به گزارش قدس آنلاین، بلیت سینماها در سال جاری، بسته به درجه ۱، ممتاز و مدرن بودن، از ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان تعیین شد. قیمتی که اگرچه ۵۰درصد افزایش بهنسبت سال گذشته را شاهد بود اما باز هم سینما و فیلم دیدن را در زمره ارزانترین تفریح و سرگرمی ایرانیها قرار داد.
برای سال آینده اما قیمت بلیت با افزایش همراه خواهد بود. اینکه این افزایش به چه میزان خواهد بود، هنوز اعلام رسانهای نشده است اما برخی گمانهزنیها، خبر از بلیتهای ۶۰ یا ۷۰ هزار تومانی برای سال آینده میدهند که اگرچه همچنان سینما را در تراز ارزانترین تفریح قرار میدهد اما با توجه به قدرت اقتصادی مردم و اینکه سینماها برای سالهای اخیر، تاحدودی از سبد خانوارها خارج شده، باید مشوقهایی را برای مخاطبان در نظر گرفت تا ضرب بلیت ۶۰ یا ۷۰ هزار تومانی، آمار مخاطبان سینما را با کاهش مواجه نکند.
البته که در این بین، نمیتوان ایراد یا انتقادی را به افزایش قیمت بلیت مطرح کرد. قیمت تمامی مواد و موارد مربوط به سینما با افزایش مواجه بوده و در این شرایط، حاملهای مربوط به بخشهای تولید، توزیع و نمایش نیز با افزایش توام شده است.
این شرایط سبب شده تا تعادل درستی میان وضعیت تولید فیلم، سالنداری و پخش آن با بضاعت خانواده برقرار نباشد. اما آیا این عدمتعادل، باید به معنای نابودی ارتباط مخاطب با سینما تلقی شود؟ قطعا خیر.
در ادامه، به ۵ پیشنهادی میرسیم که سبب خواهد شد تا سینماها با وجود افزایش قیمت بلیت برای سال آینده، با خطر کاهش مخاطب مواجه نشوند.
۱.افزایش روزهای نیمبها
یکی از بهترین پارادایمهای حفظ مخاطب سینما، افزایش تعداد روزهایی است که طی آن بلیت به صورت نیمبها عرضه میشود. هماکنون هم آمار بهترین روزهای سینمایی کشور، متعلق به سهشنبهها است. سهشنبههایی که بیتوجه به شرایط جوی، فصل امتحانات، فصل فوتبال و هر نابسمانی مترقیه و غیرمترقبه دیگر، بهترین روز سینمایی کشور در طول یک هفته در تمام ۴ فصل سال است. بنابراین کاملا طبیعی است که تکثر روزهایی با بلیت نیمبها، قطعا به افزایش مخاطب سینما خواهد انجامید.
در حال حاضر، سهشنبهها، پنجشنبهها و جمعهها، ۳ روز خوب سینمایی کشور هستند. با اضافه شدن یک روز نیمبهای دیگر، تعداد این روزها، به ۴ روز در هفته افزایش خواهد یافت و جریانی که در اثر این استقبال پدید خواهد آمد، قطعا بر روی ۳ روز دیگر هفته، تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت و سینما را بیش از ماههای اخیر، به دغدغهای برای مخاطبان آن تبدیل خواهد نمود.
بنابراین یکی از موثرترین و مهمترین مسیرهایی که سبب افزایش تعداد مخاطبان سینما، ولو با افزایش قیمت بلیت خواهد شد، تعدد روزهای نیمبها به ۲ روز در هفته است.
۲. عملیاتی شدن طرح بلیت شناور
طرح بلیت شناور، طرحی استاندارد و جهانی است که دههها در سینماهای کشورهای صاحب این صنعت به کار گرفته شده و اثرات فوقالعاده مثبتی بر گیشه جهانی داشته است. طرحی که در تابستان نیز در مورد چند فیلم عملیاتی شد و علیرغم تاثیرات خوب و رشد میزان فروشی که داشت، متاسفانه تداوم نیافت.
حالا اما و با گران شدن قیمت بلیت، لزوم اجرایی شدن این طرح، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. ربطی هم به تعداد روزهای نیمبها ندارد. بر پایه این طرح، قیمت بلیت سینماها، در روزها و سانسهای مختلف، متغیر خواهد ماند و اقشار بیشتری میتوانند در ساعات مختلف یک هفته، از فیلمهای روی پرده استقبال به عمل بیاورند.
این یک توفیق اجباری برای سینمای ایران است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ که قیمت بلیتها افزایش پیدا میکند، این طرح بینالمللی نیز در ایران اجرایی شده تا علاوه بر عدمریزش مخاطب، یک طرح استاندارد در سینمای ایران، عملیاتی و نهادینه شود.
۳. رونق اکرانهای مردمی
اکرانهای مردمی، شاید بر روی کاغذ، یک طرح فانتزی و سرگرمکننده باشند اما همین طرح، تاثیرات شگرفی بر گیشه سالیانه سینمای کشور دارد. نخست آنکه گیشه آن روز فیلم، تحت تاثیر این اکران مردمی، با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد. تجربه نشان داده که در برخی موارد، گیشه روزانه برخی فیلمها بر اثر چنین ابتکارعملی، تا بیش از ۱ میلیارد تومان نیز رسیده است.
نکته مهم بعدی، جریانسازی موثری است که آن فیلم از بابت این اکران مردمی، به دست خواهد آورد. این جریانسازی که ابعاد متنوع تبلیغاتی دارد، سبب میشود تا شبکههای مجازی از تصاویر این اتفاق پر شده و یک موج رسانهای موثر برای آن فیلم به راه بیفتد که سبب برجسته شدن آن اثر نزد مخاطبان شده و بهاینواسطه، استقبال خوبی از فیلم به عمل میآید.
در روزگار گرانی مفرط ابزارهای تبلیغاتی، اکرانهای مردمی، موثرترین روش تبلیغاتی برای یک فیلم محسوب میشوند که تا پایان تابستان، بهصورتی جدی برای تمام آثار روی پرده اعمال میشد. بنابراین با مهیا شدن شرایط این مدل اکران برای تمامی آثار، مخاطبان سینما نیز با رشد خوبی مواجه خواهند شد.
۴. تمدید مشوقها در مسیر اکران
یکی از تدابیری که سبب شد تا سینما، از رخوت پائیزی خود جدا شده و به رونق خوبی طی ۲ ماه اخیر برسد، مشوقهایی بود که از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش برای آثار پرمخاطب در نظر گرفته شد. این مشوقها که سرفصلهای مالی و حمایتی خوبی دارد، صاحبان برخی از آثار پرمخاطب را ترغیب کرد تا اثر خود را به روی پرده بفرستند. اتفاقی که البته بیجواب نماند و سبب شد تا مخاطبان سینما طی ۲ ماه اخیر، با رشد قابلتوجهی همراه شوند.
این سیاست، قطعا برای سال آینده نیز باید با قدرت تداوم پیدا کند. سینمای ایران در هر فصل، باید فیلمهای پرمخاطبی به روی پرده داشته باشد تا بتواند تعداد مخاطبان بیشتری را به سمت سینماها گسیل دارد. ترفندی که قطعا با ارائه مشوقهای درست و هوشمندانه، شتاب بیشتری به خود گرفته و تمام طرفها را راضی نگهمیدارد.
۵. تمرکز بر تبلیغات بهینه تلویزیونی
یکی از پارامترهای مهم افزایش مخاطبان سینما، استفاده از ظرفیتهای تبلیغاتی تلویزیون است. تجربه نشان داده که هر زمان تلویزیون، نسبت به تبلیغ تولیدات سینمایی، همت بیشتری به خرج داده، تعداد مخاطبان سینما، در هر دورهای، با رشد خیرهکنندهای مواجه شدهاند.
ریاست سازمان سینمایی طی ماههای اخیر، توافق خوبی با مدیریت سازمان صداوسیما در جهت تبلیغات متکثر تولیدات سینمایی داشته است اما برخی سنگاندازیهای تلویزیون در مسیر این نوع تبلیغات، با نارضایتی صاحبان آثار سینمایی همراه شده است. درنتیجه، صاحبان آثار عنوان کردهاند که این شکل تبلیغات نتوانسته آن تاثیرات بهینه و مطلوب را در مسیر دیده شدن بیشتر فیلم داشته باشد.
بنابراین باید با تعریف سازوکاری جدید، زمینه را به سمتی پیش برد که تلویزیون به عنوان یک بال کمکی موثر، تعداد مخاطبان آثار سینمایی را با افزایش مواجه نماید. ظرفیتهای پیدا و پنهان تلویزیون، این قابلیت را دارند که تعداد مخاطبان یک فیلم را با یک تبلیغات موثر، به چندبرابر افزایش دهند بنابراین باید از این بستر، نهایت استفاده را به عمل آورد و از آن در جهت رونق سینما استفاده کرد.
این ۵ پارامتر، قطعا مخاطبان سینما را با رشد مطلوبی مواجه خواهند کرد. ۵ پارامتری که تمامی خلاهای کنونی روند استقبال را پر کرده و سبب خواهند شد تا سینمای ملی، حداقل در بحث مخاطب، به یک ساحل امن برسد و مسیر صنعتیشدن آن، بسیار هموارتر و امیدبخشتر از آنچه تاکنون بوده، طی شود.
نظر شما