من از امام رضا(ع) خواهش کردم برای بهبود وضعیت کشور و مردم سوریه دعا کنند؛ برای همه جبهه مقاومت دعا کنند.این دعا را عاجزانه و بارها و بارها در محضر ایشان تکرار کردم و مطمئنم دعای ایشان اجابت می شود.

خبرنگار سوری در گفت و گو با قدس: از امام رضا(ع) خواستم برای جبهه مقاومت دعا کنند

 از سوریه آمده بود از شهر دمشق. چهره ای شبیه لبنانی ها داشت  و به شوخی می گفت زن های لبنان و سوریه از همه زن های عرب زیباروترند.

اسمش مارین بود و پدرش که از تجار مروارید سوریه بوده این اسم را که به معنای همه جواهرات عمق دریا است برایش انتخاب کرده.

مارین به زبان فارسی حرف می زد؛ چند سال زندگی در تهران سبب شده فارسی را به خوبی یاد بگیرد.

 او با دغدغه حرف می زد و عقیده داشت ایران باوجود تحریم ها در این سالها رشد داشته و وقتی این حرفش با تعجب من روبرو شد گفت شما داخل ایرانید و من که از بیرون مرزها می آیم این پیشرفت که توام با تحریم های سنگین بوده را به خوبی درک می کنم.

با «مارین ابوعلی» در حاشیه برگزاری جشنواره خورشید در جوار بارگاه مطهر رضوی به گفت و گو نشستیم.

مارین! گفتی قبلا هم ایران آمده ای از آخرت سفرت چند سال می گذرد؟

۷ سال پیش ایران  آمدم و الان که بعد ۷ سال دوباره ایران را می بینم پر از شوقم انگار دوباره پا روی خاک وطن گذاشته ام. ایران خانه دوم همه مسلمان ها به خصوص شیعیان است.

اولین باری که حرم امام رضا(ع) را زیارت کردی به خاطر داری؟

بله بله دقیقا یادم هست وقتی پایم به حیاط(صحن) امام رضا(ع) رسید از شدت شوق غش کردم و دیگر هیچی نفهمیدم. خانواده و اطرافیانم بارها از امام رضا(ع) برایم گفته بودند و من خیلی آرزو داشتم مشهد بیایم وقتی که آمدم در صحن از هوش رفتم.بعد آن سفر بارها به مشهد آمدم به خصوص زمانی که همسرم در دانشگاه تهران دانشجو بود و ما همراهش به ایران آمده بودیم هر وقت دلمان تنگ می شد سریع خودمان را مشهد می رساندیم از آخرین زیارتم حدود ۷ سال می گذرد.

در حرم امام رضا(ع) چه حال و هوایی را تجربه می کنی؟

از همان اول این احساس تمام وجودم را پر می کند که امام رضا(ع) غربت مرا درک می کنند گفتم ایران وطن همه شیعیان است ولی بالاخره بازهم ما نسبت به ایران غریب هستیم و من وقتی مشهد پیش امام رضا(ع) می روم احساس می کنم چون غریب هستم و از راه دوری آمده ام هوای مرا دارند.

حال و هوای حرم ایشان را به سادگی نمی توانم توصیف کنم من هر وقت وارد مشهد می شوم احساس می کنم وارد یک فضای معنوی غیر قابل تکراری شده ام که نظیری ندارد و علاوه بر آن فضای معنوی؛ بزرگی، زیبایی و نظم حاکم بر حرم مطهر هم مرا بشدت تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

به نظر من معنویت و روحانیتی که بر فضای مشهد حاکم است کل کشور ایران را تحت تاثیر خودش قرار داده و کسی که از بیرون مرزهای ایران وارد این کشور می شود به لحاظ حسی درک می کند که در این کشور شخصیتی حضور دارد که صاحب ایران است و این حضور پررنگ معنوی؛ در کل کشور ایران انعکاس دارد.

این بار که به زیارت رفتی در حرم چه دعایی کردی؟

روزها قبل از اینکه از دمشق به سمت مشهد حرکت کنم این ندای درونی در وجودم تکرار می شد که برای مردم سوریه دعا کنم. مردم سوریه وضعیت خیلی سختی دارند به خصوص به لحاظ اقتصادی شرایط بغرنجی را تجربه می کنند همه اقتصاد ما وابسته به نفت است و نفت ما هم در اختیار آمریکا.همه مرزهای ما بسته است و در تحریم گسترده ای هستیم.من از امام رضا(ع) خواهش کردم برای بهبود وضعیت کشور و مردم سوریه دعا کنند؛ برای همه جبهه مقاومت دعا کنند.این خواسته را عاجزانه و بارها و بارها در محضر ایشان تکرار کردم و مطمئنم دعای ایشان برای ما اجابت می شود.

اوضاع سوریه نسبت به سالهای جنگ بهتر شده؟

بله شرایط امنیتی خیلی بهتر شده ولی وضعیت اقتصاد کاملا بهم ریخته است خیلی از شهرهای کوچک و روستاها خالی از سکنه شده اند من زاده و بزرگ شده شهری کوچک در شمال سوریه ام که منطقه ما مملو از باغ های زیتون و مزارع گندم بود اما به خاطر جنگ مردم از این مناطق مهاجرت کردند خیلی از جوان ها به خارج از کشور مهاجرت کردند و بقیه هم راهی حمص، لاذقیه و دمشق و... شدند.

مردم بشدت خسته اند و شیعیان که در مناطقی مثل حلب، ادلب و کفریا زندگی می کنند با مشکلات بسیار زیاد ناشی از جنگ دست و پنجه نرم می کنند.

وضعیت زینبیه و حرم مطهر حضرت زینب(س) چگونه است آیا زائران به راحتی می توانند بارگاه ایشان در زینبیه و حرم حضرت رقیه در دمشق را زیارت کنند؟

می توانم بگویم در همه سالهای جنگ هیچ گاه بارگاه حضرت زینب(س) کامل به روی زائران بسته نشد و با همه درگیری های سنگینی که در زینبیه جریان داشت باز زائران خود را به زیارت ایشان می رساندند بخصوص ما شیعیان سوری مدام به زیارت ایشان می رفتیم و الان که خیلی خیلی وضعیت بهتر شده و طبق آمار در ماه محرم امسال حدود یک میلیون زائر حرم حضرت زینب(س) را زیارت کرده اند. در ایام اربعین از کشورهای مختلف مثل لبنان، ایران؛ کویت، افعانستان، پاکستان، بحرین و... برای زیارت حضرت به سوریه آمدند.

در این میان حضور زائران ایرانی پررنگ است و علاوه بر زیارت حضور آنها به رونق اقتصادی سوریه کمک می کند من دیده ام خیلی از ایرانی ها به صنایع دستی سوریه علاقه دارند و از سوریه خریداری می کنند.

حرم حضرت رقیه هم وضعیتی مشابه دارد و زائران به راحتی می توانند بارگاه ایشان را زیارت کنند.

آیا شیعیان سوری هم می توانند به راحتی به ایران برای زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) سفر کنند؟

متاسفانه جواب این سوال منفی است.وضعیت بد اقتصادی مانع از آن شده که سوری ها بتوانند برای زیارت به ایران بیایند خیلی از آنها سالهاست آرزوی زیارت دارند اما چون وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند این آرزو بر دلشان سنگینی می کند.

مارین تو مجری و خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در دمشق هستی چه شناختی از رسانه های ایران داری و وضعیت این رسانه ها را چطور می بینی؟

من زمانی که ایران بودم با صدا و سیما همکاری داشتم و تا حدودی رسانه های ایران را می شناسم. به کشورهایی مثل اردن، لبنان، عراق و... هم سفر داشته ام اما این را ظلم به ایران، رسانه ها و خبرنگارانش می دانم که حتی آنها را با این کشورها مقایسه کنم.سوریه که در وضعیت بسیار بد اقتصادی است و رسانه ها هم تحت تاثیر همین فضا هستند اما شبکه العالم در دمشق که همه کارمندان آن سوری هستند مورد اقبال و علاقه مردم سوریه است.

بقیه کشورهای عربی که من به آنها سفر داشته ام و رسانه هایشان را از نزدیک رصد کرده ام هم نسبت به ایران وضعیت خوبی ندارند.به هرحال از نگاه من ایران کشور مستقل و قدرتمندی است که خودش تصمیم گیرنده همه اموراتش است و همین استقلال در رسانه های ایران هم به روشنی قابل دیدن است. من اعتماد به نفس و استقلال را در رسانه ها و خبرنگاران ایرانی خیلی زیاد دیده ام و فکر می کنم همین دو عامل ایران را متفاوت می کند. وقتی با دوستان و همکارانم که حتی مسلمان نیستند صحبت می کنم به این استقلال و اعتماد به نفس ایرانی، اعتراف دارند. امیدوارم این دوعامل همواره در رسانه ها و در میان خبرنگاران ایرانی جریان داشته باشد.

خبرنگار: صدیقه رضوانی نیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.