدن غرب داعیه دار برنامه ریزی برای جهان است و می خواهد تمدن خود را حتی با ضرب و زور شده به جهانیان القا کند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ع) توانست جهان را از حالت یک قطبی تمدن مادی غرب به تمدن جدید اسلامی و تمدن کفر مبدل سازد و این نقطه عطفی در تاریخ حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: حوزه باید مردم را ببیند و در مقیاس درگیری با تمدن غرب برنامه ریزی کند و باید دانست که تمدن مدرن غرب که از سوی غرب پایه ریزی شده است ادامه تمدن امپراتوری بنی امیه است.

وی تصریح کرد: در مواجهه با تمدن غرب در جامعه اسلامی سه رویکرد مهم و اساسی وجود دارد که باید به آن توجه شود، رویکرد نخست رویکرد غرب گرایان است که تمدن غرب را به طور کامل قبول دارند و عدم تمسک به آن را مایه عقب افتادگی می دانند.

استاد حوزه علمیه قم با تشریح رفتار غرب گرایان، افزود: البته خود غرب گرایان می دانند که دعوا بر سر مسائل خرد و پیش پا افتاده تمدن غرب مانند برق و امثال آن نیست بلکه دعوای اصلی بر سر انقلاب صنعتی است که به نفوذ اخلاق و فرهنگ خود زندگی جهانیان را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی یادآور شد: رویکرد دوم رویکرد گزینشی است که برخی از افراد می گویند تمدن غرب نکات خوب و بد دارد و باید به صورت گزینشی آن را انتخاب کنیم و نکات بد را دور بریزیم که البته باید دانست این رفتار عواقبی دارد و به دلیل باریک بودن مرز این رویکرد بیشتر اوقات افراد سر از رویکرد اول در می آورند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی ابراز داشت: رویکرد سوم آن است که ما تمدن خود را داریم و باید تمدن خود را بازسازی کنیم و باید تدبیری بیندیشیم که تمدن غرب را در جهاز هاضمه خود استحاله کنیم چرا که تمدن مادی غرب مبتنی بر ایدئولوژی مادی است.

وی وظیفه حوزه را حرکت در مسیر تمدن سازی عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم سنتی باقی بمانیم یا منزوی و یا منفعل می شویم؛ موج اسلام خواهی در جهان و منطقه وجود دارد و حوزه نباید از ایجاد موج گسترده در جهان کوتاهی کند که متاسفانه به دلیل سرعت بالای ترویج تمدن ها، در این مسیر عقب مانده است.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.