متغیر های متعددی در بحث تمدید آتش بس در پایان روز چهارم  وجود دارد که می تواند این تمدید را طولانی و یا بطور کامل متوقف سازد.

طی گفت و گو با علی عبدی  بررسی شد / مرور سناریوهای پساآتش بس در غزه

وقفه ۴ روزه بشردوستانه در جنگ غزه که از صبح جمعه آغاز شد فردا به پایان می رسد. هر چند قطر و مصر به عنوان بانیان این آتش بس کج دار و مریض در تلاش برای تمدید آن هستند، با این حال لفاظی های جنگ طلبانه صهیونیست ها همچنان ادامه دارد. اکنون تحلیل رخدادهای آتیه جغرافیای غزه نکته ای مهم است. اینکه آتش بس تمدید می شود؟ اگر تمدید می شود کوتاه مدت یا بلند مدت خواهد بود؟ و یا باید شاهد جنگ یا سناروهای دیگر باشیم؟ قابل بحث است.

متغیر های متعدد اثرگذار بر آتش بس

علی عبدی ، کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس درباره سناریوهای محتمل پس از آتش بس چهار روز در غزه توسط رژیم صهیونیستی، معتقد است: متغیر های متعددی برای تمدید آتش بس در پایان روز چهارم  وجود دارد که می تواند این تمدید را طولانی و بطور کامل متوقف سازد.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی که امروز پس از ۴۸ روز جنگ در غزه برای رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده عدم دسترسی این رژیم به اهداف خود از قبیل نابودی حماس، آزاد کردن تمامی اسرای خود با حمله زمین به نوار غزه و نیز تعیین و تکلیف ساکنان این شهر بوده است. اما در مقابل نیروهای مقاومت و حماس موفق شدند در برابر رژیمی که از تمامی امکانات و تسلیحات نظامی و مالی غرب برخوردار بود را شکست دهند.

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اینکه تداوم جنگ در غزه بستگی به شرایط داخلی در سرزمین های اشغالی دارد، افزود: آنچه که امروز در وضعیت داخلی اسرائیل مشهود می باشد دینامیک های قدرتی است که فرایندهای متناقضی را از این رژیم نشان می دهد از یک طرف افکار عمومی داخلی خواستار آزادی اسرای صهیونیست از دست حماس هستند و از طرف دیگر هر گونه آتش بس دائمی منجر به سقوط کابینه نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد.

عبدی تصریح کرد: اولویت اصلی بنیامین نتانیاهو در اسرائیل تضمین بقای خود در قدرت می باشد و هیچ تمایل یبه آزادی اسران و پیروزی در غزه ندارد. البته در مقابل احزاب و جریان های مخالف وی خواستار برکناری نتانیاهو از نخست وزیری هستند. در نظرسنجی هایی که در طی هفته های اخیر در اسرائیل صورت گرفته بنی گانتس رئیس حزب آبی-سفید در انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی می باشد.و انتخاب وی برای نخست وزیری بزرگ ترین سقوط سیاسی برای نتانیاهو خواهد بود.

تداوم آتش بس در کوتاه مدت

کارشناس مسائل فلسطین در پاسخ به این پرسش که مهمترین تصوری  که می توان از عدم آتش بس دائمی و ادامه   جنگ در غزه داشته باشیم چیست؟ افزود: همان اتفاقاتی که در طی ۴۸ روز اخیر برای اسرائیل رقم خورد در آینده نیز برای این رژیم رقم خواهد خورد و در عرصه میدانی تنها کاری که اسرائیل به دست خواهد آورد افزایش تعداد تلفات سربازان، انهدام نفربرها و تانک های مرکاوا خواهد بود، تا امروز بر اساس آمار واقعی که توسط رسانه های مختلف منتشر شده تناسب کشته های نظامیان صهیونیست نسبت به مقاومت تفاوتی فاحش دارد بطوریکه تعداد آنها چندین برابر نیروهای حماس در غزه می باشدواین در تاریخ اسرائیل بی سابقه می باشد.

عبدی در ادامه اظهار داشت: در طی هشت هفته گذشته اسرائیلی ها فشارهای مضاعفی از سوی حماس متحمل شدند و بر اساس آمار آنها بیش از ۵۰۰هزار نفر از شهرک نشین ها و مردم یهود از منازل خود فرار و به سمت دیگر مناطق فلسطین و یا کشورهای غربی فرار کرده اند. از طرف دیگر این جنگ پیامدهای اقتصادی شدیدی را برای اسرائیل رقم زده بطوریکه روزانه بیش از یک ملیارد وسیصد میلیون دلار ضرر اقتصادی بریا تل آویو همراه دارد که در ۴۸ روز اخیر ۶۰ملیارد دلار به اقتصاد نوپای رژیم صهیونیستی ضرر زده است. امروز ارزش شکل در برابر دلار یک به چهار می باشد. وی  در ادامه افزود: بر اساس آخرین اخباری که در روز گذشته در رسانه ها منتشر شد انصارالله یمن توانست چهارمین کشتی اسرائیل را در منطقه توقیف نماید و اگر این روند ادامه داشته باشد هیچ کشوری حاضر به همراهی وحمل محموله های اسرائیلی نمی باشد.

او در پاسخ به اینکه آینده آتش بس در غزه را چگونه ارزیابی می کنید؛ گفت: آتش بس بطور کوتاه مدت در غزه تداوم خواهد داشت با توجه به اینکه امروز اسرائیل توان اولیه برای مقابله با حماس را ندارد و از طرف دیگر غربی ها هم با توجه به عدم دست آورد جدی این رژیم در غزه به خاتمه جنگ تا حدودی تمایل دارند.

کارشناس مسائل فلسطین به سفر روز آینده  وزیر خارجه آمریکا به تل آویو اشاره کرد و گفت: این سفر حاوی پیام مهمی از کاخ سفید به نتانیاهو خواهد بود بطوریکه در سفر قبلی آنتونی جان بلینکن تصمیمات و ماجراجویی هایی که نتانیاهو برای حزب الله داشت را هدایت کرد و نگرانی شدید واشنگتن  از ورود حرب الله را به تل آویو بیان داشت. از طرف دیگر تسلیحات آمریکا در جنگ نقش حیاط را برای اسرائیل ایفا دارند و اگر رژیم صهیونیستی بخواند در تصمیمات آمریکا خلل و یا مخالفتی داشته باشد در ارسال تجهیزات با مشکل مواجه خواهد شد.

ائتلاف نظامی بی نظیر جبهه مقاومت

عبدی به نقش جبهه مقاومت پس از آتش بس پرداخت و گفت: اگر آتش بس بصورت دائمی در غزه ایجاد نشود جبهه مقاومت در ابعاد گسترده تری وارد خواهد شد. انصارالله یمن در دریا، حزب الله لبنان در بحث مخازن گازی اسرائیل ورود خواهند داشت و شریان اقتصادی و حیاتی رژیم صهیونیستی را نابود خواند کرد کاری که امروز انصارالله در دریای سرخ انجام می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: در طول تاریخ هیچ وقت مقاومت در یک پیکره واحد در کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند و در عرصه میدانی دارای وحدت و یکپارچگی نبودند، امروز پنج جبهه در برابر اسرائیل از سوی کشورهای محور مقاومت عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن باز شده است و یک دست آورد بزرگ برای این محور است. امروز جهان اسلام دارای یک ناتوی مقاومت در منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.