پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین-شهرکرد-هومن نجاتی: سالیانه بیش از ۵۰درصد ازکلنی های زنبور عسل استان کوچ می نمایند و این جابجایی از اول مهرماه شروع و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

همه ساله تعداد زیادی از زنبورداران استان کلنی های خودرا به استانهای گرمسیری کوچ می دهند.

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، مدیر طیور وزنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان، ابراهیم کوچکی گفت: به لحاظ شرایط آب وهوایی استان خصوصاً سرمای شدید زمستان وعدم فعالیت زنبور عسل درفصول سرد سال، همه ساله تعداد زیادی از زنبورداران استان کلنی های خودرا به استانهای گرمسیری کوچ می دهند .

ابراهیم کوچکی اظهارکرد: نزدیکی استان به استانهای گرمسیری شامل خوزستان، بوشهر  و فارس به عنوان یکی از مزیت های نسبی ایجاد انگیزه برای کوچ زنبورستانها می باشد .

وی گفت: انتقال زنبورستانها به استانهای گرمسیری باعث کاهش تلفات وهزینه های پرورش کلنی های زنبور عسل می گردد و استفاده از شرایط مستعد استانهای گرمسیری درفصول پاییز وزمستان باعث بهبود سرعت رشد جمعیت کلنی ها وتکثیر آنها می شود و از این راه درآمد زنبورداران افزایش می یابد.

کوچکی تصریح کرد:سالیانه بیش از ۵۰درصد ازکلنی های زنبور عسل استان که عموماً مربوط به زنبور داران حرفه ای هستند کوچ می نمایند و این جابجایی از اول مهرماه شروع و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دررابطه با کوچ پاییز زنبورستانها چند موضوع مهم بوده و انجام آنها الزامی است؛ زنبورداران قبل از کوچ نسبت به بیمه نمودن کلنی های خود اقدام نمایند، زنبورداران قبل از کوچ با مراجعه به جهادکشاورزی شهرستان مربوطه مجوز کوچ دریافت کنند، مجوز کوچ را به شهرستان مقصد ارسال و مجوز استقرار درآن استان را اخذ نمایند و همچنین در رابطه با کوچ زنبورستانها زمان مناسب کوچ را با توجه به شرایط محل مبدا ومقصد بررسی ورعایت نمایند. 

مدیر طیور وزنبور عسل سازمان جهادکشاورزی استان، درپایان به زنبورستانها توصیه کرد جهت جلوگیری ازکلنی های ضعیف قبل از پانزدهم آذرماه نسبت به انتقال کلنی های زنبور عسل به مناطق گرمسیر اقدام نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.