یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح‌های جنگل‌کاری در سطح جهان به طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ درصد تلفات دارد.

میزان تلفات طرح‌های جنگل‌کاری در ایران کمتر از متوسط جهانی است

وی به ایلنا گفت: تلفاتی که در کاشت انبوه درختان پدید می‌آید به دلیل مسائل ژنتیکی است که گاهی در خود نهال‌ها وجود دارد و سبب می‌شود نهال‌ها به اندازه کافی رشد نکنند؛ در واقع، این اتفاق ربطی به شیوه نگهداشت یا آبیاری نهال‌ها ندارد، بلکه به دلایل طبیعی رخ می‌دهد. البته در طرح‌های جنگل‌کاری که در دهه‌های اخیر در ایران اجرا شده است، میانگین تلفات کاشت درختان تنها ۲۵ درصد بوده است؛ این یعنی میزان تلفات طرح‌های جنگل‌کاری در ایران از متوسط جهانی کمتر است. امیدواریم در طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز شاهد تلفات کمتر از ۲۵ درصد باشیم.

مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت تحت هر شرایطی سالیانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید خواهد شد و این نهال‌ها نیز حتماً کاشته خواهند شد، اما ممکن است به صورت طبیعی تعدادی از این نهال‌ها تلف شوند. ولی نکته مهم این است که ظرفیت نهالستان‌های سازمان منابع طبیعی، بسیار بیشتر از تولید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال است و اگر ما بتوانیم در آینده از تمام پتانسیل نهالستان‌ها استفاده کنیم، حتماً در سال‌های آتی بیش از این رقم نهال تولید خواهیم کرد. همچنین ما برای افزایش تولید نهال در سال‌های آینده می‌توانیم از ظرفیت روستاها نیز استفاده کنیم، زیرا اگر در هر روستا تنها از یک عرصه به مساحت یک هزار متر مربع برای تولید نهال استفاده شود، سالانه می‌توان ۴۰۰ میلیون نهال فقط در روستاهای کشور تولید کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.