به گزارش قدس آنلاین، افزایش اجارهبهای مغازهها در برخی نقاط شهر و همچنین رکود در بازار لوازم خانگی برای آن دسته از تولیدکنندگانی که در فکر فروش جنس بیکیفیت به مردم هستند به جایی رسیده که آنها حتی دست به اغفال مشتریان خود میزنند و سعی دارند با ایجاد جو گرانی و متشنج نشان دادن این بازار، مشتریان را به خرید ترغیب کنند اما از آنجایی که درآمد پایین و کاهش قدرت خرید مردم به آنها این اجازه را نمیدهد که به آزمون و خطا بپردازند، همه به دنبال کالای باکیفیت، متنوع و دارای خدمات پس از فروش هستند. از اینرو ترجیح آنها بر این است که پول خود را برای خرید کالایی با این ویژگیها خرج کنند.
بنابراین تا زمانی که تولیدکنندگان لوازم خانگی، کالای متناسب با نیاز مردم را تولید نکنند، بازار لوازم خانگی برای این دسته از تولیدکنندگان راکد به نظر میرسد. در این میان با رونق کسبوکارهای اینترنتی در ایران و همچنین پیش رفتن برخی برندهای لوازم خانگی با تکنولوژی روز دنیا، این روزها خرید اینترنتی حتی در زمینه لوازم خانگی، متقاضیان زیادی پیدا کرده است. شاید به همین خاطر است که به نظر میرسد رکود در بازار لوازم خانگی همچنان ادامه دارد.
اما آنطور که رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی به ما اعلام کرد، بازار لوازم خانگی نه تنها در رکود بهسر نمیبرد بلکه تولید آن افزایش یافته است و هستند برندهای مطرحی که حتی همکاری مشترک خود را با برندهای خارجی در دستور کار قرار دادهاند اما افزایش فروش اینترنتی و عدم استقبال مردم از برندهای بیکیفیت باعث شده تا برخی تولیدکنندگان از این بازار شاکی باشند. محمد طحانپور بر این عقیده است که در حال حاضر انبار برخی فروشگاهها که کالای باکیفیت در اختیار مردم قرار میدهند، خالی است اما در مقابل با توجه به اینکه لوازم خانگی ایران صادرات قابل توجهی ندارد و همچنین با وفور تولید برخی از انواع لوازم خانگی روبهرو است که تکنولوژی خاصی ندارد، برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی تا دو سال دیگر ورشکست خواهند شد.
افزایش هزینههای تولید برای برخی تولیدکنندگان و همچنین اجاره بهای کلان برای برخی فروشگاهها باعث شده که جو متشنجی در بازار ایجاد شود چراکه آنها بهطور کاذب مردم را از گرانیهایی که در راه است، میترسانند تا موجب رونق فروش خود شوند اما چنین چیزی واقعیت ندارد و قرار نیست افزایش قیمت خاصی در این بازار اتفاق بیفتد. به عقیده من رکودی در تولید لوازم خانگی وجود ندارد بلکه این رکود در توزیع مشاهده میشود چرا که برخی مغازهداران نمیتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند.
در این میان با توجه به اینکه این روزها از خرید اینترنتی استقبال میشود، بخشی از فروش کالا نیز به این قسمت سوق داده شده است که البته برخی سودجویان هم در این زمینه فعالیت میکنند. از طرف دیگر از آنجایی که قدرت خرید مردم به آنها این اجازه را نمیدهد که در فواصل کوتاهی خرید کنند، ترجیح میدهند آهسته و با گشت و گذار در این بازار، کالای باکیفیت و مطمئنی را خریداری کنند. از این رو برخی برندهای لوازم خانگی که نقشه راه درستی از میزان مصرف و نیاز بازار به کالای تولید خود ندارند و شاخصههای مدنظر مشتریان از جمله کیفیت، خدمات پس از فروش، تنوع و همچنین قیمت مناسب را مدنظر قرار نمیدهند، خود به خود از دور خارج میشوند.
بعد از برداشته شدن تحریمها برای ایران و در پسابرجام، سیل عظیمی از کالاهای خارجی به بازار ایران روانه شده است و از آنجایی که شاخصهای مورد نظر مشتریان بیشتر در کالاهای خارجی یافت میشود، میزان فروش آنها بیشتر است. اگرچه برخی برندهای مطرح ایرانی هم در حالی که با افزایش تولید روبهرو هستند، انبارهایشان خالی است چرا که متقاضیان خود را دارند و توانستهاند با شناسایی بازار و ارائه خدمات مورد نیاز مردم، توجه آنها را به سوی خود جلب کنند.
در حال حاضر تعداد زیادی کارخانه اجاق گاز و یخچال در کشور ما وجود دارند که بدون بازاریابی و شناسایی بازار هدف، تنها به تولید میپردازند. این در حالی است که تولید چنین کالاهایی چندان کار سختی نیست و تکنولوژی خاصی ندارد. اما تولید کالاهایی مانند تلویزیون، نیاز به دانش و تکنولوژی روز دنیا دارد که اغلب نیاز بازار به این کالا با واردات تامین میشود.
بنابراین با توجه به اینکه ایران صادرات قابل توجهی در این زمینه ندارد در برخی کالاها با مازاد تولید روبهرو میشویم، همچنین تولیدکنندگانی که بدون استراتژی و شناخت بازار به تولید میپردازند، دیگر قادر به رقابت با کالاهای خارجی نخواهند بود و تا دو سال دیگر ورشکست خواهند شد. بنابراین تولید داخلی به کلی دچار بحران خواهد شد.
در حال حاضر برخی برندهای ایرانی که فروش زیادی هم دارند، قیمتهای خود را تا حدی کاهش دادهاند البته پیشبینی میشود تا چند ماه آینده، برخی برندهای خارجی افزایش قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی را در کالاهای خود اعمال کنند. اما در رابطه با برندهای داخلی بعید به نظر میرسد که تفاوت قیمت آنچنانی ایجاد شود.
نظر شما