یک کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی گفت: با مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده کشور و آزادسازی توسعه میادین از طریق اجازه دادن به مشارکت بخش خصوصی امکان افزایش کارایی، بهبود فناوری و بهره وری بالاتر فراهم خواهد شد و در نهایت بر بودجه سالانه از طریق افزایش درآمد تأثیر بگذارد.

بسیاری از میادین نفت و گاز به دلیل محدودیت های مالی بلااستفاده مانده اند/افزایش بهره وری میادین در گرو مشارکت بخش خصوصی

سید علی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی پیرامون اهمیت شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز کشور گفت: شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز که در برنامه هفتم توسعه تصویب شده است، این پتانسیل را دارد که چشم‌انداز اقتصادی کشور به‌ویژه درآمد ارزی را به‌طور چشمگیری تغییر دهد.

وی افزود: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز نیز به تنوع منابع فروش منجر خواهد شد. در حال حاضر، ایران برای صادرات نفت و گاز خود به شدت به تعداد محدودی از کشورها متکی است که این کشور را در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی و نوسانات قیمت جهانی نفت آسیب‌پذیر می‌کند.

مرتضوی گفت: با اجازه دادن به بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز، می توان بازارهای جدیدی را کشف کرد و منابع فروش اضافی ایجاد کرد. این امر نه تنها وابستگی به چند کشور را کاهش می دهد، بلکه رقابت پذیری صنعت نفت و گاز ایران را نیز افزایش می دهد.

وی ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده کشور، از یک سو، دولت از افزایش درآمدها و رشد اقتصادی سود می برد، در حالی که از سوی دیگر، بخش خصوصی از فرصت های سرمایه گذاری و رشد در صنعت نفت و گاز بهره می برد. بدین ترتیب با این اصلاحات و آزادسازی توسعه میادین نفت و گاز از طریق اجازه دادن به مشارکت بخش خصوصی امکان افزایش کارایی، بهبود فناوری و بهره وری بالاتر فراهم خواهد شد و در نهایت بر بودجه سالانه از طریق افزایش درآمد تأثیر بگذارد. یکی دیگر از مزایای مهم شکستن انحصار، افزایش بالقوه بهره وری و ظرفیت تولید و استخراج نفت و گاز است.

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی با اشاره به کارآیی و اثربخشی بیشتر فناوری در صنعت برداشت نفت و گاز با رقابت‌پذیری توسعه میادین نفت و گاز کشور گفت: بخش خصوصی فناوری‌ها، تخصص و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را به همراه دارد که می‌تواند کارایی و اثربخشی عملیات نفت و گاز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این امر به نوبه خود می تواند منجر به افزایش سطح تولید و افزایش درآمد برای دولت شود. علاوه بر این، ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده منجر به درآمدهای اضافی دولت خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از میادین نفت و گاز در ایران به دلایل مختلف از جمله محدودیت های مالی بلااستفاده مانده اند. اجازه دادن به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و توسعه این زمینه ها نه تنها پتانسیل آنها را باز می کند، بلکه جریان های درآمد جدیدی را برای دولت ایجاد می کند. این به نوبه خود می تواند تأثیر مثبتی بر بودجه سالانه کشور داشته باشد و منابع اضافی را برای طرح های توسعه ای فراهم کند.

مرتضوی گفت: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز می تواند اثرات مثبت قابل توجهی بر بودجه سالانه و درآمد ارزی کشور داشته باشد. با اجازه دادن به بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده، می توان رقابت پذیری صنعت را افزایش داد، منابع جدید فروش را کشف کرد و بهره وری و ظرفیت تولید نفت و گاز را افزایش داد. علاوه بر این، دولت می‌خواهد درآمدهای جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به دست آورد و از این طریق منابع بودجه سالانه کشور را بهبود بخشد. با این حال، اطمینان از اینکه این فرآیند به صورت شفاف و با مقررات مناسب برای حفظ منافع کشور و ترویج توسعه پایدار انجام می شود، بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.