قدس آنلاین-ایلام: معاون برنامه ریزی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدازی کشور گفت: استان ایلام با تولید سالیانه بیش از 6 میلیون اصله نهال استاندارد و با کیفیت، در زمینه تولید نهال و توسعه جنگل، در سطح کشور سرآمد و از استان های شاخص است.

ایلام از لحاظ تولید نهال و توسعه جنگل؛ سرآمد کشور

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مصطفی کیاکجوری در بازدید از طرح های تولید نهال در شهرستان های ایوان و مهران و توسعه جنگل استان ایلام  با اعلام رضایت از کیفیت طرح های اجرایی یادشده، اظهار داشت: خوشبختانه در استان ایلام طرح ها و پروژه های خوبی در راستای حفظ، احیاء و توسعه عرصه های طبیعی به سرانجام رسیده و در حال انجام است.

وی در بازدید از طرح جم آب مهران که تلفیقی از عملیات جنگل‌کاری توأم با عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی است با اشاره به اینکه اقدامات در خور توجهی در این زمینه انجام شده است، افزود: این طرح با استفاده از گونه‌های اقتصادی سازگار با شرایط منطقه شامل کنار، رملیک، کهور، بنه، پسته، انار و کنوکارپوس و نیز گونه‌ بادشکن اکالیپتوس، تا کنون در سطح 3 هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مهران جنگل‌کاری شده و  درآینده نزدیک در سایر مناطق مستعد استان هم اجرایی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدازی کشور با بیان اینکه اجرای این طرح با اجرای عملیات آبخیزداری شامل سامانه سطوح آبگیر باران و پخش سیلاب، خشکه‌چینی، گابیون بندی و... به‌منظور استفاده صحیح از نزولات جوی، جلوگیری از سیل و ذخیره نزولات آسمانی همراه خواهد بود، بیان داشت: تمام عملیات انجام‌شده در این طرح با همکاری و مشارکت مردم و تعاونی‌ها انجام می‌گیرد.

مصطفی کیاکجوری یادآور شد: مقابله با بیابانزایی، تولید محصولات اقتصادی شامل: چوب، سایر محصولات فرعی، میوه، علوفه دام و...، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از سیل، از دیگر اثرات و اهداف این طرح است.

وی سپس از طرح جنگلکاری اقتصادی-مشارکتی صالح آباد بازدید و خاطرنشان کرد: این طرح در اراضی ملی منطقه گره بابا صالح آباد و در سال ۹۵ تهیه و اجرا گردیده و  بر اساس این طرح، با مشارکت بهره برداران و مرتعداران، در فاز اول، سطحی در حدود ۱۰۰ هکتار  از این اراضی ملی زیر کشت گونه های اقتصادی و محصول ده و سازگار با شرایط منطقه شامل کنار، کهور، پسته، انار، بادام خوراکی و مرکبات خواهد رفت.

معاون برنامه ریزی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدازی کشور تصریح کرد: این طرح با  استفاده از روش نوین نهالکاری و با حفر چاله برای بهره گیری بهتر از نزولات جوی،کاشت شده است.

مصطفی کیاکجوری تأکید کرد: ترویج فعالانه و عملیاتی فرهنگ منابع طبیعی، توانمند سازی بهره برداران و جوامع محلی به انجام امور و استمرار تولید جنگل توسط بخش مردمی، تعاونی و خصوصی، تولید محصولات ارگانیک، مردمی کردن اقتصاد پایدار همگام با طبیعت از مهمترین اهداف این طرح است.

وی اظهار داشت: استان ایلام با تولید سالیانه بیش از 6 میلیون اصله نهال استاندارد و با کیفیت، در زمینه تولید نهال و توسعه جنگل، در سطح کشور سرآمد و از استان های شاخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.