به گزارش قدس آنلاین، مکملهای غذایی و دارویی اگرچه از نظر اثربخشی با هم تفاوت دارند؛ اما بهصورت عمومی این دو واژه برخی مواقع بهجای یکدیگر اطلاق میشوند. این مکملها شامل انواع ویتامینها، موادمعدنی و ریزمغذیها هستند که در پیشگیری و درمان برخی بیماریها کاربرد دارند و لازم به ذکر است که مکملهای غذایی با دزی کمتر از دز مکملهای دارویی بیشتر در بحث پیشگیری از بیماریها استفاده میشوند.
این فرآوردهها شامل انواع مختلفی از مکملهای ورزشکاران، سالمندان، کودکان، زنان باردار و زنان شیرده و غیره هستند. بخش قابلتوجهی از این مکملها در ایران به مکملهای ورزشی و زیبایی(پوستومو، لاغری و چاقی) تخصیص داده میشود بهطوریکه آمار سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمغذایی ایران نشان میدهد در چندسال اخیر تولید و مصرف مکملهای ورزشی و زیبایی افزایش دو تا سهبرابری داشته است.
بررسیها از آمارهای مستند نشان میدهد گردش مالی مکملها در کشور در سال۱۴۰۰ به بیش از ۱۱هزارمیلیاردتومان رسیده است؛ رقمی که تا سال۱۳۹۷ کمتر از دوهزار میلیاردتومان بوده است. اگرچه تورم و افزایش قیمتها در افزایش رقم گردش مالی این حوزه تاثیر زیادی داشته؛ اما تحلیل دادهها حکایت از آن دارد که شیوع کرونا در افزایش مصرف و به تبع آن در افزایش گردش مالی این حوزه تاثیر قابلتوجهی داشته است.
برای نمونه، گردش مالی مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن بین سالهای ۹۷ تا ۹۹ بیش از ۸برابر شده و به ۳هزارمیلیاردتومان رسیده؛ این درحالی است که این مکملها صرفا نقش تقویتکننده سیستم ایمنی دارند و دارای اثرات ضدکرونایی نبوده و در سطح جهان نیز هیچگاه وارد پروتکلهای درمانی اصلی کرونا نشدند.
یک بازار ۱۱ هزارمیلیاردتومانی
براساس آمار استخراجشده از گزارش عملکرد سندیکای مکملهای رژیمغذایی ایران در سال۱۴۰۰ بهصورت کلی بهای تمامشده تولید(قیمت کارخانه یا تولیدکننده) مکملها بیش از ۷هزارمیلیاردتومان بوده که با احتساب سود سیستم توزیع و داروخانهها که در صنعت دارو و آرایشی بهداشتی بین ۴۰ تا ۴۵درصد برآورد میشود (طبق گزارش شرکتهای دارویی) گردش مالی یا مجموع قیمت مصرفکننده این صنعت در حدود ۱۰هزار و ۴۰۰میلیاردتومان خواهد بود.
البته این آمار صرفا تولید داخلی مکملها را شامل میشود. براساس اطلاعات منتشرشده در گمرک ایران، ارزش ریالی واردات مکملهای غذایی نیز در سال۱۴۰۰ بیش از ۸۰۰میلیارد تومان بوده است، درواقع در سال۱۴۰۰ مصرف مکملها در کشور حدود ۱۱هزار و ۱۰۰میلیارد تومان تخمین زده میشود. این حجم از گردش مالی البته برای فروش با قیمتهای قانونی است؛ چراکه در این صنعت برخلاف صنعت دارو، قیمتها چندان رصد نمیشوند و فروش خارج از شبکه و غیررسمی بهویژه در حوزه مکملهای ورزشی و غیره بسیارشایع است.
بازار ۶۰۰ میلیاردی مکملهای ورزشی
اگر اهل باشگاه رفتن باشید حتما با مکملهای ورزشی آشنا هستید؛ مکملهایی که برای افزایش سوختوساز بدن، تقویت عضلات و بدنسازی استفاده میشوند. پروتئین وِی، کراتین، بتاآلانین و الکارنیتین از مهمترین این مکملها هستند اگرچه گاهی از داروهایی جهت افزایش انسولین در بدن و عضلهسازی نیز در باشگاهها با رویکرد نادرستی استفاده میشود ولی این داروها بهصورت معمول در دسته مکملهای ورزشی قرار نمیگیرند.
براساس آمار منتشرشده سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمغذایی در سال۱۴۰۰ برآورد میشود بیش از ۸۶میلیون عدد فرآورده مکمل ورزشی با ارزشی در حدود ۳۸۹میلیاردتومان به شرکتهای پخش تحویل داده شده است که با در نظر گرفتن ۴۵درصد سود شرکتهای پخش و داروخانهها، ارزش نهایی یا گردش مالی این فرآوردهها به بیش از ۵۶۴میلیارد تومان خواهد رسید! نکته جالبتوجه آنکه ارزش تولید مکملهای ورزشی در سال۱۳۹۸ معادل ۸۳میلیاردتومان و ارزش نهایی فرآوردهها معادل ۱۲۱میلیاردتومان بوده است.
اگرچه رشد صعودی بازار فروش و مصرف مکملهای ورزشی پس از شیوع کرونا و عدم فعالیت باشگاهها با روندی آرام پیش رفت ولی بهنظر میرسد این بازار همچنان داغ است و حتی سود بیشتری نسبت به مکملهای درمانی عاید شرکتهای تولیدکننده و پخش میشود.
مکملهای زیبایی؛ صدرنشین تولید!
حال اگر از مکملهای ورزشی و مصرفکنندگان آنکه عموما آقایان هستند عبور کنیم مشاهده میشود که در حوزه مکمل های زیبایی، بانوان سهم غالب را در آن دارند، البته این امر بدان معنی نیست که مصرفکنندگان مکملهای زیبایی -که شامل محصولات مرتبط با پوست و مو و ناخن میشود- فقط خانمها باشند ولی مشاهدات میدانی و موارد مصرف این فرآوردهها نشان میدهد برخلاف مکملهای ورزشی که بین آقایان دارای طرفدار است، بانوان از مکملهای زیبایی بیشتر استفاده میکنند. نکته جالبتوجه در این زمینه آن است که از نظر حجم تولید انواع مکمل، مکملهای زیبایی در صدر تولید مکملها قرار دارند.
بهطوری که براساس آمار سندیکای مکملهای غذایی در سال۱۴۰۰ بیش از ۷۳۲میلیون عدد مکمل پوست، مو و ناخن به ارزش تولید هزار و ۲۱۳میلیاردتومان و ارزش نهایی(قیمت مصرفکننده) یا گردش مالی هزار و ۷۵۸میلیاردتومانی در بازار مکملها داشته است. به عبارتی، یعنی حدود پنجبرابر بیشتر از مکملهای درمانی و ضروری! بهعنوان مثال در سال۱۴۰۰ فقط ۱۵۵میلیون عدد مکمل مصرفی در دوران بارداری به ارزش نهایی ۴۳۴میلیارد تومان به فروش رسیده است؛ تعدادی حدود یکپنجم تعداد تولید مکملهای زیبایی!
۲۰۰ میلیارد تومان مکمل برای چاقی و لاغری
اما داستان مکمل ها به همینجا ختم نمیشود؛ بین مکمل های مورد استفاده، مکملهای تناسباندام که کاربردهای دوگانه ورزشی و زیبایی نیز میتوانند داشته باشند و سالانه بخش قابلتوجهی از بازار مکملها را بهخود اختصاص میدهند در دو گروه فرآوردهها که شامل مکملهای چاقی و لاغری است در سال۱۴۰۰ به ترتیب به تعداد ۱۵میلیون و ۶میلیون محصول تولید شدهاند که مجموع ارزش نهایی آنها معادل ۱۹۸میلیاردتومان بوده است. البته ذکر این نکته نیز لازم است که مکملهای تناسباندام و زیبایی در برخی مواقع کاربرد درمانی و ضروری نیز دارند اما بهصورت کلی کاربرد درمانی برای این فرآوردهها مطرح نیست.
کرونا گردش مالی مکملهای تقویتی را ۸ برابر کرد
پس از آغاز و شیوع کرونا در ایران در اواخر سال۱۳۹۸ مصرف مکملهای تقویتکننده سیستم ایمنی مانند ویتامینC، ویتامینD، سلنیوم، زینک و غیره افزایش پیدا کرد؛ بهطوری که در ابتدای شیوع کرونا ادعا میشد این مکملها در روند درمانی بیماران مبتلا به کرونا موثرند درحالی که تحقیقات بعدی ثابت کرد این ادعا کذب است و مکملها هیچ تاثیری در بهبود بیماری ندارند. بهعبارت سادهتر، این مکملها صرفا نقش تقویتکننده سیستم ایمنی دارند و دارای اثرات ضدکرونایی نیستند و هیچگاه وارد پروتکلهای درمانی اصلی کرونا نشدند.
اما باوجود عدم تایید اثرات مکملها بر درمان کرونا توسط نهادهای بهداشتی جهان و ایران اما همچنان روند صعودی مصرف این فرآوردهها تا همین امسال ادامه دارد. تا جایی که حتی در برههای قرصهای ویتامینC در داروخانهها با کمبود مواجه شد!
براساس آمار، تعداد مکملهای تقویتکننده سیستم ایمنی از سال۹۷(قبل از شیوع کرونا در ایران) تا سال۹۹(اوج شیوع کرونا در ایران) رشد سهبرابری داشته و علاوهبر آن ارزش گردش مالی این بخش نیز در همین زمان با رشد بیش از ۸برابری مواجه بوده است!
روند الگوی تولید و مصرف این مکملها از سال۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ منطبقبر روند صعودی و نزولی بیماران کرونایی در کشور است. از سال۹۸ تا ۹۹ در اوج کرونا مصرف فرآوردههای تقویتکننده سیستم ایمنی افزایش و پس از آن(با کاهش بیماران کرونایی) با شیب کم، روند نزولی داشته است. طبق آمارهای سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمغذایی، در سال۱۴۰۰ تعداد مکملهای تولیدی عرضهشده در بازار ۸۵۸میلیارد و ۱۵۰میلیون عدد بوده که این تعداد در سال۱۳۹۹ حدود ۲میلیارد و ۱۰۶میلیون عدد، در سال۱۳۹۸ حدود ۹۷۷میلیون عدد و در سال۱۳۹۷ نیز ۶۸۸میلیون عدد بوده است.
گردش مالی این بازار نیز از ۳۶۷میلیاردتومان در سال ۹۷ به ۸۷۹میلیاردتومان در سال۹۸، به ۳هزار و ۶۱میلیارد تومان در سال۱۳۹۹ و به ۱۳۵۹میلیارد تومان در سال۱۴۰۰ رسیده است. بهعبارتی، بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ گردش مالی مکملهای تقویت سیستم ایمنی ۸.۳برابر شده است.
مصرف این مکملها علاوهبر آنکه اثرات اثباتشدهای در بهبود کرونا ندارند در مصرف طولانیمدت نیز میتوانند عوارضی بهدنبال داشته باشند. بهعنوان مثال مصرف بیرویه ویتامینD و ویتامینC بهعنوان دو مکمل پرمصرف پس از شیوع کرونا میتوانند به ترتیب باعث دردهای استخوانی، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و تکرر ادرار، ایجاد سنگهای کلیوی و حتی در موارد شدید مسمومیت باعث مرگ شود؛ همچنین ویتامینهای محلول در آب مانند ویتامینث در موارد مصرف بیرویه باعث آسیب به سیستم گوارشی و کلیوی میشوند.
منبع: فرهیختگان
نظر شما