رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سامانه ای شدن مالیات ستانی، گفت: با سامانه‌ای و هوشمند شدن مالیات‌ستانی، مالیات حقه از افراد مختلف وصول می شود. ویژگی سامانه ای شدن اخذ مالیات این است که هم در حق کسی اجحاف نمی شود و هم مالیات علی الراس و سلیقه ای حذف شده است.

با هوشمند شدن نظام مالیاتی بساط مالیات علی الراس جمع می شود

محمدرضا پورابراهیمی، ریس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد سامانه ای شدن مالیات ستانی در کشور، گفت: اساس این رویکرد در سامانه‌ای و هوشمند شدن مالیات‌ستانی با شفافیت اطلاعات است. ما قبلا براساس علی الراس مالیات می گرفتیم ولی امروز تبدیل به فضای مثبتی مبتنی بر داده گیری واقعی از منابع معتبر شده است که براساس دیتای واقعی تصمیم بگیرم.

وی اظهار کرد: به طور مثال یکی از سامانه های مهم، سامانه مودیان است که براساس خوداظهاری فعال اقتصادی مالیات را بگیریم مگر اینکه خود اظهاری اش را بر اساس داده های جمع آوری شده، به اشتباه داده باشد که این مورد هم در دنیا ناچیز است. مبنای ما اظهار نظر خود فعال اقتصادی در سامانه شفاف سازی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ویژگی سامانه ای شدن اخذ مالیات این است که هم در حق کسی اجحاف نمی شود و هم مالیات علی الراس و سلیقه ای حذف شده است و مالیات حقه وصول می شود و به این ترتیب جلوی کسانی که مالیات در گذشته نمی دادند و فرار مالیاتی داشته است را می گیرد و از کسانی که مالیات مضاعفی گرفته می شود نیز دیگر مالیات گرفته نمی شود و به این ترتیب عدالت در مالیات ستانی محقق خواهد شد

وی بیان کرد: اینکه مودیان مالیاتی می رفتند و بدون اطلاعات کامل مالیات وضع می کردند و دهها پرونده در دادگاهها علی الراس شده بود؛ دیگر سفره اینها جمع می شود. بهترین عدالت مالیاتی این است از کسانی که مالیات نمی دادند مالیات وصول شود و کسانی که مالیات مضاعف می دادند مالیات واقعی شان را بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.