تحولات لبنان و فلسطین

افت نمرات آزمون نهایی امسال تبدیل به یک معادله چندمجهولی شده است؛ اما یک مقام مسؤل در آموزش و پرورش معتقد است فرضیه تضعیف آموزش به دلیل کرونا را هم می‌توان عنوان کرد با توجه به اینکه خروجی‌های امسال در آزمون نهایی، دانش‌آموزان دوران کرونا هستند!

دلیل کاهش میانگین نمرات امتحان نهایی امسال چیست؟ / احتمال افزایش تقلب!

سید جلال موسوی؛ معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نگرانی داوطلبان سال‌های آتی کنکور از روند تاثیر نمرات در کنکور با اشاره به اینکه آزمون امسال به طور کامل طراحی استانداردی داشت، گفت: داوطلبان از بابت تاثیر معدل در کنکور هم نگرانی نداشته باشند چرا که معدل به طور خوشه‌ای وارد می‌شود و نمرات تراز می‌شوند بنابراین اجحافی صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این شائبه که آیا این نتایج زنگ خطری برای افت روند آموزش در مدارس کشور قلمداد می‌شود یا خیر گفت: فرضیه تضعیف آموزش به دلیل کرونا را هم می‌توان عنوان کرد با توجه به اینکه خروجی‌های امسال در آزمون نهایی، دانش‌آموزان دوران کرونا هستند!

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  در حالی که کشورهای جهان بخصوص کشورهایی که در روند آموزش حرفی برای گفتن دارند، مدارس را تعطیل نمی‌کردند اما در ایران، نخستین نهاد در معرض تعطیلی، مدارس بود؛ در حالی که باید سیاست‌ها را تغییر می‌دادیم و اکنون هم در آزمون‌های بین المللی شاهد افت کیفیت آموزشی هستیم.

شائبه طراحی غیراستاندارد سؤالات نهایی سال‌های گذشته

طرح فرضیات متعدد در مورد افت کیفیت آموزشی  با توجه به نتایج امتحانات موجب شد تا رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش به این مسئله واکنش نشان دهد؛ به عقیده او، نتایج امسال صرفاً به دلیل طراحی استاندارد سوالات بوده است؛  «او اعلام کرد که نمره امتحان نهایی دانش‌آموزان واقعی شده؛ این افت را نشان نمی‌دهد؛ هیچ کدام از نمرات قبلی ما واقعی نبودند.»

چنین اظهارنظری این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا در سال‌های گذشته آزمون‌ها، روندی غیراستاندارد دنبال کرده است؟!

در همین مورد عبدالرسول عمادی؛ رئیس پیشین مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: هر ساله فرایند طراحی سؤال ثابت است و اینطور نیست که امسال آزمون استاندارد بوده باشد و سال‌های قبل چنین روالی نبوده است.

وی ادامه داد: روند برگزاری استاندارد سؤالات به گونه‌ای است که طراح با توجه به محتوای کتاب‌های درسی و ضریب دشواری ترکیبی از سؤالات را طراحی می‌کنند و طی تمام چندین دهه‌ای که آزمون نهایی برقرار است، چنین روالی را دنبال کرده و در مراحل بعدی هم ثبت نمرات و صدور کارنامه استاندار بوده‌اند.

عمادی اظهار کرد: تنها تفاوت آزمون امسال با سال‌های قبل در تصحیح الکترونیکی بود که البته به اعتقاد بنده این موضوع دقت کار را بالاتر می‌برد هرچند که باز هم این عامل تنها دلیل بر کاهش نمرات نیست.

رئیس پیشین مرکز سنجش آموزش و پرورش در تشریح علل تضعیف نمرات امتحان نهایی بیان کرد: اگر میانگین نمره کسب شده از 50 درصد بارم سؤال کمتر باشد احتمالا یا سؤال طرح شده از استاندارد طراحی تبعیت نمی‌کند یا محتوای تدوین شده نارسا است یا معلمان برای تدریس اثربخش آن بخش از محتوا نیاز به بازآموزی دارند.

وی اضافه کرد: علت کاهش میانگین نمرات امتحان نهایی نیز این‌ نیست که سؤالات را سخت‌تر کرده‌اند تا نقش کنکور را ایفا کند؛ طراحان، سؤالات را مبتنی بر اهداف آموزشی دروس طراحی می‌کنند و این‌ اهداف ربطی به کنکور و غیر کنکور ندارد؛ اهداف دروس، اهدافی است که دبیران در هنگام تدریس آنان را مدنظر دارند و تلاش آموزشی معلم و شاگرد به قصد تحقق آن‌ اهداف است.

عمادی تصریح کرد: خطری که همچنان امتحانات نهایی و واقعی بودن نتایج آن را تهدید می‌کند عدم مراقبت کافی از حوزه‌های امتحانی است، به ویژه این‌ افت نتایج امتحانات می‌تواند تمایل به تقلب را در برخی از داوطلبان شرکت در امتحان نهایی برای سال‌های بعد تشدید کند که باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.