فعالان صنعت فرش دستباف ایران: میزان صادرات و درآمد ارزی فرش به شدت کاهش پیدا کرده و برای خروج از این چالش باید به سمت تبلیغات و بازاریابی نوین حرکت کنیم.

سقوط فرش دستباف ایرانی به رتبه ششم جهانی!/ فرش‌های افغانستان با برچسب ایرانی به فروش می‌رسد؟

هفته گذشته رئیس موزه فرش ادعا کرد که چندی پیش طی تماسی از آگاهی تهران با بنده اعلام شد که در بازار تهران چندین گونی فرش وجود دارد که کسی مسئولیت آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد. بعد از بررسی‌هایی که از این فرش‌ها صورت گرفت متوجه شدیم این فرش‌ها از افعانستان و از مرز زابل وارد کشور می‌شوند و به اسم فرش ایرانی فروخته می‌شود. در این خصوص با محمدجواد اینانلو، رئیس موزه فرش ایران و عبداله بهرامی، رئیس اتحادیه فرش دستباف کل کشور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

صنعت فرش نیازمند بازاریابی نوین است

رئیس موزه فرش ایران درباره ادعای مطرح شده مبنی بر فروش فرش‌های افغانستان با برچسب‌های ایرانی در بازارهای ایران به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: با موازی کاری‌هایی که در حوزه فرش انجام شده و تعدد متولی در این زمینه معلوم نیست چه کسی تصمیم گیرنده است و باید اقدام کند. ما به عنوان موضع  نگران این موضوع هستیم، این فرش‌ها در افغانسان با متریال افغانستانی تولید شده با برچسب بنام فرش ایرانی به فروش می‌رسد.

وی در این زمینه ادامه داد: اگر سیاستگذاری به نحوی است که این فرش‌ها وارد کشور شوند ایرادی ندارد اما باید به اسم فرش افغان به فروش برسد. ما در هفته گذشته از سه فرش رونمایی کردیم که مربوط به مکتب هرات و از دوران صفویه بود، فرش‌های افغانستان سبک خاص خودشان را دارند اما اینکه بنام فرش ایرانی در بازارهای ایران به فروش برسد قابل توجیه نیست و تقلب حساب می‌شود.

محمد جواد اینانلو با تاکید بر اینکه نقشه کار شده در فرش ایرانی خاص تر است، بیان کرد: فرش افغانستان به دلیل هم مرز بودن با ایران و تشابهی که این فرش‌ها به فرش‌های بلوچ دارند به نام فرش بلوچ به فروش می‌رسد.

این فعال صنعت فرش در مورد وضعیت فرش ایرانی در بازارهای داخلی و خاجی بیان داشت: میزان صادرات و درآمد ارزی فرش به شدت کاهش پیدا کرده و این امری است که کاملا مشهود است، ولی ما نیاز داریم تا اقداماتی را برای تبلیغات و بازاریابی نوین در حوزه فرش انجام بدهیم، چیزی که در این راستا کاملا نادیده گرفته شده بازاریابی نوین است. ما به دنبال این هستیم که دانش فنی علاقمندان این حوزه را بالا ببریم تا فرش را به خوبی تشخیص بدهند.

اینانلو در مورد اینکه واردات فرش به صورت قانونی انجام می‌شود تصریح کرد: فرش به صورت قانونی وارد کشور نمی‌شود، یعنی اگر کسی فرش اصیل ایرانی را از کشور خارج کرده و در بازارهای خارجی معامله شده باشد، بخواهد همین فرش را دوباره به ایران بازگرداند از لحاظ قانونی ممانعت می‌شود و باید مجوزهای لازم برای ورود به کشور را کسب کند.

سقوط فرش دستباف ایرانی به رتبه ششم جهانی

رئیس اتحادیه فرش دستباف کل کشور در پاسخ به این سوال که در صورتی که فرش‌های ایرانی نفیس و مرغوب است، چرا فرش به ایران وارد می‌شود به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: تولید و صادرات فرش دستباف در ایران رو به نابودی است، ما در طول قرن‌ها رتبه اول را در این زمینه داشتیم اما در حال حاضر رتبه ششم را داریم. کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و ترکیه که رقیبان ما در صنعت فرش دست‌باف هستند حمایت خوبی از تولید کننده‌های خود می‌کنند، اما تولید کنندگان فرش دستباف در ایران از حمایت‌های دولت برخوردار نیستند.

عبداله بهرامی افزود: از سال ۱۳۹۸ به بعد تحریم‌های خارجی و داخلی صادرات فرش از ۴۰۰ میلیون دلار به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و تولید کنندگان تسهیلات مالی با نرخ بهره ۲۳-۲۵درصد را به سختی می‌توانند که به دست بیاورند و این تحریم داخلی بسیار کمرشکن‌تر از تحریم‌های خارجی است که صادر کننده و تولید کننده را در تنگنا قرار داده است.

این فعال صنعت فرش دستباف با اشاره به بیمه قالیبافان عنوان کرد: بیمه قالیبافان که مصوبه دولت است به دلیل عدم تخصیص بودجه از سال ۱۳۸۸ به این سو اجرا نشده و بالغ بر ۳۰۰هزار نفر از خدمات بیمه محروم شده اند.

تغییرات در برگزاری نمایشگاه فرش ایران

او در مورد اینکه فرش افغانستان با برچسب ایرانی در بازارهای ایران به فروش می‌رسد، گفت: به دلیل اینکه دولت از تولید کننده و صادر کننده حمایت نمی‌کند، کشورهای رقیب از این فرصت استفاده کافی می‌کنند و کنترل بازارهای خارجی را به دست خودشان می‌گیرند؛ اما سندی بر اینکه فرش‌های افغانستان با برچسب ایرانی در بازارهای ایران به فروش می‌رسد، در دست نیست.

بهرامی همچنان ادامه داد: نمایشگاه فرش دستباف ایران که به مدت ۲۹ سال متوالی در ابتدای شهریورماه به مدت ۷روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۰شب برگزار می‌شد اما امسال به دلیل عدم حمایت‌های ادارات مربوطه این نمایشگاه به مدت ۳ روز و در نیمه دوم مردادماه برگزار خواهد شد. تمام دنیا ایران را با صنعت فرش می‌شناسد چون یک کالای فرهنگی است و صنعت فرش ۹۵درصد برای ایران ارز آور است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف کل کشور در مورد بارزترین ویژگی فرش دستباف ایرانی گفت: تفکیک فرش‌های دستباف به راحتی نیست چون کشورهای رقیب هم به اندازه فرش ایرانی تولید می‌کنند، تنها مزیتی که فرش دستباف ایرانی نسبت به همه رقیبان دارد این است که رنگ و طرح طراحان ماهر برای ما به مثابه یک گنجینه بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. کشورهای دیگر علاوه براینکه از طرح‌های خودشان تولید می‌کنند از طرح، طرحان ایرانی نیز استفاده می‌کنند.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.