آوارگان فلسطینی در لبنان با برگزاری تجمعاتی به مناسبت روز جهانی پناهندگان بر حق بازگشت به سرزمین‌شان تاکید کردند.

تاکید آوارگان فلسطینی در لبنان بر حق بازگشت به سرزمین‌شان

به گزارش قدس آنلاین،  آوارگان فلسطینی در لبنان در روز سه شنبه به مناسبت روزجهانی پناهندگان مقابل مراکز سازمان آنروا و مراکز هماهنگی سازمان ملل تجمع کردند.

به مناسبت روز جهانی پناهندگان که مصادف با ۲۰ ژوئن  است  آوارگان فلسطینی تجمع و بر حق بازگشت به سرزمینشان تاکید کردند.

 در این  تجمع نمایندگان گروه‌های فلسطینی ، کمیته‌های مردمی، نهادهای اجتماعی و انجمن‌های مدنی و همچنین جمعیتی از آوارگان فلسطینی شرکت کردند.

«ابو احمد فضل» از اعضای ارشد جنبش حماس در سخنانی درباره اهمیت موضوع  رسیدگی به آوارگان فلسطینی از بعد سیاسی و اجتماعی صحبت کرد.

وی با بررسی شرایط سخت آوارگان فلسطینی خواستار اجرای قطعنامه‌های بین المللی در رابطه با بازگشت آن‌ها به سرزمین‌شان شد.

« غازی اسکندر» یکی از اعضای هیئت اداری انجمن شهرک کویکات در اردوگاه «برج البراجنه»  در بیروت، از آنروا خواست تا یک کمپین امدادی فوری برای کمک به پناهندگان فلسطینی سازماندهی کند.

«رامی منصور» به نمایندگی از آوارگان فلسطینی در  سوریه سخنرانی و طی  آن بر حق بازگشت فلسطنیان به سرزمین‌شان تاکید کرد و رنج آن‌ها را  در سطوح  انسانی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه از آنروا خواست تا به تعهدات خود در قبال آوارگان فلسطینی در سوریه عمل کند و برنامه امدادی فوری برای کمک به آنها را اجرا کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس  نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی پناهندگان اعلام کرد که آوارگان فلسطینی جزء جدایی ناپذیر ملت فلسطین هستند و سازمان‌های حقوق بشری باید با آنها ابراز همبستگی کنند.

این جنبش  تاکید کرد که اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و مردم فلسطین را در معرض خشونت، آوارگی، کشتار، ستم  و پاکسازی قومی قرار می‌دهد و رنج بیش از ۹ میلیون آواره فلسطینی را که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، افزایش می دهد.

در سال ۱۹۴۸ صدها هزار نفر از فلسطینیان به دلیل جنایات و کشتارهای رژیم صهیونیستی مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شده و در داخل و خارج از فلسطین اشغالی آواره شدند. در حال حاضر جمعیت فلسطینیان حدود ۱۴ میلیون ۳۰۰ هزار نفر است که ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آنها آواره هستند.

با استناد به داده‌های ثبت شده در آژانس امداد رسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی (اونروا)، تا پایان سال ۲۰۲۰ شمار آوارگان فلسطینی به ثبت رسیده در این سازمان بین المللی حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که ۲ میلیون نفر از آنها در کرانه باختری و نوار غزه زندگی می‌کنند.

با گذشت بیش از ۷۵ سال دوری از وطن، فلسطینیان هنوز رویای بازگشت به میهن را در سر دارند و حقشان را غصب شده می دانند. در سال ۱۹۴۸ مردم فلسطین از خانه هایشان بیرون رانده شدند و در جستجوی سرپناه، اقصی نقاط عالم را گشتند تا شاید در نهایت اندکی از درد غربت آنها کاسته شود.

نزدیک به ۳۰۰ هزار پناهنده فلسطینی در لبنان زندگی می کنند که قریب به ۴۳ درصد آنها در ۱۲ اردوگاه آوارگان در سراسر لبنان سکونت دارند. اردوگاه «نهرالبارد» در شمال، اردوگاه «رشیدیه» در صور، اردوگاه «عین الحلوه» در صیدا در زمره معروف ترین اردوگاه های این مناطق به شمار می روند. البته در بیروت پایتخت لبنان هم اردوگاه هایی چون «برج البراجنه»، «صبرا» و «شاتیلا» قرار دارد که از بزرگترین اردوگاه‌های منطقه به شمار می رود و در جنوب بیروت و مسیر فرودگاه این شهر واقع شده است.

«ابوایمن» از مسئولان محلی اردوگاه های فلسطینی در لبنان در گفت‌وگو با تسنیم   اعلام کرد که تقریبا حدود ۱۰۰۰ خانه هستند که فرسوده‌اند و هر لحظه ممکن است بر سر ساکنان آوار شوند. به سازمان ملل این موضوع را اعلام کردیم ولی پاسخ‌شان قابل قبول نبود و درخواست ما را به بهانه ی عدم وجود امکانات رد کردند. برای برق هم موتور خانه وجود دارد ولی باید هزینه زیادی پرداخت شود؛ مثلا ۲.۵ آمپر برق که یک لامپ و تلویزیون را روشن می کند ۱۲۰ دلار هزینه در ماه دارد. مشکل واقعا بزرگی است و در این قضیه به فلسطینی‌ها در لبنان ظلم می شود؛ هیچ کس پاسخی برای این مشکل ما ندارد. ۲۰ سالی هست که این مشکل را داریم.

اخیرا رسانه‌های مختلف اعلام کردند که سفارتخانه‌های کشورهای خارجی به ویژه کشورهای غربی در لبنان در ماه‌های اخیر تحرکات مشکوک خود را به منظور جاسوسی از داخل اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در خاک این کشور با هدف شناسایی فعالیت‌های جنبش اسلامی فلسطین (حماس) و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی آغاز کرده‌اند.

سفارتخانه‌های غربی تلاش دارند تا در پوشش سازمان‌ها و نهادهای امداد و کمک رسانی بین المللی ضمن نفوذ به داخل اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در خاک لبنان اطلاعاتی مهم همچون آمار خانواده‌های فلسطینی ساکن در این اردوگاه‌ها که از کمک‌های غذایی و بهداشتی بهره می برند را به دست آوردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.