صبح امروز سه شنبه ۱۹ تیر ماه اولین نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به دبیری علی نصیریان برگزار شد. در ابتدای این نشست مازیار میری از اینکه علی نصیریان به عنوان رییس جشن این مسئولیت را پذیرفته ابراز خرسندی کرد.
منوچهر شاهسواری نیز با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوه برگزاری بیست سال گذشته است، عنوان کرد: بار اجرایی امسال بر دوش مازیار میری و هیأت رییسه جشن بزرگ سینمای ایران است.
وی افزود: مسأله مهمی که امروز اعلام میکنیم این است که با توجه به روزگار امروز و مجموعه فشارهای موجود در جامعه از برپایی مراسم بزرگ خودداری میکنیم. گرچه حق سینماگران است که سالی یک بار دور هم جمع شوند اما در این دوره چنین چیزی امکان پذیر نیست.
مدیرعامل خانه سینما تأکید کرد: امسال هم بر اساس سیاست همیشگی سینما که نباید به هیچ سویه سیاسی کشیده شود، تصمیم گرفتیم جشن سینمای ایران به قوت داوری و اجرا شود اما از برگزاری هرگونه مراسم بزرگ خودداری میکنیم.این یک تصمیم جمعی بود که در هیات مدیره خانه سینما توافق و مجوز اجرای آن از سوی علی نصیریان صادر شد. چنین تصمیمی برای ما سخت بود اما باید تصمیمی این چنینی میگرفتیم زیرا موظفیم به سهم خود از داشتههای خانه به نفع همکاران استفاده کنیم تا این دوران سخت به اتمام برسد و یقین داریم به آن لحظه ای که باید می رسیم.
شاهسواری در پایان صحبت هایش گفت: گاهی اوقات ساده است آتش انداختن بین دو گروه و دو سلیقه ولی این کار جز سوختن چیزی ندارد. شما به ما کمک کنید و ما را راهنمایی کنید که از این مسیر خارج نشویم. یقین دارم شما در این حس و حال با ما شریک خواهید بود و مقوم این تصمیم خواهید بود. از اینکه گاهی اوقات از خانه سینما خبر و نظر می خواهید و ما کوتاهی می کنیم ما را ببخشید زیرا گاهی چاره ای جز سکوت نداریم. ما نمی توانیم اگر کاری برای همکارانمان می کنیم آن را در معرض ویترین رسانه ها بگذاریم. پیش از این هم گفته ام ما باید کار کنیم و کار کنیم و کار کنیم. فضای خانه سینما فضای کار، تلاش و تجدیدنظر در ساختارهای ما است.
من با برگزاری جشن و جشنواره های فرهنگی و هنری موافقم اما در شرایط فعلی، جشن بیستم قرار است بسیار جمع و جور برگزار شوددر ادامه نشست علی نصیریان در سخنانی گفت: من با برگزاری جشن و جشنواره های فرهنگی و هنری موافقم اما در شرایط فعلی، جشن بیستم قرار است بسیار جمع و جور برگزار شود. جشن فرهنگی برای تشویق استعدادهای جوان لازم است اما امسال قرار است جشن بیستم در یک چهارچوب محدودتر برگزار شود.
وی تاکید کرد: جشن های هنری می تواند باعث ایجاد احترام بین هنرمندان شود. ما باید برای کار و همکاران خود احترام و حرمت قایل باشیم و از موفقیت های آنها لذت ببریم. چندی پیش به اصغر فرهادی گفتم جایزه ای که گرفته ای انگار من هم سهیمم چراکه ۵۰ سال پیش پی این سینما ریخته شد و بعد جوانان به صحنه آمدند.
نصیریان در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: از دوستان و همکاران می خواهم که از فضای دشمنی فاصله بگیرید. نباید فراموش کرد که توسعه فرهنگی در جامعه ایجاد شده است و مردم آگاه تر شده اند و ما نیز باید نسبت به برخوردهای خود دقت کنیم. امیدوارم این جشن با شرایط فعلی با انس و الفت بیشتری برگزار شود.
سپس تورج منصوری دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران در پاسخ به خبرنگار مهر درباره چگونگی برگزاری جشن که اعلام شد محدودتر خواهد بود، گفت: ما در جلسات متعددی که در طی سه سال گذشته به عنوان موسسان انجمن هنرها و فنون سینما داشتیم، سعی می کردیم به شرایط برگزاری جشن به صورتی که در اساسنامه نوشته شده نزدیک شویم.
وی افزود: همیشه یکی از دغدغه ها این بود که بودجه ای که برای شبی که جشن برگزار می شود خرج می شود زیاد است با این وجود همیشه تاکید می شده شبی که جوایز اعلام می شود شب باشکوهی باشد و همیشه تلاش بر این بوده که آن شب را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم ولی ما به عنوان آخرین دور از شکل قبلی جشن با توجه به مسایل مالی که گریبانگیر خانواده سینما است این تصمیم را گرفتیم و احساس کردیم با صرفه جویی می توانیم دین بیشتری از حق همکارانمان را ادا کنیم.
منصوری با تاکید بر لزوم صرفه جویی در شرایط امروز گفت: ما سعی کردیم صرفه جویی کنیم تا مسایل بیمه ای و از کار افتادگی اعضای خانه را بهتر پیش ببریم و این هزینه را صرف ریکاوری مجموعه بزرگتری می کنیم. به هر حال ما به عنوان افرادی که در خانه سینما کار می کنیم و با جمع سینمایی ها در ارتباط هستیم نیاز سینما به صرفه جویی را احساس کردیم.
علی نصیریان در ادامه در پاسخ به این که حضور وی چه تاثیری در جشن دارد، گفت: تاثیر حضورم در این جشن را نمی دانم.
مازیار میری در پاسخ این پرسش گفت: برای ما افتخار بزرگی است که علی نصیریان در این جشن حضور دارد و اعتبار ما است.
تورج منصوری تاکید کرد: چگونگی برگزاری جشن هنوز مشخص نیست. اشکال گوناگون در حال بررسی است مانند برگزاری زنده مراسم یا اعلام نتایج از طریق رسانه ها، اما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده ایم. امسال خیلی دیر شروع به برنامه ریزی کردیم اما به زودی درباره چگونگی اجرا و زمان برگزاری آن تصمیم گرفته می شود.
وی در بخش دیگر نشست درباره خواسته بدنه سینما برای داوری کردن فیلم های بدون مجوز ارشاد گفت: درباره موضوعی که کانون کارگردانان درخواست کرده بود باید بگویم بهتر است جواب یک خواسته مطلوب و معقول را به جا داد تا اینکه در قبال یک سوال منطقی دست به یک جواب هیجانی زد. نمی خواهم از جمله کلیشه ای «در شرایط حساس کنونی» استفاده کنم اما باید یاد بگیریم در شرایط حساس چگونه غیرحساس رفتار کنیم و شرایط را بدتر نکنیم و فضا را آرام تر، معقول و منطقی تر کنیم. اگر ما این فضا را دچار تشنج کنیم به ناامنی دامن زده ایم و این ناامنی به نفع هیچکس نیست.
فیلم های بدون مجوز داوری نمی شوند
این فیلمبردار سینما افزود: کانون کارگردانان طی نامه ای درخواست کرد که اگر امکان دارد امسال حسابمان را با سینما در ظرف سه سال گذشته صاف کنیم و این قاعده را بگذاریم که هر فیلمی که ساخته شده و اکران نشده در این جشن به نمایش و داوری گذاشته شود. ما گفتیم اول باید مشخص شود از چه زمانی این فیلم ها مورد قضاوت قرار گیرد از همین رو قرار شد یک ظرفیت سه ساله در نظر گرفته شود تا فیلم هایی که دیده نشده اند توسط داوران ما دیده شوند. بعد دوستان ما گفتند باید ببینیم درباره چه تعداد فیلم باید این امر صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید شرایط داوری یکسان و عادلانه باشد، توضیح داد: چون می خواهیم تخصص های شاخه ای را قضاوت کنیم و بگوییم کدام یک بهتر هستند، این ها باید در صورتی قضاوت شوند که در شرایط یکسان باشند برای مثال فیلمی به خاطر جوی که وجود دارد بیشتر مورد نظر داوران قرار نگیرد در نتیجه باید درباره فیلم هایی داوری کنیم که به نمایش عمومی درآمده باشد تا پاداش و جزا به برخی از فیلم ها ندهند. در عین حال این فیلم ها از حالت جو و احساس و ... دور باشند
منصوری افزود: درخواست کانون باعث می شد که تصمیمات به سمت شرط پروانه فیلمسازی برود یعنی هر فیلمی که پروانه فیلمسازی داشته باشد مورد قضاوت قرار بگیرد. البته این نوع داوری در دوره هایی مرسوم بوده است اما بعد از مدتی دوستان به نتیجه رسیده بودند که این موضوع شرط کافی نبوده است از همین رو در اساسنامه شرط اکران مدنظر قرار گرفته بود با این وجود به مازیار میری که هم مورد وثوق کانون کارگردانان و هم در خانه سینما فعال بوده است ماموریت داده شد تا آمار چه شیوه ای را برای برگزاری این خواسته اتخاذ کنیم.
دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران خبر داد: آماری که آمد این بود که ۴۰ فیلم در سال نود و چهار و ۴۵ فیلم در سال نود و پنج و ۴۳ فیلم در سال نود و شش که مجموعا ۱۲۸ فیلم می شدند تولید شده اند و اکران نشده اند آن هم در شرایطی که تولیدات سال نود و شش هنوز امکان اکران دارند.ضمن اینکه ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلمی اضافه می شد که حایز شرایط جشن سینما بوده اند با این تفاسیر باید در ۲ ماه روزی ۵ فیلم به نمایش بگذاریم که غیرممکن است آن هم در شرایطی که بسیاری از این فیلم ها اصلا دی وی دی نشده اند همچنین برخی از این فیلم ها پروانه فیلمسازی گرفته اند اما اکران نشده اند.
وی اضافه کرد: در نتیجه طبق بررسی دیدیم این پیشنهاد اصلا عملی نیست در حالی که گاردی نسبت به عملی شدن آن نداشتیم بلکه به شکل تکنیکی نمی توانستیم این کار را بکنیم. از سوی دیگر شاید بخشی از این فیلم ها در آینده به اکران عمومی دربیایند بنابراین نمی توانیم به صورت احساسی به این مساله نگاه کنیم. ورود فیلم ها به داوری با شرط پروانه فیلمسازی عملی نیست و پاسخی که به کانون کارگردانان دادیم همین مطلب بود.
مازیار میری نیز بیان کرد: وظیفه ما این است که از همه سینماگران کنیم به همین دلیل پیشنهاد نمایش غیررقابتی فیلم هایی که اکران نشده اند به کانون کارگردانان دادیم.
منصوری در ادامه صحبت های میری و درباره پیشنهاد استثنا قایل شدن برای بعضی از کارگردانان از جمله کیانوش عیاری تاکید کرد: از کانون کارگردانان خواستیم تا فیلم های اکران نشده را برای حضور در بخش غیر رقابتی به دبیرخانه معرفی کنند اما خود کانون کارگردانان نسبت به این امر مخالفت کردند و گفتند صاحبان فیلم ها با این امر مخالف هستند. مساله دیگر این است که آیا قرار است به هنرمندانی چون کیانوش عیاری نگاه متفاوتی داشته باشیم. تفاوت فیلمی که به دلیل ترس از فروش پایین اکران نشده با دیگر کسانی که صاحب نام هستند چیست و اگر قرار است قانونی اجرا شود باید برای همه فیلم ها اجرا شود.
میری در ادامه گفت: سی دی فیلم هایی که وارد شبکه نمایش خانگی شده اند برای داوران ارسال می شود و فیلم های دیگر نیز در همین سالن نمایش داده می شوند و در مرحله دوم همه فیلم ها در شرایط یکسان داوری می شوند.
منصوری در پاسخ به این پرسش که سال های پیش نیز گفته می شد داوری ها به صورت آکادمی انجام می شود، توضیح داد: مساله اصلی ما اساسنامه است. در این سه دوره سه آیین نامه نوشته و اجرا شد اما طی چهار سال گذشته اساسنامه ای نوشته شده و با اساسنامه آکادمی های دیگر مقایسه و در بخش هایی که نیاز داشتیم بومی سازی شده است. در سه سال گذشته اساسنامه به روز شد و درنهایت اساسنامه در انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی به تصویب رسید و به خانه سینما ارایه و در حال حاضر برای مراحل قانونی و تطبیق با قوانین کشوری ارسال شده است. امیدوارم سال آینده نگوییم قراراست از سال آینده اساسنامه اجرا شود. در نهایت تاکید می کنم که مراحل قانونی زمان بر است.
سپس شاهسواری درباره هزینه های صرف شده برای جشن در سال گذشته عنوان کرد: وقتی درباره جشن بزرگ صحبت می کنیم درباره چند جشن با همه اجزای هزینه ای صحبت می کنیم. اگر کسی کار اجرایی این چنینی کرده باشد متوجه می شود ۸۲۴ میلیون تومان که سال گذشته برای برگزاری جشن صرف شد، هزینه بالایی نبوده است.
وی درباره استفاده از کادر برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در این جشن و هزینه های بالای آن جشنواره گفت: مسأله ما خانه سینما است. اینکه چرا سازمان سینمایی جشنی برگزار می کند خودش باید پاسخگو باشد.
مدیرعامل خانه سینما درباره موضع گیری اعضای خانه سینما نسبت به اتفاقات گفت: هر صنفی از اعضای خانه سینما در مقابل هر موضوعی که پیش می آید عکس العمل خود را دارد. ما تسهیل کننده هستیم و عمل کننده نیستیم. دوستانی که درگیر این ماجرا هستند نقش خانه سینما را به عنوان تسهیل کننده می دانند.
وی درباره استفاده از اسپانسرها عنوان کرد: اصولاً خانه سینما در مقابل استفاده از اسپانسر ها تحفظ دارد و استیج خود را به هر کسی نمی دهیم. همه شما وضعیت تلویزیون را می بینید که اسپانسر یک سری درخواست ها دارد ولی ما نمی توانیم استیج خود را به آنها بسپاریم. مطلقا این تصمیم گیری ربطی به آن شایعه ندارد که سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده است. هر کسی هر کاری می کند موظف به دادن گزارش است و ما هم گزارش خود را ارایه کرده ایم و اتفاقا هیچگونه ایرادی در هیچ بخشی از حساب های ما وجود نداشت.
منصوری درباره سؤالی مبنی بر اینکه با وضعیت کنونی سینما اصلا چرا باید جشن برگزار شود، بیان کرد: ما نگفتیم که می خواهیم جشن باشکوهی برگزار کنیم. واقعا نگاه ما این نیست که سینما در جای خوبی ایستاده است البته هر کدام از ما می توانیم نظر شخصی خودمان را داشته باشیم اما اگر جایی نابسامان است لابد عده ای قاعده بازی را رعایت نمی کنند بنابراین به افرادی که قاعده بازی را رعایت می کنند انتقادی وارد نیست. اگر در وزارت ارشاد اشکالی وجود دارد آنها باید پاسخگو باشند نه اینکه ما بگوییم به خاطر عده ای که اکران را اشغال کرده اند، جشن را برگزار نمی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نباید بخش دولتی مثل بختک روی بخش خصوصی بیفتد، گفت: چیزی که ما در جشن انجام می دهیم قضاوت یکسان و نگاه یکسان است البته ما می پذیریم که اشکالات زیادی وجود دارد، اما ما هم می توانیم پای امید را قیچی کنیم و هم می توانیم به رفتن به سمت شرایط بهتر کمک کنیم که قطعا انتخاب ما گزینه دوم است. حتما سال آینده هم انتقادهایی به عملکرد امسال وجود خواهد داشت اما به هر حال باید این کار را کنیم.
علی نصیریان در پایان گفت: از داوران می خواهم در انتخاب فیلم ها نگاه حرفه ای داشته باشند تا شاهد داوری درست و بحق باشیم. هنر زمانی رشد پیدا می کند که آزاد باشد. باز هم از داوران خواهش می کنم که به رابطه ها و دوستی ها و دشمنی ها فکر نکنند.
میری در پایان گفت در این دوره ۵۱۹ نفر شرایط داوری داشتند که ۹۲ خانم جزو داوران هستند و داوری ها از شنبه ۲۳ تیر ماه آغاز می شود.
انتهای پیام/
نظر شما