درست است که اقتصاد آمریکا به دلیل داشتن پشتوانه قدرتمندی همچون دلار به راحتی دچار فروپاشی نخواهد شد اما همراهی چین در تعیین خطوط اقتصادی می‌تواند کمک شایان توجهی به عبور اقتصاد جهان از یک بحران قریب الوقوع کند

پیگیری اهداف سفر کیسینجر به چین در گفت و گو با جواد منصوری / طمع پشت لبخند

سفر غیرمنتظره هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین و پا به سن گذاشته ایالات متحده به چین در حالی انجام شد که پیش از این، سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماه ژوئن به چین به گفته تحلیلگران عملا هیچ دست آوردی برای ایالات متحده در پی نداشت. سفر این دیپلمات کهنه کار به چین در حالی انجام شد که روابط بین دو ابرقدرت ماه‌هاست که با چالش مواجه شده است، اما دو طرف هنوز به شکلی محتاطانه  نسبت به از سرگیری گفتگوهای رسمی که بتواند پایه‌ای برای بهبود روابط ایجاد کند خوش بین هستند.

علی رغم غیرعلنی بودن سفر کیسینجر و تاکید وزارت خارجه آمریکا مبنی بر سفر وی به عنوان یک شهروند عادی و نه تحت حمایت دولت ایالات متحده، این سفر از نظر تحلیلگران بسیار مهم تلقی شد و مورد ارزیابی قرار گفت چرا که تقریباً ۵۲ سال قبل کیسینجر در سفری پنهانی به پکن در ژوئیه ۱۹۷۱ راه را برای عادی سازی روابط بین ایالات متحده و چین برای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده هموار کرده بود و امروز با گذشت بیش از نیم قرن، بسیاری در سراسر جهان، سفر کیسینجر به چین را راه حلی برای بازشدن گره سردرگم ایجاد شده بین پکن  واشنگتن می دانند.

دست آورد کسینجر جمهوری خواه برای دموکرات‌ها چیست؟

جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین در گفتگو با قدس در رابطه با اهداف سفر کیسینجر گفت: او در دهه 70 میلادی سازنده روابط جدید امریکا و چین بعد از سه دهه رکود در روابط دو کشور بوده و از آن زمان به بعد جمهوری خواهان روابط مناسبت تری نسبت به دموکرات ها با چین داشتند؛ جمهوری خواهان معتقدند که باید با چین رفاقت کنیم و منافع مشترک تعیین کنیم اما دموکرات‌ها به رقابت با چین اعتقاد دارند و از قدرت گیری چین ممانعت به عمل آورند.

به گفته منصوری به هر حال وضعیت امروز چین از جمیع جهات به گونه ای است که هر دولتی در آمریکا بر سر کار باشد نمی‌تواند پکن را نادیده بگیرد. با توجه به بن بست هایی که ایالت متحده در خاورمیانه، شرق اروپا و حتی شرق آسیا با آن مواجه شده است تلاش می‌کنند روابط شان را به گونه ای با چین تعدیل کنند و بر همین مبنا لوازم سفر کیسینجر را فرام آوردند تا به نوعی بتوانند معادله جدیدی  برای روابط فی مابین برسند.

سفیر پیشین کشورمان با اشاره به اینکه اگر دموکرات‌ها نسخه کیسینجر را برای بهبود بخشیدن به روابط با پکن جدی بگیرند قطعا شاهد تغییراتی در روند سیاست‌های آمریکا در قبال چین خواهیم بود و روابط این دو از رقابتی بودن به سمت رفاقتی بودن سوق پیدا خواهد کرد تصریح کرد: اما اگر سفر کیسینجر توفیقی در پی نداشته باشد قطعا رقابت دو کشور تشدید خواهد شد اما با توجه به شرایط داخلی و بین المللی امریکا این کشور ترجیح می‌دهد به یک توافق و همکاری مشترک برسد که در عین حال با حفظ قدرت خود بتواند رقابت خود را با اصطکاک کمتری ادامه دهد.

منصوری با بیان اینکه سفر کیسینجر را باید در قالب یک سفر دیپلماتیک و در قالب قاصد پیام های واشنگتن به چین تحلیل کرد اینکه فردی در آستانه 100 سالگی رنج چنین سفری را به جان می خرد قطعا برای سفری تفریحی و تجدید خاطرات دست به چنین اقدامی نزده است. 

اختلاف پکن و واشنگتن شامل چه مواردی است؟

وی با بیان اینکه اختلاف بین واشنگتن و پکن شامل موارد متعددی می شود اظهار داشت: به این دلیل نمی توان موفقیت ویژه ای برای کیسینجر در این سفر در نظر گرفت چرا که باید مقامات آمریکایی را راضی کند تا خواسته‌های چینی‌ها را در زمینه‌های مختلفی از جمله حضور پر رنگ آمریکا در شرق آسیا، دخالت در تایوان، کره شمالی و تحریک متحدانش علیه چین تامین کنند و دست از رویکرد خصمانه مهار چین بردارند.

سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به اینکه مسئله مهم دیگری که احتمالا کیسینجر و شی در پشت درهای بسته درباره آن صحبت کرده‌اند و مسئله‌ای است که می تواند همه جهان را تحت تأثیر قرار دهد اظهار داشت: وضعیت اقتصادی آمریکا و بدهی 31.4 تریلیون دلاری این کشور مسئله مهمی است که می تواند اقتصاد جهان را با بحران قریب الوقوع دیگری مواجه سازد.

وی افزود: درست است که اقتصاد آمریکا به دلیل داشتن پشتوانه قدرتمندی همچون دلار به راحتی دچار فروپاشی نخواهد شد اما همراهی چین در تعیین خطوط اقتصادی می‌تواند کمک شایان توجهی به عبور اقتصاد جهان از یک بحران قریب الوقوع کند با این تفاوت که قطعا چین در این زمینه نیز تلاش خواهد کرد پیش‌بینی‌های لازم را برای تضعیف تدریجی اقتصاد آمریکا در نظر بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.