صنعت گردشگری چین باعث مسافرت میلیون ها نفر از چین به خارج ازاین کشور و یا بلعکس شده است. میلیون ها چینی ها هر ساله در عید سال نوی چینی به کشورهای خارجی از جمله ژاپن، کره جنوبی و تایلند سفر می کنند.

چین و صنعت گردشگری / محبوبترین مقاصد خارجی گردشگران چینی در عید سال نو

حمید اسدی -خبرنگار تحریریه جوان قدس:مسافرت کردن یکی از بخش های مهم زیستی بشر از هزاران سال پیش تا کنون بوده است. کشور های مختلفی در جهان امروز اقتصاد کشورشان را بر پایه سفر کردن و گردشگری بنا کرده اند و یا اینکه گردشگری را به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های رشد تراز تجاری و افزایش قدرت اقتصادی کشورشان تعریف کرده اند؛ یکی از آن کشور ها چین می باشد. صنعت گردشگری چین به دلیل جمعیت بالا و اقتصاد پویا و قدرتمند این کشور باعث مسافرت هرساله میلیون ها نفر از مردمان چین به خارج از این کشور و یا برعکس، ورود میلیون ها نفر از خارج چین به داخل این کشور پهناور و زیبا شده است. فصل بهار در سال نوی چینی بهترین فرصت برای سفر کردن می باشد.

سفر در فصل بهار عید سال نوی چینی

تعداد خانوداده هایی که در چین برای جشن عید بهار سفر خارجی را تدارک میبینند کم نیستند؛ چرا که عید بهار در چین همانند عید نوروز در ایران مهم ترین عید چینی ها است. آماده کردن شام مفصل در شب عید بهار و حضور همه اعضای خانواده جزو ضرورت و از آداب ثابت این عید می باشد. اما امروزه این عید مهم تغییراتی به خود دیده است. تعداد زیادی از مردمان چین به جای ماندن در کشور و برپایی مراسمات وسنت های چینی، مسافرت خارجی را در عید بهار ترجیح می دهند.

خبرگزاری شینهوا طی گزارشی در سال ۲۰۱۶ آمار شبکه های تجارت الکترونیک گردشگری قابل طرح در چین را، مانند سی تریپ، تونیو و لوماما را منتشر کرده بود. گزارش هایی که پیش بینی بازار گردشگری هفته طلایی عید بهار را منتشر کرده بودند نشان از برنامه ریزی ۶ میلیون نفر برای سفر خارجی در ۷ روز تعطیلات عید بهار را دارند.

آمار شبکه های تجارت الکترونیک گردشگری "سی تریپ" نشان می دهد آژانس های گردشگردی چین از طریق این شبکه ها ده ها هزار امکانات و تمهیدات سفر خارجی را معرفی کرده اند؛ که به طور مثال بر اساس آخرین آمار این شبکه در سال ۲۰۱۶، ۶۰ درصد تقاضاهای مشتریان برای مسافرت های خارجی بوده است. همچنین بر طبق این آمار، مقاصد مشتریان این آژانس ها بیش از ۱۰۰ کشور می باشد؛ جالب تر اینکه قطب جنوب نیز از مقاصد گردشگری آنها نیز می باشد.

محبوبترین مقاصد خارجی گردشگران چینی

جمع بندی پیش بینی تمام داده های آماری شبکه های تجارت الکترونیک گردشگری کشور چین، نشان می دهد محبوب ترین مقاصد سفرهای خارجی گردشگران چینی کشور های تایلند، کره جنوبی، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا، سنگاپور، مالدیو، نیوزلند و استرالیا می باشند؛ اما سه کشور همسایه چین یعنی ژاپن، تایلند و کره جنوبی از همه محبوب تر هستند. گردشگری در این کشور ها به صورت تورهای ۵ یا ۶ روزه انجام می شود.

آمارهای شبکه گردشگری" لوماما" نشان می دهد، جزایر کشورهای جنوب شرق آسیا مانند جزایر بوراکای، پوکت، بالی، ماریتیوس و تاهیتی جزو غالب ترین مقاصد گردشگران چینی در ایام بهار می باشند. نکته قابل ملاحظه دیگر درباره جهانگردی مردمان چین در ایام بهار این است که تعداد زیادی از افراد به گذراندن عید در کشتی های تجاری – تفریحی علاقه مند شده اند.

همچنین بر اساس پیش بینی این شبکه تجارت الکترونیک یاد شده، تعداد این دسته از گردشگران نسبت به سال های گذشته افزایش ۴۰ درصدی پیدا کرده است. ولی بیشتر این گردشگران ترجیحشان به مسافرت های کم مسافت مثل کره جنوبی، ژاپن و سایر کشور های جنوب شرقی آسیا می باشد. این درحالی است که سفر به کشور های دور مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز نسبت به سال های قبل افزایش داشته است.

جمعیت دهه ۱۹۸۰ چینی ها

جمعیتی که در دهه ۱۹۸۰ میلادی متولد شده اند ومعروف به نام ((جمعیت دهه ۸۰ )) بخش اصلی گردشگران چینی علاقه مند به مسافرت های خارجی را تشکیل داده اند. چرا که آنها با توجه به اینکه شاغل هستند و درآمد نسبتا خوب وپایدارتری را نسبت به سایر دهه ها دارند؛ همچنین نگاهی ویژه به گردشگری دارند و مسافرت های خارجی را بر سفر داخلی ترجیح می دهند.

سفارش سفرها در شبکه های اینترنتی و نرم افزار های موبایلی

خبرگزاری شینهوای چین نیز طی گزارشات و آمارهای خود به این مسئله پی برده است که بیشتر سفارشات سفر گردشگران در ایام عید بهار از طریق شبکه اینترنت به ویژه با استفاده از نرم افزار های موبایلی ارسال شده است. سفارش های آنلاین، مخصوصا سفارش های گردشگری به خارج از کشور با استفاده از نرم افزار های موبایل، به دلیل سهولت کاربرد آنها به گزینه اول مشتریان برای ارسال سفارش ها تبدیل شده است.

همچنین آمار شبکه تجارت گردشگری "سی تریپ" نشان می دهد نیمی از سفارش های اینترنتی با استفاده از نرم افزار های موبایلی ارسال شده است که این رقم دو برابر سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ بوده است؛ بر اساس این آمار می توان پی برد که برخی سفارش ها به بیش از ۱۰۰ هزار یوان، برابر ۵۰ میلیون تومان (در سال ۲۰۱۶)  از طریق نرم افزار موبایل پرداخت شده است.

لازم به ذکر است تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی افزایش تعداد گردشگران چینی به خارج  این کشور را، به دلیل کاهش محدودیت های ویزا، افزایش مسیر های هوایی و دریایی، بهبود امکانات سفر و همچنین شرایط مطلوب مصرف می دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.