به گزارش قدس آنلاین به نقل آستان نیوز، محمدهادی زاهدی؛ مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در این نشست ادبی که در محل کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی (رضوی)برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید علی کرامتیمقدم؛ استاد گرانقدر ادبیات پارسی که بر اثر عارضه کرونا در مرداد سال گذشته به دیار باقی شتافت، به تبیین معانی مختلف مرثیه پرداخت.
وی، سوگ برادر را زمینهساز ورود این شاعر پارسی به عرصه مرثیهسرایی عنوان کرد و افزود: از زمان ظهور شعر آیینی در ادبیات فارسی نام امام حسین(ع) و واقعه کربلا جایگاه ویژهای را در میان اشعار داشته است.
زاهدی تصریح کرد: بعد از واقعه کربلا بسیاری از اهل بیت (ع) اشعار درد آگینی را در بیان این واقعه سرودند که الگوی بسیاری از شاعران مسلمان در بیان این واقعه شد.
وی، از میان تمامی مراثی سراییده شده در مصائب اهل بیت(ع) از دوران کسائی مروزی تا امروز، مرثیه ۱۲ بند محتشم کاشانی؛ شاعر هم عصر شاه طهماسب صفوی را قله تمامی این اشعار عنوان کرد.
زاهدی، ورود محتشم با مصرع باز این چه شورش است را «تجاهل العارف» نامید که شاعر در آن، واقعه را آنقدر بزرگ و عظیم می بیند که مبهوت است و کلامی در توصیف آن نمییابد.
وی، این ترکیببند را مملو از آرایههای ادبی عنوان کرد و موسیقی انتخاب شده برای اشعار را متناسب با موضوع دانست.
این خبر حاکی است، در ادامه این جلسه که با خوانش اشعار عاشورایی همراه بود، کتاب «راز رشید» مجموعه اشعار عاشورایی محمدرضا سنگری که مجموعهای از شعرهای عاشورایی است معرفی شد.
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
کد خبر: 811482
هم زمان با آغازین روزهای ماه محرم و ایام بزرگداشت محتشم کاشانی؛ شاعر و مرثیه سرای اهل بیت(ع)، ترکیب بند این شاعر قرن دهم هجری در رثای امام حسین(ع) و یاران ایشان در ادامه سلسله جلسات خوانش متون کهن مورد تفسیر و بررسی قرار گرفت.
نظر شما