روزهای پایانی می ۲۰۲۴ - چهاربار در طول یک هفته - رژیم بحرین پیام‌هایی را مخابره کرد که حاکی از تمایل منامه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران بود.

رؤیاهای بربادرفته واشنگتن؛ منامه در صف بازگشت به تهران / «فلسطین» چالش بزرگ احیای روابط ایران و بحرین

به گزارش قدس آنلاین، این در حالی است که پادشاهی بحرین به دلیل تداوم عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» - که در حال نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه است - مورد انتقاد داخلی و بین‌المللی قرار دارد.

در این باره، «سماح زعیتر» روزنامه‌نگار لبنانی به قطع روابط ایران و بحرین از اوایل سال ۲۰۱۶ اشاره و در یادداشتی برای المیادین از این چهار پیام یاد می‌کند. نخستین پیام پس از شهادت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان در چارچوب «دیپلماسی تسلیت» هیئت‌های خلیج‌فارس و حضور وزیر امور خارجه به نمایندگی از پادشاه بحرین مشاهده شد.

دومین پیام، درخواست پادشاه بحرین از رئیس‌جمهور روسیه برای میانجیگری بود؛ این پیام چهار روز بعد برای سومین بار در قالب ابراز تمایل پادشاه برای توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان نمود یافت و فردای آن روز از سوی شورای وزیران بحرین مورد تأکید قرار گرفت. تلاش‌های رژیم بحرین برای نزدیک‌شدن به ایران از طریق روسیه و چین در حالی صورت می‌گیرد که توافق ایران و عربستان وارد دومین سال خود می‌شود و آمریکا همچنان به دنبال انعقاد توافق‌نامه میان ریاض و تل‌آویو است.

به عقیده این روزنامه‌نگار لبنانی اما چالش‌هایی بر سر راه این خواسته بحرین وجود دارد. وجود پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آب‌های بحرین براساس یک توافق‌نامه همکاری نظامی، یکی از آن‌هاست. واشنگتن از طریق این ناوگان، در تجاوز اخیر به نوار غزه - که از ۷ اکتبر سال گذشته آغاز شده - رسماً از تل‌آویو حمایت می‌کند.

در حقیقت منامه از این طریق به آمریکا اجازه می‌دهد بمب‌هایی را برای کشتن غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان در غزه به «اسرائیل» برساند. همچنین بحرین که از سال ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط خود با «اسرائیل» را آغاز کرده، تنها کشور عربی است که در ائتلاف آمریکایی - انگلیسی برای دفع حملات نیروهای مسلح یمن در حمایت از مردم غزه علیه کشتی‌های مرتبط با «اسرائیل» در دریای سرخ، دریای عرب و مدیترانه شرکت می‌کند.

از سوی دیگر، «سماح زعیتر» به فضای داخلی بحرین هم می‌پردازد. این کشور از زمان انعقاد توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، شاهد تظاهرات مردم خشمگینی است که خواستار لغو این توافق و بسته‌شدن سفارت «اسرائیل» در منامه هستند. بحرینی‌ها در اعتراضات خود، حضور ناوگان دریایی آمریکا در آب‌های سرزمینی خود را نیز رد می‌کنند. در مقابل، دولت بحرین برای خاموش‌کردن صدای مردم، بسیاری از جنبش‌های مسالمت‌آمیز در همبستگی با فلسطین و محکومیت کشتارهای «اسرائیل» در غزه را سرکوب کرده است.

او که با دکتر «نبیل میخائیل» نیز گفت‌وگو کرده، دیدگاه این استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن را درباره اقدام بحرین مثبت و در راستای سیاست آشتی با کشورها و ایفای نقشی فعال در منطقه - از جمله برای میزبانی از اجلاس بین‌المللی صلح فلسطین - توصیف می‌کند و این در حالی است که همه متحدان آمریکا - از جمله بحرین - نسبت به توانایی واشنگتن در تعامل با مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه موضوع فلسطین، تردید دارند.

این روزنامه‌نگار لبنانی در ادامه به واکنش مثبت تهران به تلاش‌های بحرین که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ابراز شد، اشاره و نزدیکی دو کشور را مؤید شکست سیاست آمریکا در انزوای جمهوری اسلامی و ایجاد شکاف میان آن و کشورهای عربی ارزیابی می‌کند. به عقیده «سماح زعیتر»، واشنگتن تحت رهبری جو بایدن، نتوانست به اهداف خود در منطقه دست یابد؛ به‌ویژه درباره عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان، مسئله فلسطین و منزوی کردن ایران. او می‌نویسد: «تجاوز «اسرائیل» به غزه؛ کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و کاهش اقتدار آن در سراسر جهان را آشکار کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.