رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری سالک در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص در مناطق روستایی هشدار داد.

سالک نمی کشد/ ابتلای ۱۴۰۰ نفر از ابتدای امسال

محمدرضا شیرزادی افزود: در سال گذشته ۱۲ هزار نفر به بیماری سالک در کشور مبتلا شدند و از ابتدای سال تاکنون میزان مبتلایان به این بیماری هزار و ۴۰۰ نفر است و هیچ مورد مرگ و میر نیز ناشی از آن گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه سالک بیماری بومی بوده که در تابستان شیوع بیشتری دارد، اظهار داشت: این بیماری به دلیل شیوع فراوان و پراکندگی آن در نقاط مختلف کشور دارای اهمیت فراوان بوده، مخزن آن موش های صحرایی و توسط ناقل پشه خاکی منتقل می شود و سالک نوع آنتروپونتیک که مخزن آن افراد مبتلا است و این بیماری در کانون های مختلف کشور به جز استان های شمالی و شمال غربی ، در ۱۹ استان وجود دارد.

شیرزادی ادامه داد: این بیماری ۲ تا چهار هفته پس از گزش پشه خاکی بصورت جوش کوچکی روی پوست انسان ایجاد شده و چهار تا ۱۲ ماه طول می کشد تا زخم آن بهبود یابد و سالک در افرادی که دچار اختلال سیستم ایمنی بدن مانند مبتلایان به دیابت و سرطان به شکل حاد بروز می یابد.

ضرورت استفاده از توری و لباس های آستین بلند

به گفته این رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان ، با توجه به فصل تابستان و مسافرت افراد به شهرهای مختلف از جمله مناطق روستایی توصیه می شود در این مناطق از مواد دور کننده حشرات استفاده کرده و استفاده از توری و پشه بند مناسب، پوشیدن لباس های ضخیم و آستین بلند نیز می تواند در پیشگیری از آن موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.