مقامات آمریکایی به همتایان اوکراینی خود گفته اند که فقط تا پایان سال جاری میلادی فرصت برای مذاکره صلح وجود دارد . در این بین روسیه و اوکراین شروطی را دارند و هیچ کدام حاضر به عقب نشنینی از ان نیستند . 

افزایش گمانه زنی ها درباره مذاکرات احتمالی صلح آمریکا درباره جنگ اوکراین / زلنسکی پیشمرگ نتانیاهو می شود

روزگذشته شبکه تلوزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز به نقل از مقامات این کشور اعلام کرده است مقام های آمریکایی و اروپایی گفت و گوهایی را با مقامات اوکراینی درباره مذاکرات صلح احتمالی با روسیه شروع کرده اند. مذاکراتی که به گفته این رسانه بی سرو صدا شروع شده است ، شامل چیز هایی می شود که اوکراین برای پایان یافتن جنگ مجبور به گذشتن از آنها می شود .همچنین ان بی سی نیوز گفته است ، بخشی از مذاکرات ماه گذشته انجام شده است که نگرانی در مورد به بن بست رسیدن جنگ و نگرانی از توانایی ادامه ارائه کمک به اوکراین را ، ابراز کرده اند . این رسانه مدعی شده است به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی ، اوکراین برای مذاکرات صلح تا پایان سال یا مدتی کوتاه بعد ازآن فرصت دارد .

طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه ، این کشور همواره از راه های ها دیپلماتیک و گفت و گوهای سیاسی برای حل بحران اوکراین حمایت می کند و آمادگی دارد تا به پیشنهاد های واقعی پاسخ دهد .این در حالی است که مقامات اوکراین مذاکرات با روسیه را مختل و ممنوع اعلام کرده اند . همچنین فدراسیون روسیه بارها موضع خود را نسبت به شرایط اوکراین مشخص کرده است .

کارشناسان سیاسی چه می گویند ؟

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند با توجه به واقعیت های نظامی در میدان جنگ و عملکرد روسیه و اوکراین در حال حاضر هیچ راه حل ایدآلی برای صلح وجود ندارد . ضمن اینکه روسیه قصد عقب نشینی از مناطق لوهانسک ، دونسک و کریمه ندارد و اوکراین هم علاقه ای به واگذاری تمامیت ارضی خودش ندارد ، بنابراین راه های دیپلماتیک برای اتمام جنگ مناسب ترین گزینه به نظر می آید . از آنجایی که تهدیدات هسته ای رو به فزونی می باشد احتمال صلح کردن بین طرف های درگیر ولو صلح ناقص دور از انتظار نمی باشد .

شروط اوکراین و روسیه برای صلح

چند بار مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در کشور های مختلف برگزار شده است از جمله نشست هایی در بلاروس و ترکیه که نتیجه ای در پی نداشته است . چرا که روس ها حاضر به عقب نشینی از مناطق تحت تصرف خودشان نیستند . هرچند که روس ها ادعا می کنند در این مناطق همه پرسی برگزار شده و فرآیند استقلال این مناطق با رای مردم این سه منطقه انجام گرفته اما اوکراینی ها این را نمی پذیرند و اصرار دارند آن مناطق باید در تمامیت ارضی خودشان باشد . یکی از این مناطق کریمه می باشد که در جنگ سال 2014 به تصرف روس ها درآمد .

طرح عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو که از سالها پیش مطرح بوده یکی دیگر از مهم ترین عوامل این جنگ به شمار می آید . عضویت اوکراین در این پیمان امنیتی بلوک غرب سالهاست که حساسیت ها و چالش های امنیتی زیادی را برای روس ها به دنبال داشته است . با وجود گذشت نزدیک به دوسال از جنگ اوکراین هنوز هم بعضی مقامات غربی به دنبال پیوستن اوکراین به ناتو می باشند . از جمله شروط روس ها برای اتمام جنگ تضمین های امنیتی برای نپیوستن اوکراین به ناتو و به رسمیت شناختن مناطق تصرف شده می باشد .

همچنین اوکراینی ها نیز شروطی دارند که مهم ترین آنها خروج نظامیان روسیه از مناطق متصرفه خاک اوکراین می باشد ؛ اما اوکراین عملا در وضعیتی نیست که بتواند شروط خودش را به طرف مقابل تحمیل کند . به همین دلیل غربی ها از جمله آمریکایی ها به دنبال اتمام هرچه زودتر جنگ تا پایان سال جاری میلادی می باشند . ناگفته نماند مقامات اروپایی و اروپایی پیش تر آب پاکی را روی دست مقامات اوکراینی ریخته بودند و اظهار کرده بودند کشور اوکراین برای پایان جنگ باید از تمامیت ارضی خودش بگذرد .

اما واقعیت میدانی این جنگ نیز ، به نفع اوکراین نمی باشد و به احتمال زیاد اوکراینی ها تسلیم خواسته های روسیه و فشار ها غربی ها شوند . از جمله این خواسته ها اتمام و آتش بس جنگ می باشد چرا که به نظر می آید رهبران ایالات متحده به دنبال این موضوع حتی با حداقل امتیازی باشند .

دلایل ادامه فرآیند جنگ         

آتش بس در جنگ اوکراین به عواملی بستگی دارد که از جمله آن عوامل تصمیم آمریکایی ها در خصوص ادامه ویا اتمام جنگ می باشد . به طور مثال تحریم های ضد روسی در همه حوزه ها اعم از سیاسی و یا اقتصادی و ... توسط آمریکا ، ارسال کمک های نظامی در قالب بسته های تجهیزاتی و تسلیحاتی به اوکراین برای فرسایشی کردن جنگ و کاهش توان عملیاتی روسیه مثل موشک های سامانه هیمارس ، ارسال مزدور به جبهه های جنگ اوکراین و یا تصویب قطعنامه هایی علیه روسیه در مجامع بین المللی از جمله این اقدامات آمریکا می باشد .

ارسال جنگنده های اف 16 کشور های عضو ناتو نیز علی رغم وجودمشکلات فنی در ارسال یا آموزش به خلبانان اوکراینی و بکار گیر توسط آنان جنجال برانگیز ترین یا یکی از مهم ترین موضوعات این جنگ می باشد که ایجاد عملیات روانی علیه روس ها یکی از اهداف آمریکا در رابطه با این جنگنده های مولتی رول است .

فشار ایالات متحده بر اروپایی ها برای قطع یا کاهش روابط با روسیه نیز از جمله عواملی است که موثر بر ادامه یا اتمام جنگ می باشد . هرچند که کشور هایی مثل آلمان و اتریش با وجود تهدید های آمریکا همچنان به دریافت انرژی از روسیه ادامه دادند اما تحریم های ضد روسی در وضعیت اقتصادی پهناور ترین کشور دنیا اثر گذار بوده است.

کمک 425 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

گفت و گوهای صلح در حالی مطرح می شود که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در سفرش به سرزمین ها اشغالی اعلام کرده بود ، ایالات متحده 425 میلیون دلار تجهیزات و تسلیحات به اوکراین کمک کرده است . این کمک های نظامی شامل یک بسته 300 میلیون دلاری جدید و 125 میلیون دلار برداشت از انبار های نظامی آمریکا می باشد . این کمک ها به ترتیب برای تقویت پدافند هوایی اوکراین در بلند مدت و رفع نیاز های فوری این کشور در میدان نبرد می باشد .

کمک 14.3 میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با تصویب طرحی کمک 14.3 میلیارد دلاری به اسراییل را تصویب کرد . این کمک ها به منظور تقویت سامانه های پدافندی گنبد آهنین و فلاخن داوود برای مقابله با راکت ها و موشک های کوتاه برد حماس می باشد . همچنین نمایندگان مجلس آمریکا خواستار تسریع کمک رسانی به صهیونیست ها شده اند .

پت رایت سخنگوی پنتاگون در چند روز گذشته مدعی شده است که ایالات متحده می تواند کمک به رژیم صهیونیستی و هم کمک به اوکراین را مدیریت کند و همزمان از خود در برابر تهدیدات حفاظت کند .

این کمک ها در حالی انجام میشود که واشنگتن از یک سو دچار کشمکش برسر حمایت از رژیم صهیونیسی در جنگ با مقاومت فلسطین از جمله حماس شده است و از سویی دیگر در حال انجام رایزنی هایی برای مذاکرات صلح مسکو -کیف شده است .

اهمیت اسراییل نسبت به اوکراین

اما این تفاوت میزان کمک های نظامی آمریکا به اوکراین و اسراییل نشان دهنده اهمیت جبهه جنگ اسراییل و غزه می باشد . چرا که واشگتن با توجه به وضعیت اقتصادی یا نمی تواند و یا حداقل نمی خواهد در دو جبهه وارد جنگ شود .

جنگ غزه و شکست اسراییل در عملیات طوفان الاقصی نشان داد تمرکز آمریکایی ها نه شمال آفریقا است نه شرق دور و نه شرق اروپا است ، بلکه تمرکز فعلی ایالات متحده شرق مدیترانه جایی که جنگ غزه و اسراییل در جریان هست می باشد . جنگ در غزه توجهات را از اوکراین برداشته است و به همین دلیل  احتمال صلح اوکراین حتی با دادن امتیازاتی فراتر از انتظار به روس ها محتمل می باشد .

به اعتقاد برخی کارشناسان این کمک های آمریکا به اوکراین برای فرسایشی کردن جنگ و کاهش توان عملیاتی روسیه به خصوص در جبهه های جنگ دارد . چرا که با توجه به وضعیت تحریم های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی ورزشی روس ها مجبورند برای تامین نیاز های نظامی و تسلیحاتی خودشان از کشورهایی که راهبردی یکسان علیه یک جانبه گرایی ایالات متحده دارند کمک هایی را دریافت کنند .

این موضوع شاید به نوعی شکست آمریکا یا عقب نشینی این کشور تلقی شود اما با توجه به آسیب های فراوانی که روس ها در همه حوزه ها به ویژه اقتصادی و زیرساختی از این جنگ دریافت کرده است ، ایالات متحده هم به نوعی از این جنگ آورده دارد. 

اسراییل حافظ منافع آمریکا در غرب آسیا

علاوه بر این ایالات متحده نیز با وجود شرایط اقتصادی فعلی خودش تصمیم برای تثبیت موقعیت خود و هم پیمان اصلی اش اسراییل در خاورمیانه را دارد . علت این موضوع  این است که رژیم صهیونیسی حکم حافظ منافع آمریکا درمنطقه را دارد .

همچنین از یک سو موقعیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و از سویی دیگر دسترسی به منابع نفت و گاز این منطقه حساس برای اقتصاد جهانی بسیار تاثیر گذار خواهد بود ؛ حتی مهار و مقابله با کشور هایی نظیر ایران و روسیه و یا حتی مقابله با جنبش های آزادی خواهانه همچون بیداری اسلامی نیز ، با حضور در غرب آسیا برای آنها راحت تر و توجیه پذیر تر خواهد بود .
لازم به ذکر است ، حتی عده از کارشناسان معتقدند که آمریکایی ها صرفا به دنبال آسیب زدن به تاسیسات روسیه به ویژه تاسیسات انرژی مثل انفجار خط لوله نورد استریم بوده اند و یا متوقف کردن پیشرفت های آن در صنایع نظامی بوده است نه چیز دیگر که این صورت باز هم آمریکایی ها به ویژه شرکت های ساخت تسلیحات این کشور پیروز جنگ اوکراین بوده اند . علاوه بر اوکراین و روسیه ، اروپا نیز از این جنگ آسیب های زیادی دیده است که به طوری که اروپایی ها دلیل وضع بد اقصادی شان به ویژه کاهش انرژی را در جنگ اوکراین می دانند . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.