انتخابات

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حوزه و دانشگاه دو بال برای پیشرفت و اعتلای جامعه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند.

تولیت آستان قدس رضوی: حوزه و دانشگاه، دو بال اعتلای تمدن نوین اسلامی هستند

به گزارش قدس خراسان آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مروی ظهر امروز ۲۷ آذرماه در آئین بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حوزه و دانشگاه دو بال برای پیشرفت و اعتلای جامعه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی هستند. امروز فرصت حضور روحانیون در دانشگاه را فرصت گرانبهایی می‌دانیم که باید این فرصت را بسیار مغتنم و ارزشمند دانست.

تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: مسئولیت سنگین بر دوش روحانیت از جهت نشر معارف دین و هدایت مردم، خصوصاً قشر فرهیخته و تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد و حوزه و دانشگاه دو بالی هستند که کشور و جامعه را به سمت و سوی تمدن، رشد و حرکت می‌دهند که اگر این دو بال هماهنگ نباشند، پرواز نافرجام می‌ماند.


وی گفت: عالم دین، طلاب، روحانیان، فرهیختگان و دانشگاهیان که در عصر خود زندگی می‌کند، باید از آنچه در لایه‌های پنهان جامعه می‌گذرد خبر داشته باشد. عالمان طول تاریخ که در قله‌های فقه، تفسیر، رجال و فلسفه بودند هم از مسائل جامعه و مبتلا به مردم غافل نبودند.


حجت الاسلام مروی تصریح کرد: مرحوم علامه مجلسی در قله حدیث، فقه، رجال، تفسیر و کلام قرار دارد. اما بازنگری بر کتاب‌های او نشان می‌دهد کتاب‌های او صرفاً جمع آوری حدیث نیست؛ بلکه در بسیاری از مواقع، علامه بر حدیث پاورقی زده است و تاملات دارد، بنابراین عالم جامعه از مسائل روزمره مردم کوچه و بازار نیز غافل نیست. علاوه بر مسائل حدیث، فقه، تفسیر و کلام برای مردم کوچه و بازار هم می‌نویسد.

تولیت آستان قدس رضوی: حوزه و دانشگاه، دو بال اعتلای تمدن نوین اسلامی هستند

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با یادآوری خاطره‌ای از شهید مطهری عنوان کرد: مرحوم شهید مطهری (ره) در فقه، فلسفه، تفسیر و علوم اجتماعی در قله است و شرح منظومه و کتاب اصول فلسفه دارد و به لحاظ فلسفی فقهی از بهترین شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی است و با اینکه در این تراز علمی قرار دارد، اما داستان راستان را نوشته است.


وی در ادامه گفت: شهید مطهری با این اخلاق خود نشان می‌دهد که اگر آثار او برای بخشی از جامعه است، اما از توده مردم نیز غافل نیست و این نمایش بینش درست و درک صحیح شهید مطهری (ره) است که متوجه می‌شویم مطهری به واسطه ارتباط با قشر دانشگاهی و علمای حوزه، آگاه به زمان و زمانه است.


حجت الاسلام مروی یادآور شد: مجله زن روز آن ایام، علیه مقام شامخ زن، مقاله‌ای انحرافی می‌نویسد اما شهید مطهری (ره) با آن جایگاه علمی، به این مقاله برای آگاه شدن مخاطب پاسخ می‌دهد و این کار او در آن ایام اعجاب آور قلمداد می‌شود.



تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد: شهید مطهری، مرحوم آیت الله مفتح (ره) و شهید بهشتی همه فهم و درک صحیح از مسائل زمانه را به سبب حضور موثرشان در فضای جامعه داشتند، عالمان ما طول تاریخ، در پرتو بینش درست، حوزه نفوذشان نه یک منطقه بلکه یک کشور و یک ملت آنهم برای همه دوره‌های تاریخ شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمد امامی، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است. این دانشگاه با هدف حوزه‌ای دانشگاهی تأسیس شد که در این دانشگاه هم ارزش‌های حوزوی و هم شیوه‌های دانشگاهی برای تعالی دانشجویان استفاده می‌شود.


سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: فارغ التحصیلان این دانشگاه عالمان، طلاب و روحانیانی هستند که به رشته‌های حوزوی و دانشگاهی مسلط هستند.

حجت الاسلام و المسلمین امامی عنوان کرد: دانشجوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم طلبه‌ای دانشجو و هم دانشجویی طلبه است که تمامی دروس کامل هر دو حوزه و دانشگاه را می‌گذراند و تنها دانشگاهی در سراسر کشور است که در هر مقطع تحصیل تمامی دروس دانشگاهی و حوزوی را در برنامه خود دارد.


سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پایان اظهار کرد: امیدواریم در آینده فارغ التحصیلان این دانشگاه بتوانند در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، علمی افتخار آفرین باشند و روز به روز به سوی اهداف خود حرکت کنند.

همچنین در این مراسم از مجموعه «مجاوران خورشید» و کتاب «بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا (ع)» رونمایی شد.


«مجاوران خورشید» مجموعه روایت داستانی از زندگی شهدای طلبه و دانشجوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که در ۱۷ جلد به تشریح زندگی ۲۱ شهید این دانشگاه پرداخته است.


کتاب «بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا (ع)» اثر دیگر رونمایی شده در این مراسم بود که این مجموعه ۸ جلدی، حاصل ۲۱ پایان نامه دانشجویی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که در قالب کتاب به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.