قدس انلاین - نگهداری از حیوانات وحشی در خانه بدون گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست جرم است و قاچاق محسوب می‌شود.

افزایش گرایش به یک جرم در خانه های ایرانی!

این گفته رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست، در شرایطی مطرح می شود که اینروزها بازار خرید و فروش حیوانات وحشی برای نگهداری در خانه در برخی شهرهای کشور باب شده و انگار مساله خطرات ناشی از نگهداری این نوع حیوانات و بیماری های مشترک انسان و دام چندان در تصمیم این گونه افراد نقش ندارد. از سوی دیگر در حالی بازار خرید و فروش حیوانات وحشی در کشور داغ است که مجلس به تازگی طرحی برای ممنوعیت گرداندن و نگهداری حیواناتی که نجس و خطرناک خوانده شده اند در دستور کار خود قرار داده است.


* سگ و گربه همچنان در صدر 
چندی پیش رییس بیمارستان دامپزشکی تهران نیز نسبت به افزایش روز افزون این امر در کشورهشدار داده بود.
امید محبی حیواناتی مانند سگ، گربه، پرنده، مار، سنجاب، همستر و میمون را از جمله جانوارانی عنوان کرد که این روزها می‌توان در برخی از خانه‌ها یافت، البته به گفته وی سگ و گربه در صدر این حیوانات قرار دارند. این در حالی است که اوایل ماه جاری نیز،اسماعیل میران زاده، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد خرید و فروش حیوانات بدون مجوز ممنوع است و با افرادی که مبادرت به خرید و فروش حیوانات به صورت غیرقانونی و بدون مجوز و نظرکارشناسی محیط زیست کنند، برخورد و آنها به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. بر این اساس اگر فردی تمایل به نگهداری از حیوانات داشته باشد، باید خواسته خود را جهت نگهداری حیوان به محیط زیست اعلام کنند اگر سازمان مربوطه صلاحیت وی را در نگهداری از جانور عنوان شده تایید کرد، طبق ضوابط و شرایط می‌توانند، به این کار مبادرت ورزد. مشروط براینکه درصورت بروز مشکل برای حیوان مراتب را به این سازمان اعلام کنند.بدون شک حضور این حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی یا در مراکزی که از آنها به عنوان باغ وحش نام می‌بریم، می‌تواند نقش مهمی‌در بقای نسل و سلامت این جانوران داشته باشد، با این وجود این روزها شاهد رشد صعودی خانه نشینی این حیوانات هستیم.
ابلاغیه جدید به آتش نشانها
از سوی دیگر علیرضا خلیلیان، مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست،اظهار داشت؛ سازمان محیط زیست در پارک پردیسان مکانی دارد که در آن جانورانی که توسط اتش نشانی در منازل مسکونی پیدا می‌شوند، پذیرش کند، زیرا در بخشنامه ای که توسط معاونت محیط طبیعی تدوین شده و به تمام استان‌ها نیز ابلاغ شده است جانورانی را که توسط آتش نشانی در مناطق مسکونی زنده گیری می‌شوند تحویل گرفته و تیمارهای لازم را انجام دهند. پس از انجام تیمارها و بررسی‌های بهداشتی در صورتی که این جانوران شرایط لازم برای رهاسازی در طبیعت را داشته باشند در زیستگاه خود رها می‌شوند و در غیر این صورت برای نگهداری به باغ وحش تحویل داده خواهند شد.
رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست در پاسخ به این که در چه صورت فردی می‌تواند از حیوانات وحشی در خانه خود مراقبت کند، تنها به این جملات اکتفا می‌کند که علت تمامی‌این اقدامات علاقه ذاتی انسان‌ها به طبیعت و حیات وحش است و احساس مالکیت انسان بر طبیعت و حیات وحش عامل اصلی اقداماتی چون نگهداری خصوصی از حیوانات است. جالب این که وی ادامه می‌دهد؛ بارها دیده شده افرادی با گریه و التماس تقاضای نگهداری حیواناتی مانند مارپیتون، و ایگوانا یا بزمجه استرالیایی، میش کل و بز را به سازمان محیط زیست می‌دهند که این امر فقط به دلیل علاقه فردی است.البته سازمان محیط زیست مجوز نگهداری حیوانات را به کسانی می‌دهد که توانایی مالی برای تأمین مخارج نگهداری این حیوانات را که قابل توجه است داشته باشند که در میان این اقشار افراد متمول و خاص نظیر بازیگران سینما و فوتبالیست‌ها دیده می‌شوند ولی به نظر می‌رسد علایق فردی علت اصلی این تقاضاها است.
* تفاخر و خودنمایی فرد علت موضوع است
یک متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی در گفت و گو با شبکه ایران می‌گوید: قرن‌ها طول کشید تا انسان از همنشینی با جانوران در جنگل‌ها و کوه‌ها، غارها و دشت‌ها دست کشید و به مدد تمدن به شهر و شهرنشینی روی آورد که قواعد و معیارهای خود را داشت.
مجید ابهری می‌افزاید: دیگر نمی‌توانستیم در خانه‌های آپارتمانی از گاو و گوسفند نگهداری کنیم یا با نگهداری مرغ و خروس در خانه تخم‌مرغ تازه داشته باشیم و با بانگ خروس از خواب برخیزیم، چرا که دیوارهای آپارتمانی و همسایگان خسته از انواع صداهای شهری دیگر تحمل اینگونه صداها را نداشتند اما متاسفانه بعد از گذشت این همه زمان و تلاش‌های نظریه‌پردازان و مدیران شهری بعضی از انسان‌ها تلاش می‌کننند به جای اول خود برگشته و همنشینی با جانوران را به هم صحبتی با انسان‌ها ترجیح می‌دهند.
وی ادامه می‌دهد: از نگاه روانشناسی و آسیب‌شناسی رفتاری انتخاب انواع جانوران برای هم‌زیستی دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد که افسردگی فرد، خسته‌شدن او از برقراری گفتمان با دیگران، کمبود محبت و بی‌توجهی دیگران به فرد، اسباب اصلی انتخاب جانوران برای هم‌زیستی است.
ابهری دومین عامل را تفاخر و خودنمایی فرد می‌داند و عنوان می‌کند: این رفتار نیز مانند رفتارهای پاره‌ای از افراد است که با صداهای عجیب از خودروشان باعث جلب توجه دیگران شده و یا با رانندگی‌های عجیب و غریب، زندگی خود و شهروندان را به خطر می‌اندازند که تمام این حرکات به دلیل کمبودهای رفتاری و ضعف شخصیت است تا شاید افراد از سر تعجب یا کنجکاوی نگاهی به آنان بیندازند.
به گفته‌ مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس، انتخاب بعضی از جانوران مثل سوسمار، ایگو، مار پنتون، بوآ و انواع پرندگان مانند کاسکو، طوطی در کنار نگهداری سگ‌های زینتی، میمون، شیر، پلنگ و خرس بیانگر ناهنجاری رفتاری «خود‌نمایشی» فرد است که تقلیدی کورکورانه از زندگی افرادی است که در ممالک دیگر از این کارها می‌کنند.
این روانشناس معتقد است که در دنیای غرب انتخاب سگ به عنوان هم‌صحبت و شریک زندگی به دلیل مرگ عاطفه و سردی روابط انسانی در آن جوامع است و همان‌جاست که از مرگ یک انسان ماه‌ها می‌گذرد و فرزندان او خبردار نمی‌شوند.
ابهری می‌گوید: اینگونه افراد باید به فلسفه نگهداری از حیوانات توجه کرده و زیان‌های پزشکی و انسانی این همزیستی را بررسی کنند و نیز مطمئن باشند که مکتب مقدس ما با تاکیدهای خود در مورد دوری از جانوران و مراقبت‌های بهداشتی از آنان دستورات بسیار مفید و موثری دارد.

 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاج اکبر IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    0 0
    سلام من فکر ميکنم که با چنين مسائلي بايد چنين برخورد کرد. 1- به اشخاصي مجوز داده شود که فضا و هزينه هاي نگهداري از اين حيوانات را دارند ، فضا و دام معرفي شده بايد مورد بازرسي و تائيد سازمان محيط زيست قرارگيرد و هر سال به تائيد مجدد برسد. ( درامد زايي براي محيط زيست ايجاد شود ) 2- قوانيني نوشته شود تا تحت هر شرايطي که دام از محل خود خارج گرديد صاحب ان مشمول جريمه گردد. ( درامد زايي براي نيروي انتظامي ) 3- دام حداقل سالي دوبار ويزيت دامپزشک شده و سلامتي ان تائيد گردد. ( درامد زايي براي فارغ التحصيلان رشته دامپزشکي ) هرگاه توانستي خطرات را به فرصت ها و زيان ها را به سود ها تبديل کني هنر کرده اي با تشکر حاج اکبر