تحولات لبنان و فلسطین

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 885878

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ با راه اندازی سامانه ثبت سفارش برنج، زمان ثبت کاهش خواهد یافت، شرکت‌ها امکان رصد، تایید یا رد ثبت سفارش را پیدا می‌کنند و شفافیت و سرعت عمل برنامه‌ریزی افزایش و دقیق دنبال می‌شود.

ثبت سفارش‌های واردات برنج شفاف می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، همایش آموزشی شناسه کالا ، تجارت داخلی و سیستمی سازی سامانه ثبت سفارش برنج  امروز برگزار شد، پیش از این شناسه برنج به صورت عمومی ثبت می شد و پروسه IRC در سازمان غذا و دارو زمان بیشتری می برد اکنون هدف این است با صدور شناسه اختصاصی مشخصات برنج به شکل دقیق قابل ثبت و روند انجام واردات به شکل دقیق قابل مشاهده و پیگیری باشد و مراجعات حضور هم کاهش یابد.

میثم جاهدی مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با اشاره به مزایای استفاده از سامانه جامع اظهار داشت:با توجه به مشکلاتی که در ثبت سفارش برنج وجود داشت و عدم انطباق شناسه کالا با IRC در برخی موارد، از فروردین ماه با هماهنگی و همکاری خوب سه دستگاه به منظور ثبت سفارش برنج با همکاری و مشارکت بخش خصوصی موجب ایجاد تحولی در این بخش شد که دستاوردهای ارزشمندی دارد.

وی اضافه کرد:‌ اول اینکه با استفاده از این سامانه زمان ثبت سفارش کاهش خواهد یافت، همزمان شرکت ها امکان رصد و تایید یا رد ثبت سفارش را پیدا می کنند.موضوع بعدی شفافیت و سرعت عمل برنامه ریزی سالانه فصلی است که به صورت دقیق دنبال می شود. در حوزه برنج با توجه به اهمیت برنامه ریزی و زمان بندی، تخصیص منابع ارزی بر اساس میزان ثبت سفارش انجام می شود و در این روند جریان ورود کالا به کشور به شکل دقیق قابل رصد خواهد بود. یک مسئله هم شفاف سازی فرایندها با سیستمی سازی است که موجب کاهش مراجعات حضوری خواهد شد. در نهایت تسریع و شفاف سازی در این فرایند موجب جلوگیری از بروز سوء تفاهمات می شود.

جاهدی افزود:‌ شفافیت در تصمیم گیری و دست یابی به اطلاعات دقیق سیستماتیک همچنین حذف برخی افراد که به شکل دستی در این روند اثرگذار بودند موجب خواهد شد تصمیم گیری و سیاست گذاری بر اساس اطلاعات دقیق و با توجه به سهم بازار صورت بگیرد.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ به زودی و بعد از برنج موضوع واردات چای نیز مورد پیگیری قرار گرفته و در این سامانه راه اندازی خواهد شد. در نهایت خوشحالیم که فرایند ها در این روند ، سیستمی و منظم می شود.

ضرورت یکپارچه سازی سامانه های ملی

سالار ساکت نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران نیز گفت: یکی از مشکلات تا کنون این بوده که فرایندها در چند سامانه دنبال می شد و بعضا برای انجام ثبت سفارش لازم بود بارها اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و با گذشت چندین ساعت به هیچ نتیجه ای نمی رسیدید.

وی ادامه داد:‌یکپارچه شدن سامانه های ملی یکی از نیازهای ضروری در این بخش است. لازم است که بخش مورد نیاز در سامانه های بانک مرکزی و گمرک هم به این فرایند اضافه شود و همگی در سامانه جامع تجارت تجمیع شود و پنجره ای واحد به جهت انجام کلیه امورات واردات برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد شود. حقیقت این است که ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و لازم است کاغذ بازی ها در این بخش تمام شود.

وی با بیان اینکه دفتر خدمات بازرگانی جهاد و وزارت صمت می توانند در این بخش تصمیم سازی های بزرگی را رقم بزنند، افزود:‌ بازمهندسی فرایندها اهمیت زیادی دارد و می تواند ایرادات و اشکالات در جریان فرایند جاری را اصلاح کرده و موجب حذف گلوگاه ها و تسریع روند شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.