محبی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم سیاست‌های فعالی را در حوزه‌ بازارسازی و بازاریابی نفت به اجرا گذاشت. به نحوی که به جای چشم دوختن به نتیجه‌ مذاکرات، از ظرفیت‌های موجود بهره برد و توانست رشد چشمگیری در فروش نفت به وجود بیاورد و به رشد اقتصادی بهار سال جاری کمک کند.

دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم بسترساز رشد ۸ درصدی اقتصاد است

گزارش رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ که اخیراً بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آن را منتشر کردند، نشان از رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور دارد. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

شواهد نشان‌ می‌دهد که ایران در حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است. به این ترتیب، صنعت نفت و گاز کشور به عنوان پیشران اقتصادی عمل کرده و سهم زیادی از رشد اقتصادی کشور را به خودش اختصاص داده است.

دولت سیزدهم به جای امید بستن به رفع تحریم‌ها، سیاست‌های اقتصادی و سیاسی فعالی را به اجرا گذاشت. در همین ارتباط، علاوه بر پیگیری همکاری‌های گازی با کشورهای شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی رفت که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داد.

اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور به کمک مان آمد تا بتوانیم بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را عملیاتی کنیم و به افزایش تولید گاز کشور کمک کنیم. تمامی این روندها در کنار افزایش صادرات نفت، بسترساز رشد اقتصادی کشور شد.

دولت در خنثی سازی تحریم‌ها و دیپلماسی اقتصادی عملکرد خوبی داشت

 بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس در ارتباط با رشد اقتصادی سه ماهه‌ اول سال جاری که قسمت اعظم آن را مدیون صنعت نفت و گاز کشور هستیم، تصریح کرد: دولت سیزدهم و مجلس اعتقادشان بر این است که باید به فکر خنثی سازی تحریم‌ها باشیم. به نحوی که با وجود تحریم‌ها بتوانیم امور کشور را پیش ببریم و رشد کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از نمودهای خنثی سازی تحریم‌ها این است که اگرچه نفت و گاز کشور تحت تحریم قرار دارد، بتوانیم به انحای مختلف آن را به فروش برسانیم. در حال حاضر، تحریم بانکی و پولی کشور در جریان است و باید در همین شرایط به فعالیت خود ادامه دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که تحت تحریم‌های شدید و همه جانبه قرار داریم، نیاز بود برای فروش نفت به مسیرهای خاصی روی بیاوریم و بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و فروش نفت را داشته باشیم. این اتفاق در دولت فعلی در سایه سیاست گذاری‌های دقیق و صحیح رخ داد.

محبی گفت: دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم‌ها عملکرد خوبی داشت و توانست با اتخاذ یک دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای صحیح کشور را پیش ببرد و رشد اقتصادی خوبی را برای سه ماهه اول سال جاری رقم بزند.

فروش نفت در سایه سیاست گذاری‌های صحیح و رو به جلو اتفاق افتاد

وی ادامه داد: پیوستن کشورمان به برخی معاهدات منطقه ای مانند شانگهای و بریکس نیز اقدامات خوبی بود که در دولت فعلی پیگیری شد. به این ترتیب، زمینه ای فراهم شد که جمهوری اسلامی بتواند از روش‌های مختلف برای فروش نفت استفاده کند و خنثی سازی تحریم‌ها را پیش ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: رساندن فروش نفت کشور از روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به ۱ میلیون بشکه قطعاً در سایه سیاست گذاری‌های صحیح و رو به جلو اتفاق افتاد. این امر نیازمند ظرفیت‌های قابل توجه و ارتباطات گسترده بود که در دولت فعلی رقم خورد.

محبی گفت: البته شرایطی که در دنیا به وجود آمد نیز به ما کمک کرد. جنگ اوکراین و اوضاع نابسامان کشورهای اروپایی در زمینه سوخت به ما کمک کرد تا شرایط بهتری برای فروش نفت داشته باشیم و رشد اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم سیاست‌های فعالی را در حوزه بازارسازی و بازاریابی نفت به اجرا گذاشت. به نحوی که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، از ظرفیت‌های موجود به صورت حداکثری بهره برد و توانست رشد چشمگیری در فروش نفت کشور به وجود بیاورد و به رشد اقتصادی بهار سال جاری کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.