کارشناس بازار خودرو می گوید: شرکت ایران خودرو دو محصول پر تقاضای پژو ۴۰۵ و سمند را از سبد خودش حذف کرده و از آن طرف هم سایپا خودروی تیبا را حذف کرد که این سه خودرو ارزان‌ترین و پرتقاضاترین خودروهای این شرکتها محسوب می شدند.

حذف خودروهای ارزان و پر تیراژ در سال ۱۴۰۲/ راهبرد وزارت صمت نگاه به خارج

کارشناس بازار خودرو می گوید: مهم‌ترین راهبرد وزارتخانه صمت در این جمله خلاصه می شود که  فشار به صنعت داخلی و از انطرف چشم امید داشتن به خارج از کشور. نگاه وزارت صمت برای کنترل بازار این طور بود که نگاه به توافقات داشت و بحث‌های سیاسی که بتواند از کنار این توافقات افزایش تولید خودروهای مونتاژی داشته‌ باشد و  از ان طرف محدودیت‌های ارزی کمتر بشود و عرضه‌ خودروهای وارداتی را هم داشته باشیم تا بدین شکل بازار تعدیل بشود.

ابراهیم شجاعت در گفت و گو با خبرنگار قدس می افزاید: با این تفاسیر، به هر حال توافقات فرجامی سرانجامی نرسید و خودروهای مونتاژی تیراژ آنچنان بالایی نداشتند،   واردات هم علی‌رغم تمام وعده‌هایی که داده شد هنوز به سرانجام نرسیده است و صرفا ان فشار به صنعت داخلی آمد و از جهتی هم خوب بود که  توانمندی صنعت داخلی بالاتر رفت و توانست رکوردهای تولید خودش را جابجا بکند.

بازی دو سر باخت قیمت گذاری دستوری

کارشناس بازار خودرو گفت: سیاست قیمت گذاری دستوری به یک بازی دو سرباخت برای ما مبدل شده است.

شجاعت می گوید: در بحث قیمت‌گذاری و عرضه ما متاسفانه تمام روش‌های عرضه امان تا کنون بنا به دلایل مختلف شکست خورده اند.

وی می گوید: عرضه‌ای که به شیوه قرعه کشی اجرا شد و ثبت نام ها در آن، از مرز ۹ میلیون نفر گذشت یا سیاست دیگری که اتخاذ شد بورس کالا بود که به دلیل عدم اجرای صحیح و عدم شناخت لوازم عرضه موفقیت امیز نبود و ما امروز شاهدیم که در بحث قیمت به سرانجام درستی نرسیده ایم.

عبور از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو

وی با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور و عبور از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سالی که گذشت گفت: مهمترین سیاستی که اتخاذ شد و درست بود، عدم تولید خودروهای ناقص بود که خودروهای کف پارکینگ خودروسازان را جمع کرد و باعث شد که از یک طرف خودروی ناقصی در کشور تولید نشود و از ان طرف مشکل سرمایه‌ در گردش خودروسازان که برطرف شد.

وی می گوید: می شود گفت در سال گذشته در بحث تولید اتفاقات خوبی افتاد و شاید مهترین مساله ای که ما داریم این است که بعضی  از گلوگاه‌ها هنوز به ما اجازه تولید بیشتر را نمی دهد و از ان طرف یک ‌سری گلوگاه‌های ایجاد شده در عرضه مثل بحث لجستیک که عرضه رابا مشکل مواجه کرده است.

حذف خودروهای ارزان و پر تیراژ

شجاعت توضیح می دهد: در سالی که از سر گذراندیم، خودروسازان محصولاتی را از رده خارج کردند، شرکت ایران خودرو دو محصول پر تقاضای پژو ۴۰۵ و سمند را از سبد خودش حذف کرد و دو محصول جدید را معرفی کرد. از ان طرف هم سایپا خودروی تیبا را حذف کرد که این سه خودرو ارزان‌ترین و پرتقاضاترین خودروهای این شرکتها محسوب می شدند.

این کارشناس خودرو می افزاید: خودروهای جدیدی که این شرکت ها برای جایگزینی این خودروها معرفی کردند اصلا خودروهایی نیستند که قرار باشد در  ان بازه قیمتی در بازار  نقش ایفا کنند و این نشان می دهد که خودروهای خودروسازان ما قرار است روز به روز قرار است گران تر بشود که شاید یکی از مهترین دلایلش هم بحث استانداردها باشد. چرا که خودروهای قدیمی دیگر نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند و خودروهای جدید با استانداردهای بالاتر هم طبیعتا قیمت بالاتری دارند.

محصولات جدید خودروسازان از ۴۲۵ تا آریا

وی می گوید: ایران‌خودرو به جای محصولات از رده خارج شده، محصول ۴۲۵ یا همون ریرا را معرفی کرد به علاوه محصول تی اف ۲۱ که قرار است جایگزین خودروی ۲۰۶ در سال آینده بشود. این خودرو وقتی که قرار بود رونمایی بشود متاسفانه هنوز کامل نشده بود و زودتر از موعد رونمایی شدند که شاید علت اصلی این مساله هم بحث های سیاسی بود که امیدواریم در سال آینده تکرار نشود.

وی می گوید: ساپیا هم دو محصول آریا و سهند را به بازار معرفی کرده است. ولی هنوز تولید نشدند و احتمالا سال آینده جایگزین خودروهای فعلی مثل ساینا و کوییک بشوند.

این تحلیلگر بازار خودرو می گوید: داده‌های بورسی را که در سایت کدال موجود است در مورد صادرات ایران خودرو و سایپا در ده ماه اول سال ۱۴۰۱  استخراج شده است، ایران خودرو در این مدت ۱۲۹۹ دستگاه و شرکت سایپا ۱۹۳۸ دستگاه خودرو را صادر کرده بودند که در مجموع چیزی حدود ۳۲۳۷ دستگاه بود که ارزش ریالی این صادرات هم چیزی حدود ۴۶۹  میلیارد و ۴۳۵  میلیون تومان بود که  معادل ۱۰.۵  میلیون دلار  است. در صورتی که اعداد بسیار بالاتری معادل ۷۰۰ میلیون دلار برای این امر اعلام شده بود.

شجاعت با اشاره به اینکه صادرات ما در این حوزه حتی از سال‌های گذشته کمتر هم شده است می افزاید: مهمترین دلایل این امر می تواند قیمت تمام‌شده بالا و غیر رقابتی بودن نرخ خودروها ست.

چهار مانع صادرات خودرو در کشور

وی با اشاره به اینکه چهار مساله‌ اصلی وجود دارد که ما مانع صادرات خودرو محسوب می شود می گوید: بحث  قیمت تمام شده‌ بالا و غیر رقابتی، مشکلاتی که در اخذ استانداردها داریم، تامین مالی و بحث تبادلات مالی در صادرات است که گریبان خودروسازهای ما را گرفته است و مساله آخر بحث افزایش شدید هزینه‌های لجستیک به خصوص برای کشور در دریای خزر است که با توجه به جنگ اوکراین هزینه ها به شکل سرسام اوری برای انتقال خودرو و قطعات افزایش یافت.

وی می گوید: در بحث روسیه هم اگر بخواهیم اشاره ای داشته باشیم باید بگویم دو مساله‌ اساسی وجود دارد که شاید این توافقات و تفاهم‌نامه‌هایی که با کشوری مثل روسیه، بلاروس انجام شده به سرانجام نرسد یکی اینکه خود طرف روسی، نگاه کوتاه مدتی  به شرکای ایرانی خود دارد و توی بخش خصوصی آنها امیدهایی برای پایان جنگ و از سرگیری روابط با غرب یا جایگزینی غرب با کشور چین وجود دارد و کمتر به سمت خودروسازی کشور ما نگاه می کنند.

وی می افزاید: از این طرف هم  در صنعت داخل خودمان و شرکت‌های داخلی باز عدم نگاه بلندمدت به بازار روسیه وجود دارد و بازار روسیه را بازار بزرگ و پایداری برای خودمون نمی‌بینیم و برنامه‌ریزی‌های صادراتی امان برای این کشور خیلی محدود است.

تکمیل زنجیره‌ ارزش خودروهای برقی در کشور

این کارشناس خودرو با اشاره به کشف یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم در کشور می گوید: این کشف یک مزیت رقابتی برای ورود به بحث ساخت باطری های لیتیومی است و موجب تکمیل زنجیره‌ ارزش خودروهای برقی در کشور می شود.

شجاعت با اشاره به اینکه ورود به صنعت خودروهای برقی محدودیت‌های اساسی دارد می افزاید:  مهمترین محدودیت‌ها مربوط به مباحث سرمایه‌گذاری  و تکنولوژی ها می شود که اگر سیاست درستی انتخاب بشود و بتوانیم شرکای راهبردی در این بخش پیدا بکنیم، احتمالا بازی برد بردی را خواهیم داشت.

وی درباره چشم انداز قیمت ها در سال ۱۴۰۲ می گوید: قطعا قیمت کارخانه افزایشی خواهد بود و در برخی از محصولات به بیش از ۷۰ درصد و در اغلب خودروها بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. منتهی اگر افزایش تولید همچنان با همین شیب ادامه پیدا کند و واردات هم تا یک حدی انجام شود احتمالا قیمتها توی بازار ریزشی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.